Add new comment

پل علم (پژواک، ٣١ سنبله ٩٨): مسئولان امنیتی و کميسیون مستقل انتخابات در ولایت لوگر میگویند که در ولسوالی محمدآغۀ این ولایت، در مقابل برگزاری انتخابات هيچ مشکل وجود ندارد و در این ولسوالی مطابق برنامه انتخابات برگزار خواهد شد.
این درحالیست که ریاست معارف این ولایت میگوید که طالبان مسلح در ولسوالی محمدآغه، قبل از برگزاری انتخابات ٦٢ مکتب را بسته اند.
قابل یادآوری است که مراکز و محلات بیشتر انتخابات، در مکاتب ايجاد میشود و طالبان قبلاً اخطار داده اند که مردم از اشتراک در انتخابات خود داری نمایند.
شاه پور عرب سخنگوی ریاست معارف، به آژانس خبری پژواک گفت که طالبان مسلح، در ولسوالی محمدآغۀ ولایت، تمام ٦٢ مکتب را بسته کرده و اخطار داده اند که اگر معلمان یا متعلمین به مکاتب بروند کشته خواهند شد.
به گفتۀ او طالبان مسلح، همچنان اخطار سوزاندن مکاتب را نیز داده اند.
عرب گفت که طالبان به شمول آمر ریاست معارف؛ به تمام مدیران، معلمان و آمران مکاتب، از طریق تيلیفون اخطار دادند که مکاتب را بسته کنند.
روح الله امین آمر معارف در ولسوالی محمدآغه، به آژانس خبری پژواک گفت که طالبان مسلح، برایش امر کرده اند که تمام مکاتب این ولسوالی را بسته کنند.
وی افزود: "صبح امروز برایم زنگ زده بودند که مکاتب را باز نکنید و نه هم در انتخابات اشتراک کرده میتوانید."
اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح میگویند که موضوع بسته شدن مکاتب در ولسوالی محمدآغه، به آنها هیچ ارتباط ندارد.
نامبرده به آژانس خبری پژواک گفت که این کار، از سوی باشندگان محلی در برابر واکنش به اعمار پوسته های نیروهای محلی، از سوی حکومت در خانه های مردم انجام شده است.  
مجاهد گفته است که رسانه ها میتوانند برای آگاهی از حقایق، از منطقه بازدید نمایند.
ایران گل رغاند رئیس ولایتی انتخابات در ولایت لوگر، به آژانس خبری پژواک گفت که تاهنوز در مقابل فعالیت آنها، کدام مانع وجود ندارد.
وی گفت که هنوز چند روز به برگزاری انتخابات باقی مانده است و آنها فعالیت های شان را به خوبی به پیش میبرند.
نجیب الله ستانکزی بزرگ قومی منطقۀ کتب خیل ولسوالی محمدآغه، به آژانس خبری پژواک گفت که مردم، بسیار علاقمند اند که در انتخابات سهم بگیرند و رئیس جمهور خود را انتخاب نمایند.
وی افزود که اگر در روز برگزاری انتخابات امنیت تامین باشد، مردم به طور گسترده در انتخابات سهم خواهند گرفت و از حق رای دهی استفاده خواهند کرد.
ستانکزی گفت که ممکن است برخی مکاتب بسته شده باشد؛ اما تا برگزاری انتخابات، چند روز باقی مانده است و آنها تلاش خواهند کرد که به میانجيگری متنفذین قومی این مشکل را حل نمایند.
حسام الدین یک تن از فعالان مدنی در ولسوالی محمدآغه، به آژانس خبری پژواک گفت که بسته شدن مکاتب در ولسوالی محمدآغه از سوی طالبان، موضوع قابل نگرانی است و از ارگان های امنیتی خواست که در این عرصه اقدامات جدی داشته باشند.
از سوی دیگر، دیدار لونگ سخنگوی والی لوگر، ضمن تایید این خبر به آژانس خبری پژواک گفت که آنها تلاش دارند که به میانجیگری متنفذین و عالمان دین، این مکاتب را دوباره به روى متعلمین باز کنند.
شاه پور احمدزی سخنگوی قوماندانی امنیۀ ولایت لوگر، به آژانس خبری پژواک گفت که مکاتب ولسوالی محمدآغه باز است و اگر مشکلى وجود داشته باشد، به زودی حل خواهد شد.
وی افزود که آنها نه تنها در ولسوالی محمدآغه؛ بلکه در تمام ولایت برای برگزاری انتخابات برنامه قوی تهیه کرده و بدون کدام مشکل امنیتی، انتخابات برگزار خواهد شد.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری، در جریان هفتۀ آینده، در ششم ماه میزان برگزار گردد.
 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.