Add new comment

نیلی(پژواک، ۲۵ جوزا ۹۸): باشنده گان دایکندی، با شکایت از کمبود مراکز ثبت نام تقویتی، می گویند که صعب العبور بودن راه ها سبب شده تا زنان و افراد دارای معلولیت، نتوانند ثبت نام کنند و ممکن مشارکت آنان در انتخابات کمرنگ باشد.
شماری از شهروندان دایکندی، با صعب العبور و خشن دانستن جغرافیای این ولایت، می گویند که کمبود مراکز ثبت نام تقویتی در دایکندی، زمینۀ دسترسی مردم به خصوص زنان و افراد دارای معلولیت را به این مراکز با مشکل مواجه کرده است.
سودابه مؤحدی فعال حقوق زن، با ابراز نگرانی از کمبود مراکز ثبت نام رای دهی، به آژانس خبری پژواک گفت راهکردی را که دفتر ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات در دایکندی غرض ثبت نام رای دهنده گان پیش گرفته است، موثر و کارا نمی باشد و زنان، از مشارکت سیاسی در انتخابات باز خواهند ماند.
موصوف با بیان اینکه در نظر گرفتن تنها یک مرکز رای دهی آن هم در مرکز ولسوالی، مشکلات زیادی را به بار می آورد، افزود: «زنان از استقلالیت مالی برخوردار نیستند و نمی توانند به تنهایی به مرکز ولسوالی بروند و در ولسوالی های ناامن پاتو، کجران و ناوه میش، به زنان اجازه نمی دهند که به مرکز ولسوالی رفته و در تذکره های شان برچسب بزنند.»
به گفته او، در صورتی که کمیسیون انتخابات تیم های سیار خود را به قریه ها نفرستد و آگاهی دهی از چگونگی ثبت نام رای دهنده گان را آغاز نکند، مردم به خصوص زنان، از ثبت نام باز خواهند ماند.
قمرگل باشنده برگر ولسوالی میرامور، به پژواک گفت: «ما سال گذشته به خاطر برخی مشکلات نتوانستیم که به تذکره های خود برچسب بزنیم؛ اما از سال جاری هیچ خبر نداریم که باز هم ثبت نام آغاز شده است یا خیر؟»
موصوف افزود که تا به حال، کسی برای شان نگفته است که چه وقت ثبت نام کنند.
 درعين حال، عاقله ۵۶ ساله از ولسوالی خدیر ولايت د ايکندى، از جمله افرادى است که فاصله زياد قريۀ آنها تا مرکز ثبت نام، سبب شده که او و ده ها زن ديگر، تاکنون نتوانسته اند ثبت نام کنند .
وى  گفت: «وضعیت اقتصادی ما خراب است و نمی توانیم تا به مرکز ولسوالی به خاطر ثبت نام برویم.»
او افزود: «من علاقمند ثبت نام هستم و می‌خواهم که سرنوشت خود را با یک رای تغیير دهم، در صورتى که در منطقۀ ما مرکز ثبت نام باشد و من بتوانم خود را ثبت نام کنم.»
شازیه یکی دیگر از زنان ولسوالی پاتو به پژواک گفت در این ولسوالی زمانی که زنان مریض می‌شوند هیچ گاه به مرکز ولایت یا ولسوالی نمی روند و مردان برای شرکت در انتخابات هیچ اجازه نمی دهند. »
وی افزود که زنان زیادی در این ولسوالی هستند که تا به حال ثبت نام نکرده اند.
او از مسئولان خواست که ثبت نام خانه به خانه را در ولسوالی های ناامن راه اندازی نمایند.
حمدالله رستگار یک تن از باشنده گان دایکندی نیز تایید کرد که سال گذشته، شمار زیادی از مردم به دلیل عدم آگاهی و نگرانی از خوردن برچسب ثبت نام نکردند و در حال حاضر، در شماری از قریه ها یک تعداد از باشنده گان روستاها و افراد دارای معلولیت تذکرۀ هویت ندارند.
به گفته او، کمیسیون مستقل انتخابات برای ثبت نام رای دهنده گان در ولایت دایکندی، در ده ولسوالی مرکز ثبت نام تقویتی در نظر گرفته است که چنین تصمیمی، به دلیل صعب العبور و پر هزینه بودن برای خانواده ها مانع مشارکت زنان و افراد دارای معلولیت در انتخابات خواهد شد.
محمد دانش نماینده انجمن افراد دارای معلولیت نیز گفت: «متاسفانه شمار زیادى از افراد دارای معلولیت دارای تذکره نیستند و یا به دلایل مختلف، به تذکره های شان برچسب نزده و سال گذشته از شرکت در انتخابات باز ماندند.»
به گفته او، حکومت هیچ گونه برنامه و توجهی به مشکلات افراد دارای معلولیت ندارد؛ تا زمینه ساز برای مشارکت گستردۀ این طیف جامعه در انتخابات پیش رو بوده باشد.
موصوف افزود: «هم اکنون مراکز ثبت نام تقویتی، تنها در مراکز ولسوالی ها فعال اند و به همین دلیل، شمار زیادی از افراد دارای معلولیت، نمی توانند به مراکز ولسوالی ها بروند و ثبت نام کنند.»
با این حال، سید محمد انور شهاب رئیس شبکه جامعه مدنی، با ابراز نگرانی از کمبود مراکز ثبت نام تقویتی رای دهنده گان و کمبود زمان ثبت نام گفت که کمیسیون انتخابات، برای هر ولسوالی این ولایت یک مرکز ثبت نام تقویتی در نظر گرفته است که بسنده نمی باشد.
موصوف افزود که هرگاه برای رفع این معضل، راه حل منطقی در نظر گرفته نشود، شمار زیادی از مردم به خصوص زنان از مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سال روان باز خواهند ماند.
بر اساس تقویم کمیسیون مستقل انتخابات، در ششم میزان سال روان، انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار خواهد شد.
او همچنان خاطرنشان کرد که در برخی ولسوالی های ناامن، مردم به آسانی نمی توانند خود را به مرکز ثبت نام برسانند.
وی گفت: «ما از کمیسیون مستقل انتخابات می خواهیم که مراکز ثبت نام را افزایش دهد، زمان ثبت نام را تمدید کند و تیم سیار را فعال سازد تا مردم در قریه ها نیز از این روند باز نمانند.»
در همین حال، حمدالله حکمت سرپرست دفتر ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات دایکندی گفت که روند ثبت نام تقویتی که در هجدهم جوزای سال روان آغاز گردیده است، به مدت ۲۲ روز تا هشتم سرطان ادامه پیدا می کند.
موصوف با بیان اینکه تا به حال خبری از تیم سیار وجود ندارد، گفت: «کوشش می کنیم که تیم آگاهی عامه را غرض تشویق مردم برای مشارکت در انتخابات اعزام بداریم.»
وی خاطر نشان کرد که تاهنوز، بیش از ۱۱۰۰ تن در مراکز تقویتی، ثبت نام کرده اند که نصف آن را زنان تشکیل می دهند.
این در حالی است که سال گذشته، بیش از ۱۷۲ هزار تن، در دایکندی ثبت نام کرده بودند که ۵۵ درصد آنان را زنان تشکیل می دادند.
 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.