Add new comment

فیروزکوه(پژواک، ۸ حوت ۹۷): شماری از زنان در غور با نگرانی از مذاکرات صلح، هراس دارند که توافقات به میان آمده، سبب از دست رفتن دستاوردهای دو دهۀ اخیر از جمله نظام مردم­سالار، آزادی بیان و حقوق زنان نشود.
این زنان، عرصه فعالیت زنان را در غور به تناسب سایر ولایات کمرنگ تر عنوان می کنند؛ اما می گویند که نهادهای حامی زنان تلاش هايی را برای دفاع از حقوق زنان انجام داده اند تا حضور این قشر در همه بخش ها محسوس باشد.
آنان می گویند که زنان در حکومت طالبان زندگی پرمشقتی را با محدودیت های زیادی تجربه کرده اند؛ اما حالا که تلاش ها برای صلح باطالبان آغاز شده است، بیم دارند که دستاوردهای دو دهه اخیر باخطر مواجه گردد.
جمیله کریمی رئیس بنیاد اجتماعی و انکشاف زنان غور، به آژانس خبری پژواک گفت با آن که در عرصه های مختلف برای به دست آوردن حقوق زنان تلاش هاىی شده است؛ اما هرگاه در گفتگوهای صلح نقش زنان در نظر گرفته نشود، این تلاش ها و دستاوردها با خطر روبه رو خواهد شد.
موصوف افزود: «درست است که ما در شهرها صلح داریم؛ اما در بیرون از شهر گپی از صلح نیست، همه جنگ و تفنگ است و در این چند سال، ما به عنوان فعالین حقوق زن دادخواهی هايی کرده ایم و زنان اندک سر پا شده اند و اگر گفتگوها نتیجه ندهد و طالبان سر قدرت شوند، این دستاورد به خطر مواجه می شود.»
نسرین یک تن از معلمین مکاتب ولایت غور گفت که احتمال به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان برای زنان بسیار نگران کننده است.
او افزود: «نگرانی ها از ورود طالبان در بین زنان بسیار زیاد است؛ همین گفتگوهای صلح که جریان دارد، زنان افغانستان از این هراس دارند که اگر مذاکرات صلح نتیجه ندهد و یا به توافقاتی دست یابند که سبب از دست رفتن حقوق زنان شود و مانع حضور آنان در جامعه شود، آینده مبهمی در پیش خواهد بود.»
از سویی هم حلیمه ‌پرستش رئیس امور زنان غور گفت که جنگ جاری سبب شده است، تا زنان افغان بیشترین آسیب را ببینند.
وی افزود: «طالبان ده سال بدون دلیل زنان را زندانی خانگی کرده  و این قشر را از آموزش و پرورش محروم کردند؛ اما ما دیگر نمی خواهیم که این سرنوشت تلخ را تجربه کنیم.»
به گفته وی، حضور زنان در جریانات سیاسی، نمایانگر صلح خواهی آنان است و باید در گفتگوهای صلح دستاوردهای زنان در نظر گرفته شود و به آنان نقش داده شود.
از سویی دیگر، شورای ولایتی غور نیز نگرانی می کند که اگر در گفتگوهای صلح به زنان نقش و به گفته های شان اهمیت داده نشود، زنان بازهم به همان «دوره سیاه» که حق بیرون رفتن از منزل را نداشتند، برخواهند گشت.
گلثوم رضایی عضو شورای ولایتی غور، از گروه های درگیر خواست تا به صدای صلح‌ خواهی زنان گوش دهند و در آموزش و پرورش فرزندان شان توجه کنند؛ حکومت بايد زنان را در پروسه های صلح نقش داده و به دیدگاه های شان ارج بگذارد.
موصوف گفت: «زنان تلاش کرده اند که امروز در همه برنامه ها و عرصه ها پررنگ عمل کنند و نباید این حضور نادیده گرفته شود، باید خواست زنان دیدگاه های زنان در نظرگرفته شود، تا زنان نیز جایگاه داشته باشند.»
غلام ناصر خاضع‌ والی غور گفت که اشتراک زنان در روند صلح، یک اصل کلیدی و با اهمیت است و زنان باید به معنی واقعی آن، در تمامی پروسه های صلح سهم داشته باشند.
موصوف افزود: «دشمنان سوگند خورده مردم افغانستان با گماشتن مزدوران خود، مانع رسیدن به عدالت اجتماعی شده و همواره صدای صلح خواهی مردم را نادیده گرفتند.»
وی، با نادرست خواندن عملکرد طالبان در برابر زنان گفت که افراد این گروه، «متحجر و زن ستیز» اند و زنان را از تمام جریان های سیاسی، انکشافی، فرهنگی واجتماعی محروم کرده اند.
خاضع گفت: «طالب ها تاهنوز همان اندیشه زن ستیزی شان را دارند و مانع حضور زنان در عرصه های سیاسی، انکشافی، فرهنگی و اجتماعی می شوند و ما جایگاه زنان را در تحکیم صلح وثبات بسیار مهم و ارزنده می دانیم و زنان می توانند مثل کلید صلح عمل کنند و باید نقش آنان در تمام پروسه های صلح پررنگ باشد.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.