Add new comment

Next president asked to focus on merit, security

 
پاراخ (پژواک، ٣ سنبله ٩٣): مردم پنجشير از رييس جمهور آينده مى خواهند که در کنار تامين صلح و تحکيم سرحدات کشور، براى از بين بردن فساد ادارى، موادمخدر و تفرقه بين مردم اين سرزمين تلاش کند.
انتخابات دور اول انتخابات در ١٦ حمل؛ و دور دوم در ٢٤ جوزا برگزار شد؛ اما بنابر اختلاف بين ستادهاى انتخاباتى تا حال نتيجۀ نهايى اعلام نشده و روند تفتيش کل آرا ادامه دارد.
طولانى شدن روند انتخابات، افغانستان را با چالش هاى اقتصادى، امنيتى و غيره روبه رو ساخته و مردم را نگران کرده اند.
مردم مناطق مختلف ولايت پنجشير، از رييس جمهور آينده مى خواهند تا در حل مشکلات کشور، به مسايل مهم ملى توجه داشته باشند.
محمد وزیر ٢١ ساله متعلم مکتب و باشندۀ بازارک مرکز پنجشير، به آژانس خبرى پژواک گفت: "تقاضای مه از رییس جمهور نو این است که سه مشکل را درنظر بگیرد؛ اول امنیت سراسری، دوم فساد اداری، و سوم قومیت پرستی؛ هر گاه این سه مشکل حل شود، فکر مى کنم افغانستان به سوی ترقی خواهد رفت."
نورعالم افسر اردو و باشنده قريه قابضان ولسوالى رخۀ اين ولايت، گفت که رييس جمهور آينده بايد بيشتر از همه به تامين امنيت سراسری توجه داشته باشد.
وى افزود: "تنها رییس جمهور نمی تواند کاری کند؛ در این عرصه همه مردم باید با ریيس جمهور جدید همکاری کنند تا افغانستان مستقل و آزاد داشته باشیم."
عبدالحفظ باشندۀ قریه عبدالله خیل ولسوالی دره و مامور در يک بانک خصوصى، بر سپردن کار به اشخاص شايسته تاکيد نموده گفت که رييس جمهور جديد، بايد از کارکردهاى رييس جمهور کنونى پند گيرد.
وى افزود: "تقاضای مه از رییس جمهور جدید این است که تمام قومندان های امنیه و والی ها را به اساس شایستگی تعيین نماید تا فساد اداری در ولایات کاهش یابد."
همچنان عبدالغفار باشنده قريه سفيدچهر ولسوالی خنج پنجشیر که شغل آزاد دارد،  گفت: "مه از ریيس جمهور نو می خواهم که رشوت را از مرکز و ولایات دورکند و در تعیین افراد در پست های بالا، شایستگی را در نظر بگيرد، نه روابط و  واسطه بازی."
حبیب آغا باشنده قريه ملکان ولسوالی عنابه و کارمند بنياد احمدشاه مسعود، از زعيم آيندۀ کشور خواست که به ايجاد کارخانه ها و افزايش توليدات توجه کند؛ تا اقتصاد کشور رشد کند و زمينۀ کار براى جوانان مساعد شود.
شاه ولی باشنده مرکز ولسوالی شتل اين ولایت، مبازره جدى بر ضد کشت و قاچاق مواد مخدر را امر ضرورى دانست.
وى که شغل دهقانى دارد گفت: "درخواست من از ریيس جمهور نو، این است که باید یک برنامه خاص برای معتادان در نظر بگیرد، به خاطرى که در این عصر بیشتر جوانان به این عمل شوم رو آورده اند."
هارون باشندۀ منطقه قلعۀ ولسوالی پریان پنجشیر که شغل دهقانى دارد، از رييس جمهور و حکومت جديد خواست که در تحکيم سرحدات کشور تلاش کند.
هر دو نامزد رياست جمهورى(داکتر اشرف غنى احمدزى و داکتر عبدالله عبدالله)، در جريان مبارزات انتخاباتى، گفته اند که براى حل مشکلات و ترقى کشور، برنامه هايى دارند.
اما بايد فراموش نکرد که در کنار مداخله هاى بيرونى، افزايش ناامنى ها و کم شدن کمک هاى جامعۀ جهانى، کار رييس جمهور آينده را مشکل تر ساخته است.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.