کابل(پژواک، اول دلو ۹۸): کمیسیون شکایات انتخاباتی، از ثبت نزدیک به ۶۳۰۰ اعتراض استینافی خبر داده و می گوید که این روند، به پایان رسیده و رسماً مرحلۀ رسیدگی به شکایات استینافی آغاز شده است.
زهره بیان شینواری رئیس کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی، که امروز در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد، گفت که این شکایات در ۲۹ ولایت به ثبت رسیده است.
وی افزود که در کندهار ۱۵۷۳، پکتیا ۸۵۳، ننگرهار ۸۱۸، خوست ۷۷۲، کابل ۵۰۵، پکتیکا ۴۸۵، کنر ۲۲۵، هلمند ۲۱۵، لغمان ۱۷۷، غور ۱۴۲، لوگر ۱۳۲، غزنی ۸۶، بغلان ۸۰، نیمروز ۶۰، کاپیسا ۴۲، زابل ۲۸، دایکندی ۲۰، فراه ۱۸، هرات ۱۶، کندز ۱۴، بامیان ۶، بلخ ۶، فاریاب ۴، پنجشیر ۳، سرپل ۳، بدخشان ۲، ارزگان ۲، نورستان ۲، و در سمنگان ۲ اعتراض استینافی به ثبت رسیده است.
موصوف گفت که ولایت های پروان، وردک، تخار، جوزجان و بادغیس از جمله ولایاتی اند که در مورد آنها اعتراضات استینافی به ثبت نرسیده است.
خانم شینواری، از آغاز  مرحلۀ رسیدگی به شکایات استینافی خبر داده و علاوه کرد که هم اکنون مراحل تصنیف، بررسی، تحلیل، تدقیق، فیصله، ابلاغ و تطبیق فیصله­ها از طریق تیم تخنیکی شروع شده و در حال پروسس است.
رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی، بار دیگر تعهد سپرد که مطابق قانون و طرزالعمل های انتخاباتی، با کمال ایمان­داری و حفظ بیطرفی و استقلالیت کامل، کار محوله خود را پیش خواهند برد.
از سويی هم محمد قاسم الیاسی منشی و کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی، که در این نشست صحبت می­کرد، گفت که بیش­ترین شکایات در رابطه به تفاوت آراء، آراى خارج از زمان انتخاباتی، آرای غیربایومتریک، آرای مشکوک و تفاوت آرا،از یک تا پنج است.
الیاسی، با اشاره به فهرست محلاتی که قرار است به تفتیش و بازشماری برود، گفت: «یک پرسش این است که آیا مطابق به فیصله، ولایات مستیقماً به بازشماری برود یا اینکه بعد از فیصله اعتراضات استینافی به بازشماری برود، که تاکنون اعضای محترم در این خصوص فیصله نکرده اند.»
از سويی هم سید قطب الدین رویدار کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت: «مطابق به قانون، دیروز ثبت اعتراضات استینافی پایان یافت و سر از امروز ، ۱۵ روزی که قانون به خاطر رسیدگی به شکایات استینافی برای ما مهلت داده است، آغاز می شود.»
وی افزود که دفتر مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی، امروز رسماً رسیدگی به اعتراضات استینافی را آغاز کرد و پس از تکمیل، نتیجه با رسانه­ها شریک خواهد شد.
قابل یادآوریست که پس از اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، از طرف چهار تیم انتخاباتی؛ ۱۶۵۰۰ شکایت به ثبت رسیده است.
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم ماه میزان سال روان برگزار شد؛ اما تاکنون که بیش از سه ماه از آن زمان می گذرد، نتایج نهایی آن اعلام نشده است.

 

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.