کابل(پژواک، ۵ جدی ۹۸): کمیسیون شکایات انتخاباتی، از ثبت بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ شکایت خبر داده و می گوید که آنان وظایف شان را با بیطرفی کامل و مطابق به قانون انجام می دهند.
زهره بیان شینواری رئیس کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی، امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که پروسه ثبت شکایات و اعتراضات، روز گذشته پایان یافته است.
وی، با بیان اینکه حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ شکایت به ثبت رسیده است، گفت که از مجموع شکایات به تعداد ۲۳۰۰ آن، در کابل و چهارده هزار و ۲۰۰ دیگر در سایر ولایت‌ ها به ثبت رسیده است.
موصوف افزود که تا ناوقت شب گذشته، پروسه ثبت شکایات جریان داشت و این آمار نهایی نیست و ممکن است افزایش یابد، که ارقام دقیق بعداً با شهروندان شریک خواهد شد.
او تصریح کرد: «حدود هشت هزار شکایت توسط تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی، حدود ۴۴۰۰ شکایت توسط تیم انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی، بیش از سه هزار توسط تیم انتخاباتی دولت ساز و ۱۵ شکایت هم توسط تیم انتخاباتی امنیت و عدالت به ثبت رسیده است.»
شینواری علاوه کرد که مطابق به قانون، دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی، همه شکایات ثبت شده را در جریان ۱۵ روز پس از ختم پروسه ثبت شکایات، رسیدگى می کند؛ اما اگر تکت های انتخاباتی قناعت نداشته باشند، می توانند به دفتر مرکزی این کمیسیون، استیناف طلب شوند که به قضایای استینافی نیز در مدت ۱۵ روز رسیده گی می شود.
محمد قاسیم الیاسی منشی و کمیشنر کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی نیز گفت که شکایات درج شده، شامل تخطی، تخلف و جرایم انتخاباتی است.
وی، تعداد شکایات درج شده را زیاد خوانده و گفت که این کمیسیون، از زیاد بودن تعداد شکایات نگرانی دارد؛ اما به اندازۀ توان خویش تلاش می کند که رسیده گی به شکایات را به موقع به اتمام برساند.
از سويی هم سید قطب الدین رویدار کميشنر کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی گفت: «ظرفیت داریم و شکایات را به ولایات می فرستیم تا در مورد تصمیم اتخاذ شود."
رویداری، با ذکر اینکه ممکن برخی شکایات مستند نباشد، افزود شکایاتی که مستند نباشد، مطابق به لایحه رد می شود.
همچنان مولوی دین محمد عظیمی معاون کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی که در این نشست صحبت می کرد، با اشاره به اینکه هیچ تصمیمی به دور از قانون صورت نمی گیرد، گفت: «هیچ نوع فشار سیاسی بالای ما وجود ندارد و منحیث مسلمان تعهد کردیم و ما مطابق به قانون عمل می کنیم."
روز گذشته، آخرین مهلت ثبت شکایات انتخاباتی در کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی بود.
کمیسیون مستقل انتخابات چهار روز پيش، نتایج ابتدایی انتخابات ششم میزان ریاست جمهوری را اعلام کرد که بر اساس آن، محمد اشرف غنی با کسب ۵۰،۶۴ در صد، نامزد پیشتار این انتخابات اعلام شد.
همچان به اساس این نتایج، داکتر عبدالله عبدالله نامزد دیگر انتخابات با کسب بیش از ۳۹ درصد رای در میان ۱۴ نامزد، در رده دوم قرار دارد.
اما به دنبال اعلام نتایج، شماری از دسته های انتخاباتی، بر اعلام نتایج ابتدایی انتقاد کردند و گفتند که شکایات شان را ثبت می کنند.
به اساس تقویم انتخابات، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می توانند در ظرف سه روز بعد از اعلام نتایج ابتدایی، شکایات شان را در کمیسیون شکایات درج کنند و کمیسیون شکایات، باید در پانزده روز به آن رسیدگی نماید.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.