کابل (پژواک،۲۱ قوس۹۸): موسسۀ انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا)، از کمیسیون مستقل انتخابات تقاضا کرد که به زودی نتایج انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نماید و اگر نتایج ابتدایی بازهم به تعویق انداخته شود، روند انتخابات با بحران مواجه خواهد شد.
یوسف رشید رئیس اجرائیۀ فیفا، این اظهارات را امروز در یک نشست خبری در کابل بیان کرد.
وی افزود که اگر تمام پروسۀ انتخابات، نهایی و به دور دوم میرفت، پس به تاریخ دوم قوس باید انتخابات دور دوم برگزار میشد؛ اما تاهنوز نتایج ابتدایی انتخابات دور اول ریاست جمهوری نیز اعلام نشده است.
رشید گفت که سبب اعلام نشدن نتایج ابتدایی انتخابات تنش ها بین کمیسیون انتخابات، کمیسیون شکایات انتخاباتی و نامزدان است.
نامبرده افزود که در نخست مدیریت ضعیف کمیسیون انتخابات، عدم رعایت تقویم، عدم تطبیق لوایح، عدم رفع مشکلات تخنیکی، عدم ثبات در فیصله ها و عدم هماهنگی بین اعضای کمیسیون انتخابات، عوامل اعلام نشدن نتایج شده است.
رشید گفت که کمیسیون شکایات انتخاباتی، با استفاده از صلاحیت خویش بر اساس قانون به گروه های معترض جواب دهد.
به گفتۀ موصوف، کمیسیون شکایات انتخاباتی، در این وقت حساس بايد خاموش نماند و با استفاده از صلاحیت های خویش موقف خود را اعلام نماید. 
یوسف رشید افزود که کمیسیون شکایات انتخاباتی، در خصوص ۳۰۰ هزار رای اختلافی، به جوانب ذیدخل قناعت دهد، که بالایش جنجال دارند و یا به گونه مشخص این آرا را تفتیش نماید.
وی افزود که نامزدان بیشتر، تنها برای منافع شخصی شان اعتراض می نمایند و روند انتخابات را به چالش کشیده اند.
رشید پيشنهاد کرد که نامزدان پیش از تفتیش، ۳۰۰ هزار رای را بی باور نخوانند؛ همچنان کمیسیون نیز قبل از تفتیش آن را اعتبار ندهد.
این رئیس موسسه انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان گفت که کمیسیون مستقل انتخابات، به زودی نتایج قسمی یا ابتدایی را اعلام کند؛ اگر از این بیشتر به تعویق انداخته شود، روند انتخابات با بحران مواجه خواهد شد.
رشید افزود که نتایج انتخابات بخش های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور را با مشکل مواجه کرده است.
قابل یادآوری است که انتخابات ریاست جمهوری، به ششم میزان برگزار شد؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات، تاهنوز نتوانسته است که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نماید.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.