کابل (پژواک، ۲۰ قوس ۹۸): کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که ممکن در مورد ۳۰۰ هزار رای ملاحظاتی قانونی داشته باشد؛ اما فیصله اش را در این خصوص، پس از اعلام نتایج ابتدایی بیان خواهد کرد.
محمد رضا فیاض معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، به پژواک گفت که ممکن در مورد برخی کتگوری های مربوط به ۳۰۰ هزار رأی، شکایاتی درج شده باشد و یا خود کمیسیون شکایات انتخاباتی، ملاحظات قانونی خود را داشته باشد.
وی افزود: "در مورد کتگوری های مختلفی که روی آن­ها اختلاف نظر وجود دارد، در حال حاضر کمیسیون شکایات انتخاباتی روی آن غور و بررسی خود را انجام می دهد و مشخصاً مطابق قانون بعد از اعلام نتایج ابتدایی، فیصله خود را خواهد داشت."
موصوف، با ذکر اینکه ۳۰۰ هزار رأی یک کتگوری نیست، بلکه شامل چندین گتگوری است، علاوه کرد، درست نیست که ۳۰۰ هزار رأی را جنجالی عنوان کنند.
او تصریح کرد: "ما از کمیسیون انتخابات، می خواهیم که هر چه زودتر روند تفتیش و بازشماری آرا را انجام داده و به اتمام برساند و نتایج ابتدایی را اعلام کند."
فیاض همچنان از کمیسیون انتخابات خواست که با شفاف سازی روند و ارائه مستندات قانونی، نگرانی های تیم­های انتخاباتی را رفع کند و روند انتخابات را به مسیر اصلی اش برگرداند.
معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، با بیان اینکه اعلام نتایج قسمی بر اساس قانون در حال حاضر درست نیست، گفت که بر اساس قانون، نتایج قسمی را می توان در بین برگزاری انتخابات و تاریخ معینه برای اعلام نتایج ابتدایی اعلام کرد؛ اما اکنون از لحاظ زمانی، موعد اعلام نتایج ابتدایی پشت سر گذاشته شده است و باید نتایج ابتدایی اعلام شود.
این در حالی است که زرمینه حقجو کاکر معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، در یک مصاحبه اختصاصی با یکی از روزنامه های داخلی گفته بود که معلومات کمیسیون انتخابات قانع کننده نبود، کمیسیون انتخابات مرتکب تخلف شده است و اعلام نتیجۀ قسمی انتخابات از جانب کمیسیون انتخابات، پذیرفتنی نیست.
همچنان به وی نسبت داده شده بود که وی گفته است که شکایات نامزدان معترض در پیوند به ۳۰۰ هزار رأی «جنجالی»، زیر بررسی کمیسیون شکایات انتخاباتی قرار گرفته و این کمیسیون مصمم به صدور فیصله ای در این باره تا دو – سه روز دیگر است.
اما زرمینه حقجو کاکر معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، به پژواک گفت که موضوعی را یکی از روزنامه ها به نقل از او به نشر رسانده، در آن کمی "شیر و شکر" را اضافه کرده است.
وی افزود موضوعی را که با یکی از رسانه­ها چند روز پیش بیان کرده بود، موقف قبلی کمیسیون شکایات بود؛ اما موقف فعلی کمیسیون شکایات، چیزی دیگر است و پس از بررسی­ها، از سوی هیئت رهبری این کمیسیون، در یک نشست خبری با مردم شریک خواهد شد.
موصوف علاوه کرد که بر اساس قانون انتخابات، میعاد ثبت شکایات در جریان مبارزات انتخاباتی، روز انتخابات می باشد و یک دوره میعاد دیگر ثبت شکایات نیز وجود دارد، که آن بعد از نتایج ابتدایی آغاز می شود.
او تصریح کرد: "چون مسئله [۳۰۰ هزار رای] جدی بود، ما این مسئله را در بخش شکایات استثنایی گرفتیم و بورد بررسی ما فعلاً این مورد را تحت بررسی دارد و هر زمانی که بررسی پایان یافت، بر اساس قانون انتخابات و طرزالعمل ها کمیسیون شکایات انتخاباتی فیصله مشخص و دقیق خود را در این خصوص خواهد داشت."
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال روان برگزار شد.
اعلام نتایج انتخابات، یک بار از ۲۷ میزان به ۲۳ عقرب به تاخیر رفت؛ اما در ۲۳ عقرب نیز اعلام نشد و مشخص نیست که چه وقت اعلام خواهد شد.
کمیسیون مستقل انتخابات، بازشماری آرای برخی محلات رای دهی در ۲۷ ولایت را انجام داده؛ اما شماری از دسته های انتخاباتی به خصوص ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله، مانع تفتیش و بازشماری آرا در هفت ولایت شده اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.