کابل(پژواک، ۱۸ قوس ۹۸): دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی، ضمن اینکه از کمیسیون انتخابات خواست به قانون برگردد، هشدار داد که این نهاد را مجبور می سازد تا آخرین رای تقلبی را از سیستم بیرون کند.
کميسيون انتخابات، برای جدا کردن آرای سفید از سیاه، از جمع ۲۶۵۸۰ محل رای دهی، در ١٨ عقرب سال روان، روند بازشمارى و تفتيش آراى ٨٢٥٥ محل را آغاز کرد؛ اما اين پروسه با مخالفت برخی تيم هاى انتخاباتى رو به رو شد و حامیان نامزدان در هفت ولایت، مانع این روند شدند.
همچنان حدود ده روز قبل، دسته‌ انتخاباتی ثبات و همگرایی، هشدار داد که اگر کمیسیون انتخابات در تصمیمش تجدید نظر نکند، موج جدیدی از اعتراضات را آغاز خواهند کرد که هم اکنون نیز در برخی ولایات، اعتراضات جریان دارد.
فضل احمد معنوی عضو ارشد دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی، که امروز در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد، با انتقاد از کمیسیون انتخابات، گفت که تیم انتخاباتی شان خواست غیر قانونی ندارد، فقط از کمیسیون می خواهد که به قانون برگردد.
وی، با اشاره به نشست مشترک کمیسیون انتخابات با نمایندگان نامزدان ریاست جمهوری و احزاب سیاسی افزود: "نشست دیروز کمیسیون انتخابات مشکل داشت، در مقدمه اعضای کمیسیون دو ساعت صحبت کردند و گزارش دادند و قصداً به خاطر ضایع کردن وقت، صحبت ها را طولانی کردند."
موصوف، با ذکر اینکه در نشست روزگذشته، شاهد استناد قانونی در گفته های اعضای کمیسیون انتخابات نبودند، گفت که کمیسیون انتخابات به دلیل اخلال کردن، در جریان صحبت نماینده تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی، چندین بار مایک را خاموش کردند.
او تصریح کرد: "کمیسیون هرچه را که در نشست با نامزدان گفت، بر اساس حدس و گمان بود، نه اصول و مقررات. کمیسیون هیچ گونه اسناد قانونی ندارد؛ اما کمیسیون، تصمیم غیرقانونی گرفته و نمی‌خواهد که از آن منصرف شود، هر قدر استدلال شود و منطق گفته شود، نمی‌پذیرد.»
این در حالی است که نشست علنی دیروز کمیسیون انتخابات با نمایندگان نامزدان ریاست جمهوری و احزاب سیاسی، بی نتیجه پایان یافت و هردو طرف، به استدلال های قبلی شان تاکید کردند.
در نشست روز گذشته، کمیسیون انتخابات بر مشروعیت دادن بیش از ۳۰۰ هزار رای پافشاری کرد و نماینده گان دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به گفته خود شان، در اعتراض به ندادن وقت بیشتر و اخلال صحبت های شان، نشست را به رسم اعتراض ترک کردند.
به گفته وی، اگر کمیسیون مستقل انتخابات با سوء استفاده از جایگاه یک نهاد قانونی، کار غیرقانونی را انجام بدهد، فاقد اعتبار است و موضوع پیچیده تر می شود، که مسئولیت هر آنچه که پیش می آید، به دوش کمیسیون و افرادی خواهد بود که از تقلب حمایت می کنند.
معنوی، با بیان اینکه هنوز هم وقت است که کمیسیون انتخابات به قانون برگردد، گفت که اگر کمیسیون انتخابات، خواست های مشروع شان را نادیده گرفته و به راه خود ادامه بدهد، قضیه پیچیده تر می شود و شاید مشکل به جایی برسد که دشوار باشد، کمیسیون انتخابات به آن یک راه حل پیدا کند.
این عضو ارشد تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی، از کمیسیون انتخابات خواست که از تکرار اشتباهات اش جلوگیری کند و به دموکراسی و انتخابات صدمه وارد نکند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.