کابل (پژواک، ١٧قوس٩٨): تیم ثبات و همگرایی، در نشستِ یافتن راه حل برای مشکلات انتخاباتی، کمیسیون انتخابات را به نقض قانون متهم و نشست را ترک کرد؛ اما کمیسیون گفت که تصمیمش را در مورد بازشماری آراء اعلام می کند.  
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال روان برگزار شد. اعلام نتایج انتخابات، یک بار از ۲۷ میزان به ۲۳ عقرب به تاخیر رفت؛ اما در ۲۳ عقرب نیز اعلام نشد و مشخص نیست که چه وقت اعلام خواهد شد. کمیسیون مستقل انتخابات، بازشماری آرای برخی محلات رای دهی در ۲۷ ولایت را انجام داده؛ اما شماری از دسته های انتخاباتی به خصوص ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله، مانع تفتیش و بازشماری آرا در هفت ولایت شده اند.
شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، ادعای تقلب در انتخابات را دارند و برای بیرون رفت از این وضعیت انتخاباتی، خواستار ایجاد حکومت موقت شده و برخی نامزدان خواستار ایجاد حکومت مشارکتی شده اند.
اما صبح امروز، نشستی با اشتراک حدود ٧٠ تن به شمول اعضای کمیسیون های انتخاباتی، نماينده گان تکت هاى انتخاباتى، نهادهاى ناظر بر انتخابات، فعالان مدنى و رسانه ها، به هدف حل مشکلات موجود انتخاباتی تدویر شد.
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، در آغاز این نشست بر استقلالیت کمیسیون تاکید کرد و از تکت های انتخاباتی خواست تا کمیسیون را در بازشماری آرای هفت ولایت همکاری کنند.
او به تاکید گفت که آرای بدون بایومتریک باطل می شود.
اسدالله سعادتی معاون دوم تیم ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله گفت که کمیسیون انتخابات، خلاف قانون و طرزالعمل های انتخاباتی، ۱۰۲هزار رای که پیش و یا بعد از زمان تعیین شده روز انتخابات به صندوق ها ریخته شده و همچنان ۱۳۷ هزار رای اختلافی را اعتبار داده است.
موصوف افزود که نیاز به بازشماری آرایی که کمیسیون آغاز کرده است، وجود ندارد؛ زیرامعلومات کافی در دستگاه های بایومتریک وجود دارد.
او برخی مسایل دیگر را نیز بیان کرد؛ اما می خواست بیشتر صحبت کند، ولی به او اجازه صحبت کردن بیشتر داده نشد و سرانجام گفت که می داند خواست های مشروع و قانونی آنها در نظر گرفته نمی شود و کمیسیون، از قبل تصمیمش را گرفته است.
سپس نماینده گان تیم ثبات و همگرایی، کمیسیون را به نقض قانون متهم کرده و به رسم اعتراض نشست را ترک کردند.
ذبیح الله مجددی رئیس جبهه نجات ملی و احمد ایشچی رییس حزب جنبش نوین افغانستان، در نشست امروز از کمیسیون مستقل انتخابات خواستند که هر چه زودتر، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلان کنند.
داوود سلطان زوی نماینده تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی، گفت که انعطاف سبب نقض قانون شده و نباید بیش از این، کمیسیون و حکومت انعطاف داشته باشند.
وی افزود که باید هر چه عاجل نتیجه انتخابات اعلام شود و هر تیم انتخاباتی که شکایت داشته باشد، می تواند شکایتش را در کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت کند تا به آن رسیدگی شود.
صدیق الله مل معاون کمیسیون انتخابات، در پایان نشست گفت که تمام تصامیم کمیسیون، بر اساس قانون و طرزالعمل های انتخاباتی و به گونۀ مستقلانه اتخاذ شده است.
او افزود که کمیسیون تصمیمش را در مورد بازشماری آرای هفت ولایت اعلام می کند و هیچ گاه به زور تسلیم نخواهد شد. 
در همین حال، حواعلم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، در اشاره به سخنان نورالرحمان اخلاقی یک تن از ناظرین دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی که تاکنون هیچ کارمند متخلف به ارگانهای عدلی و قضایی معرفی نشده است، گفت که  کمیسیون انتخابات ۱۲ هزار و ۶۵۰ کارمند متخلف را به کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی کرده است.
او افزود که این روند ادامه دارد و هر کارمندی که در روز انتخابات و یا بعد از آن، مرتکب تخلف شده باشد، به کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی می شود.
در نشست امروز، برعلاوه اعضای کمیسیون های انتخابات و نامزدان؛ نماینده گان اتحادیه اروپا، سازمان ناتو، سفارت های ایالات متحده امریکا، بریتانیا، جرمنی، دنمارک و ایتالیا نیز حضور داشتند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.