کابل (پژواک، ۱۶ قوس ۹۸): شورای جمعیت اسلامی به رهبری عماد، خواهان اعلان نتایج انتخابات ریاست جمهوری شده می گوید که مذاکرات صلح، باید بین الافغانی و تحت قیمومیت نظام فعلی کشور صورت گیرد.
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال روان برگزار شد. اعلام نتایج انتخابات، یک بار از ۲۷ میزان به ۲۳ عقرب به تاخیر رفت؛ اما در ۲۳ عقرب نیز اعلام نشد و مشخص نیست که چه وقت اعلام خواهد شد. کمیسیون مستقل انتخابات بازشماری آرای برخی محلات رای دهی در ۲۷ ولایت را انجام داده و قرار است در ولایت دیگر نیز صورت گیرد؛ اما شماری از دسته های انتخاباتی به خصوص ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله، مانع تفتیش و بازشماری آرا در هفت ولایت شده اند.
در انتخابات، برای سیزده نامزد به شمول محمد اشرف غنی رییس جمهور کنونی رای داده اند.
شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و سیاسیون کشور، برای بیرون رفت از این وضعیت انتخاباتی، خواستار ایجاد حکومت موقت شده و برخی نامزدان خواستار ایجاد حکومت مشارکتی شده اند.
اما سيد ابراهیم عماد رییس شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان، امروز در نشست خبری در کابل گفت که این شورا، خواهان اعلان هر چه زودتر نتایج انتخابات ششم میزان ریاست جمهوری می باشد؛ زیرا به گفته او تمام کارهای ساختمانی، تجارتی و غیره به دلیل تاخیر در اعلام نتایج، با سقوط مواجه شده است.
به گفته او؛ چند تن برای منافع شخصی شان، به بازشماری آراء اجازه نمی دهند و می خواهند بحران را خلق کند.    
عماد افزود: «خواست ما این است که از ماجراجویی و مسموم سازی فضا دست بکشند و خود را با ملت مواجه نکنند؛ اگر ملت قوت خود را به نمایش بگذارند، این ها در گرد و خاک ملت ما غرق خواهند شد.»
او از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که بدون ترس از کس و گروهی، نتایج انتخابات را اعلام کند.
عماد افزود: «ما آماده هستیم با تمام قوت سیاسی و ملی خود حامی و حافظ نظام جمهوری اسلامی باشیم و از این روند دموکراسی، قاطعانه دفاع می نماییم.»
این در حالی است که عبدالله عبدالله یک تن از نامزدان ریاست جمهوری که مانع بازشماری آرا در هفت ولایت شده است، یک تن از اعضای ارشد جمعیت اسلامی است و صلاح الدین ربانی رئیس جمعیت اسلامی نیز از نامزدی عبدالله حمایت کرده است.
صلح
گفتگوهای حدود نُه ماهۀ  صلح میان نماینده گان طالبان و ایالات متحده امریکا، چندی پیش از سوی رییس جمهور امریکا متوقف شد؛ اما زلمی خلیلزاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان دوباره در پیوند به گفتگوهای صلح، بعد از دیدار با برخی مقام ها و سیاسیون در افغانستان، دیروز وارد دوحه شده  و گفته می شود که بار دیگر گفتگوهای صلح را با نماینده گان طالبان آغاز کرده است. در ضمن تلاش ها جریان دارد تا نشستی به اشتراک نماینده گان حکومت افغانستان، سیاسیون افغان و طالبان در پیوند به گفتگوهای صلح در چین برگزار شود.
سید ابراهیم عماد، در نشست خبری امروز گفت که رهبری جمعیت اسلامی، خواهان مذاکرات بین الافغانی تحت قیمومیت نظام فعلی کشور بوده و زلمی خلیلزاد باید در این مورد با نماینده گان واقعی مردم دیدار و صحبت نماید.
عماد افزود: «دیدار خلیلزاد با چند نفر معامله گر به شکل خصوصی و مخفی، ما را نگران ساخته و معلوم می شود که باز خواب خراب به ملت ما دیده؛ اما ما در میدان هستیم و برای دفاع از آرمان های ملت و منافع ملی مان هشدار می دهیم.»
به گفته او، رهبری جمعیت اسلامی با نهادهای همسو، آماده حمایت و پشتيبانی از پروسه صلح به شرطی است که با آنها مذاکره گردد و تحت قیومیت حکومت باشد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.