کابل (پژواک، ۷ قوس۹۸): کمیسیون مستقل انتخابات، از پایان روند تفتیش و بازشماری آراء در ۲۷ ولایت خبر داده، میگوید که فیصله در مورد هفت ولایت دیگر، به زودی اعلام می شود.
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، که امروز در نشست خبری در کابل صحبت می کرد، گفت که تاکنون تفتیش و بازشماری در ۲۷ ولایت تکمیل شد؛ اما در هفت ولایت شمالی، به‌دلیل اعتراض‌ هواداران شماری از دسته‌های انتخاباتی، این روند هنوز آغاز نشده است.
وی افزود که کمیسیون مستقل انتخابات، آماده گفتگو با دسته های انتخاباتی است و از آنان می خواهد که به قانون احترام بگذارند و اجازه بدهند که روند تفتیش و بازشماری آراء در ولایات باقی مانده نیز آغاز شود.
موصوف گفت که اگر هواداران دسته‌های انتخاباتی، نگذارند که روند بازشماری در هفت ولایت شمالی آغاز شود، کمیسیون مستقل انتخابات، براساس قانون در این مورد تصمیم می‌گیرد.
کميسيون مستقل انتخابات، برای جدا کردن آرای پاک از ناپاک، از جمع ۲۶۵۸۰ محل رای دهی، در ١٨عقرب سال روان، روند بازشمارى و تفتيش آراى ٨٢٥٥ محل را آغاز و اعلام کرد؛ اما اين پروسه با مخالفت شمارى از تکت هاى انتخاباتى از جمله تيم هاى انتخاباتى عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و رحمت الله نبیل قرار گرفت، که هواداران نامزدان در هفت ولایت مانع این روند شده اند.
همچنان دو روز قبل، دسته‌ انتخاباتی ثبات و همگرایی، هشدار داد که اگر کمیسیون مستقل انتخابات، تا روز شنبه (۹ قوس) در تصمیمش تجدید نظر نکند، موج جدیدی از اعتراضات آغاز خواهد شد.
از سویی هم، مولانا محمد عبدالله کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گوید که اگر روند بازشماری و تفتیش آرا، حتى در یک ولایت هم باقی مانده باشد، مطابق به قانون کسی اجازه‌ اعلام نتیجۀ ابتدایی را ندارد.
مولانا عبدالله، ارسال ۲۵۰ فورم اضافی به ولایت کندهار و ۲۵ فورم دیگر را به کاپیسا از سوی ریاست دارالانشاى کمیسيون مستقل انتخابات، غیرقانونی عنوان کرده، گفت که باید از آن بازپرس صورت بگیرد.
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال روان برگزار شد. قرار تقويم انتخاباتی، نتایج ابتدايى بايد به تاریخ ۲۷ ميزان و نتایج نهایی در ۱۶عقرب اعلام می شد؛ اما به دليل تاخير در روند انتقال معلومات دستگاه بايومتريک در سرور، اعلان نتایج ابتدایی به تاخیر افتاد.
کمیسیون مستقل انتخابات، به تاریخ پنجم عقرب، در یک نشست خبری در کابل، گفت که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را در ۲۳ عقرب اعلام می کند؛ اما این اعلام نتايج به مدت نامعلوم به تاخیر افتاده است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.