کابل(پژواک، ٥ قوس ۹۸): تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، می گوید که اگر تا روز شنبه آرای تقلبی باطل نشود، فصل جدیدی از حرکت های مدنى را آغاز می کنند.
عنایت الله بابر فرهمند معاون اول دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی، که امروز در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد، گفت که کمیسیون مستقل انتخابات، استقلالیتش را حفظ نمايد و تا روز شنبه آرای تقلبی را باطل اعلام کند.
وی، ضمن اینکه از مردم خواست که به معترضان هفت ولایت بپیوندند افزود: «ما منتظر هستیم تا کمیسیون ارای تقلبی را باطل کند؛ اگر تا روز شنبه کمیسیون آرای تقلبی را ابطال و اعلان نکرد، فصل جدید از حرکت های بازدارنده را آغاز خواهیم کرد.»
این در حالی است که در ولايات پنجشیر، فاریاب، سرپل، جوزجان، تخار، بدخشان و بغلان روند بازشمارى  آراء با ممانعت ناظرین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، روبرو شده است.
موصوف، با ذکر اینکه گفتگوهای شان با کمیسيون انتخابات به نتیجه نرسیده است، گفت که خواست های دسته های انتخاباتی معترض، مبنی بر ابطال سه دسته آرای "تقلبی"، تاکنون پذیرفته نشده است.
این در حالی است که تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی، سه دسته از آراء شامل بیش از ۱۳۷ هزار رای قرنطین شده، بیش از ۱۰۲ هزار رای خارج از زمان انتخاباتی و آرای بیش از دو هزار و چهار صد محل رای دهی را، فاقد معلومات بایومتریکی خوانده و خواستار ابطال آن است.
به گفته وی، تیم ثبات و همگرایی، مدت ۱۳ روز منتظر ماند تا کمیسیون انتخابات در مورد ابطال آرای تقلبی تصمیم بگیرد؛ اما با تاسف تاکنون پاسخ نداده است و اگر سه کتگوری آرای تقلبی از سيستم خارج شود، آرای تیم ثبات و همگرایی بالاتر از (۵۱.۹ درصد) خواهد بود.
معاون اول تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی گفت که کمیسیون مستقل انتخابات، تحت فشار دسته انتخاباتی دولت ساز قرار دارد و سلب صلاحیت است و به همین دلیل، تاکنون نتوانسته که آرای تقلبی متذکره را باطل کند.
فرهمند، با اشاره به مسدود شدن دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در هفت ولایت گفت که این دفاتر، توسط مردم بسته شده است و آنها از این اقدام مردم حمایت می کنند.
او تصریح کرد که نیروهای امنیتی، روز گذشته با معترضان ولایت بغلان بدرفتاری کرده اند و نباید از نیروهای امنیتی، در برابر مردم استفاده شود.
از سوی دیگر، اسدالله سعادتی معاون دوم دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی که در این نشست صحبت می کرد گفت که مردم، از تقلب متنفر و لبریز از خشم اند.
وی، با اشاره به بیعدالتی و تقلبات گسترده در انتخابات ریاست جمهوری، از سوی تیم دولت ساز گفت که باید متوجه باشند که آتش سرکش، خفته در زیر خاکستر وجود دارد، اگر مهار نشود ابعاد این آتش ویرانگر خواهد شد.
وی، با اشاره به اظهارات اخیر اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع ملی گفت که کار این وزارت، تفنگ کشیدن در برابر مردم نیست و این وزارت حق ورود به بحث انتخابات را ندارد و باید نیروهای دفاعی کشور را در دفاع از تمامیت ارضی و سرکوب دشمن بسیج کند.
این در حالی است که دو روز پیش؛ اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی، هشدار داده و گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، به هیچ گونه خشونت ناشی از انتخابات را اجازه نمی دهند.
سعادتى با اشاره به اعتراضات و پافشاری این تیم، گفت که تیم ثبات و همگرایی، خواستار روی کار آمدن مدل حکومت وحدت ملی نیست، بلکه هدف از اعتراضات و پافشاری از بین بردن تقلب است.
همچنان عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری، که در این نشست از طریق تیليفون صحبت می کرد، گفت که کشور به طرف بحران خطرناک روان است.
وی افزود: «شهادت را قبول داریم؛ اما به زور و بیعدالتی تن نمی دهیم و باید از زورگویی، خود داری شود تا کشور به عقب بر نگردد.»
موصوف، با تاکید بر جدا کردن آرای سفید از سیاه، گفت که باید آرای بایومتریک حساب شود و به آرای بدون بایومتریک اعتبار داده نشود.
دوستم، با بیان اینکه کارد به گلو رسیده است، از ارگ و کمیسیون مستقل انتخابات خواست که بیش تر از این صبر شان را امتحان نکنند.
اما از سوى ديگر؛ ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، تفتیش و بازشماری آراء را جز مهم پروسه انتخابات عنوان کرده،  گفت که به جز از تفتیش و بازشماری، راه دیگری موجود نیست.
سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، از دسته های انتخاباتی خواست که اجازه بدهند که کمیسیون کارش را تمام کند.
کميسيون مستقل انتخابات، برای جدا کردن آرای پاک از ناپاک؛ از جمع ۲۶۵۸۰ محل رای دهی، در ١٨عقرب سال روان، روند بازشمارى و تفتيش آراى ٨٢٥٥ محل را آغاز کرد؛ اما اين پروسه با مخالفت شمارى از تکت هاى انتخاباتى از جمله تيم هاى انتخاباتى عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و رحمت الله نبیل قرارگرفت و تاکنون اين مشکل حل نشده است.
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال­روان برگزار شد. قرار تقويم انتخاباتی، نتایج ابتدايى بايد به تاریخ ۲۷ ميزان و نتایج نهایی در ۱۶عقرب اعلام می شد؛ اما به دليل تاخير در روند انتقال معلومات دستگاه بايومتريک در سرور، اعلان نتایج ابتدایی به تاخیر افتاد.
کمیسیون مستقل انتخابات؛ به تاریخ پنجم عقرب، در یک نشست خبری در کابل، گفت که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را در ۲۳ عقرب اعلام می کند؛ اما این تاریخ نیز به مدت نامعلومی به تاخیر افتاد.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.