کابل(پژواک، ۳قوس ۹۸): برخی اعضای شورای ملی، خواستار اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری شدند و از حکومت خواستند تا جلو مزاحمت های برخی دسته های انتخاباتی را بگيرند که باعث بسته شدن دفاتر کمیسیون در برخی ولایات شده اند.  
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان برگزار شد و مردم در این انتخابابت، به ۱۳ نامزد رای دادند.
اعلام نتایج انتخابات، یک بار از ۲۷ میزان به ۲۳ عقرب به تاخیر رفت؛ اما در ۲۳ عقرب نیز اعلام نشد و مشخص نیست که چه وقت اعلام خواهد شد.  کمیسیون مستقل انتخابات، بازشماری آرای برخی محلات رای دهی در ۲۳ ولایت را انجام داده و قرار است در ولایات دیگر نیز صورت گیرد.
به اساس گزارش های شماری از دسته های انتخاباتی به خصوص دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله، مانع تفتیش و بازشماری آرا در هفت ولایت شده اند.
کمیته سیاسی پارلمانی ستاد انتخاباتی تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی رییس جمهور، امروز طی نشستی در کابل، خواهان تکمیل کردن روند بازشماری آرا و اعلام هرچه زودتر نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری شدند.
در اعلامیه اى که از سوی این جمع آماده شده بود و توسط خدیجه الهام نماینده مردم کاپیسا در ولسی جرگه به خوانش گرفته شد آمده است: «ما بیش از ۱۶۰ وکیل شورای ملی یک بار دیگر با تعهد کامل حمایت خود را از تیم انتخاباتی دولت ساز اعلان می نماییم.»
منبع، ضمن اعلام حمایت از روند بازشماری و تفتیش آرا توسط کمیسیون مستقل انتخابات، این کار را جزء صلاحیت های کمیسیون خوانده می گویند که از این روند قاطعانه حمایت می کنند.
در اعلامیه آمده است: «ملت افغانستان دیگر تحمل مزاحمت های برخی دسته های انتخاباتی که این روند ملی را با بهانه های مختلف اخلال می نمایند، ندارد.»
همچنان این نماینده گان شورای ملی، از حکومت می خواهند که  در پرتو قوانین نافذ در کشور، جلو آن مزاحمت ها و اخلالگری های برخی دسته های انتخاباتی را بگيرند که باعث بسته شدن دفاتر کمیسیون در برخی ولایات شده اند و نمی گذارند تا بازشماری آرا در ولایات صورت گیرد.
منبع نگاشته است: «در صورتی که کمیسیون مستقل انتخابات قادر به بازشماری و تفتیش آراء هفت ولایت باقی مانده نیست، باید هر چه زودتر نتایج ابتدایی را به گونه تغییرپذیر، مطابق محلات تکمیل شده اعلان کند.»
اشتراک کننده گان نشست امروز، از تمام نامزدان ریاست جمهورى خواستند که مانع کار کمیسیون مستقل انتخابات نشوند و اجازه دهند تا این کمیسیون، وظیفه خود را به وجه درست آن انجام دهد.
در اعلامیه تذکر رفته است که  قانون، طرزالعمل ها و لوایح انتخابات، به هر نامزد و دسته انتخاباتی حق داده تا در صورتی که شکایتی دارند، از طریق کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی به شکایات شان رسیده گی شود.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.