شهر کندز (پژواک، ۲۷ عقرب ۹۸): يافته هاى پژواک نشان می دهد که نفر کشته شده در مربوطات کمیسیون انتخابات ولایت کندز، ناظر تیم ثبات و همگرایی نیست، بلکی یک نو جوان است که با هیچ تیم انتخاباتی تعلق ندارد. 
روزی گذشته در ۲۸ ولایت کشور شمارش آرا از طرف کمیسیون انتخابات آغاز شد که این پروسه به شمول کندز در یکتعداد ولایات با مخالفت تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله مواجه شد.
نورالدین فطرت رئیس کمسیون انتخاباتی کندز روز گذشته به پژواک گفت که هواداران تیم ثبات و همگرایی به دفتر آنها داخل شده اند، میز و چوکی ها را شکستانده است و کارمندان آنها ر را لت کوب کرده اند.
بعدا در رسانه ها هم ویدیوها به نشر رسید که پولیس در پیش کمیسیون انتخابات ولایت کندز، بر مظاهره کنندگان آب می پاشند و فیرهای هوایی می کنند.
عبدالله عبدالله رئیس تیم ثبات و همگرایی عصر دیروز در به یک نشست خبری گفت، پولیس در کندز به هواداران او تیراندازی کرده اند که در نتیجه یک ناظر او کشته شده است.
وى افزوده بود:" درحالی که جنگ با ترویزم جریان دارد، چرا به نیروهای امنیتی دستور داده می شود که بالای مردم فیرها کنید، هر کسی که این دستور می دهند، نتیجه آن به دوش او می باشد."
به گفته موصوف، به نیروهای خاص امری سرکوبی اعترض کنندگان شده است و مى افزايد:" نیروهای امنیتی به هدف تامین امنیت و مقابله در برابر تروریزم به وجود آمده است، داخل کردن نیروهای امنیتی در پروسه انتخابات و گرفتن هر نوع فایده سیاسی از آنها با قانون اساسی در تکر است و خیانت ملی است."
در این حال، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین هم روز گذشته با نشر يک اعلاميه این رويداد را محکوم کرده و گفته بود که از پولیس استفاده سیاسی شده است، در کندز و ولایت های دیگر آنها بر معترضین باز شماری آرا شیلیک کرده است.
در اعلاميه به نقل قول از کرزى گفته شده است که نه بايد از پوليس استفاده سياسى شود و نه هم آزادى بيان توسط آنان متضرر شود.
رد اعا:
نصرت رحیمی سخنگوی وزارت امور داخله گفت که پولیس در کندز بر اعترض کنندگان فیرها نکرده است و نه هم کسی کشته شده است.
وزارت امور داخله  دبروز اعلامیه هم خبر های نشر شده مبنی براینکه "امروز نیرو های امنیتی بالای معترضین در مرکز کندز حمله نموده اند" نادرست خواند.
در اعلامیه آمده است: " حوالی ساعت ۳:۱۵ در مرکز کندز از طرف طالبان و دشمنان آزادی و دموکراسی مردم افغانستان، بر دفتر کمیسیون انتخابات این ولایت بر اثر فیر هاوان یک تن از هموطنان ملکی ما شهید و چهار نفر ملکی و یک منسوب امنیت ملی زخم برداشتند."
از طرف دیگر یکتعداد منابع امنیتی در کندز به پژواک گفت که طالبان مسلح بر کمسیون انتخابات این ولایت حملات هاوان را انجام داده اند که در نتیجه، یک تن کشته و یکتعداد دیگر زخم برداشته است.
برای روشن ساختن موضوع یاد شده خبرنگار پژواک به منطقه رفته است و دراین مورد با جوانب مختلف صحبت کرده است.
مل پاسوال عبدالرشید بشیر قوماندان امنیه ولایت کندز به پژواک گفت که روز گذشته پولیس به اعتراض کنندگان شلیک نکرده است.
اما او می گوید که طالبان روز گذشته بر کميسیون انتخابات هفت مرمی هاوان پرتاب کرد که از اثر آن یک فرد ملکی کشته و پنج تن دیگر زخم برداشته است.
او علاوه کرد:"روز گذشته طرفدار هیچ يک از نامزد محترم نه اینجا کشته شده و نه هم مجروح شده، فقط در هاوان طالبان مسلح به افراد ملکی تلفات رسیده است."
کميسیون انتخابات کندز در رئیس آباد یک منطقه پرنفوس وجود دارد که در چهار اطراف آن منازل رهایشی موقعیت دارد و این کمیسیون از قوماندانی امنیه در حدود یک کیلومتر فاصله دارد.   
محمد نعیم یک باشنده این منطقه به پژواک گفت که دیروز نزدیک به خانه او یک مرمی هاوان اصابت کرد که در نتیجه آن، بچه مناف خالد همسایه او در آن کشته شده و پنج تن دیگر در آن زخم برداشته اند.
او می گوید:"خانه ما به کمیسیون انتخابات نزدیک است، بر کمیسیون انتخابات هاوان پرتاب شد، اما مرمی هاوان نزدیک به خانه ما اصابت نموده، خالد 15 ساله در آن کشته شده و پنج تن دیگر مجروح شده است."
موصوف در جواب یک سوال پژواک گفت:" نه خالد و نه هم خانواده او با هیچ تیم انتخاباتی تعلق دارند و نه دیروز خالد در مظاهره اشتراک داشت، مرمی هاوان به کوچه افتید و خالد در آن کشته شد."
اکمل رحمانی یک باشنده دیگر این منطقه به پژواک گفت که روز گذشته مرمی هاوان در کوچه آن اصابت نموده است که به یکتعداد افراد تلفات وارد کرده است.
او می گوید:"از اثر این هاوان خالد ک۱۵ ساله شته شد، امروز جنازه ایشان است، خواست مه این است که ادارات دولتی باید دیگر از بودباش مردم در فاصله دور ساخته شود."
پدر خالد ۱۵ ساله فقط آنقدر به پژواک گفت که در جنازه بچه خود مصروف است و سخن زده نمی تواند.
از طرف دیگر، احسان الله فضلی رئیس صحت عامه کندز به پژواک گفت که روز گذشته در نزدیکی کمیسیون انتخابات مرمی هاوان اصابت کرده است که از اثر آن، یک جسد و دو زخمی شده گان به شفاخانه انتقال شده بود.
موصوف می گوید:"از دیروز به این سو، کدام کسی به ما آورده نشده است که به مرمی زده باشد، زخمی و یا هم کشته شده باشد."
نتایج حقیقت یابی
آژانس خبری پژواک آوازه ها و خبرهای نشر شده در مورد انتخابات و نامزادن بررسی می کند و به مردم نشان می دهد که این قسم خبرها و آوازه ها از کتگوری های «درست، یک اندازه درست، نیمه درس، یک اندازه نا درست و نادرست» در کدام می آید.
گروه بررسی آژانس خبری پژواک با در نظرداشت گفته های منابع یاد شده، ميگويد، آن گفته های که یک ناظر تیم ثبات و همگرایی در فیرهای پولیس در کندز کشته شده است، بی اساس است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.