کابل (پژواک،۲۱عقرب ۹۸): شمارى از فعالان مدنى، در يک گردهمايى اعتراضى در مقابل کميسيون مستقل انتخابات، خواستار محاکمۀ مولانا عبدالله يکتن از کميشنران اين کميسيون شدند.
به اساس يک گزارش،  شکايتنامه ای که به زبان انگلیسی است و کاپى آن، در دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته، نشان می دهد که به تاریخ (۱۹عقرب)، تاداميچی یماماتو نماینده ویژۀ سازمان ملل در افغانستان، از برخوردهای زشت و توهین آمیز مولانا محمد عبدالله کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، با کارمندان این کمیسیون، کتباً شکایت کرده است.
در نامه آمده است که مولانا عبدالله، علی بشیر مسئول مرکز معلومات این کمیسیون را "اهانت مذهبی و قومیتی" و "تهدید به مرگ" کرده است.
ده ها تن از فعالان مدنی و شهروندان کابل، امروز ۲۱عقرب در مقابل  دروازه کمیسیون مستقل انتخابات، در اعتراض به اظهارات اخیر مولانا محمد عبدالله، خواستار محاکمه او شدند.
محمد آصف اکبری يک تن از باشندگان شهر کابل که در این گردهمایی شرکت کرده بود، گفت که توهین به اقوام و مذاهب کشور، بر اساس قانون و اخلاق؛ جواز ندارد و باید مولانا عبدالله محاکمه شود.
وى افزود: "تمام شهروندان کشور، برای ارزش‌های دینی و فرهنگی خود، جهاد کرده‌ اند و اجازه نمی ‌دهند که ارزش‌ هاى شان به مسخره گرفته شود."
موصوف گفت که چنین اظهاراتی در چنین شرایطی، می ‌تواند کشور را به سمت بحران سوق دهد و دستاوردهای یک دهۀ اخیر را از بین ببرد.
انصار محمدی يک تن ديگر از اعتراض کننده گان گفت که این گونه رفتارها را در اداره‌ها زیاد دیده و باید نگاه بالا به پایین برخی از سیاستمداران به قوم هزاره تغییر کند؛ این تغییر بدون محاکمه علنی و پیگیری آن ممکن نیست.
او افزود که این مورد، باید به صورت جدی پیگیری و محاکمه شود؛ تا درس عبرت برای سایرین شود تا دیگران جرائت توهین و تحقیر اقوام دیگر را نداشته باشند.
اما مولانا عبدالله کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، با اشاره به مکتوب ملل متحد٬ گفته است: "من این مکتوب را از بنیاد رد می کنم و این دروغ محض است و کسانی که اطلاعات نادرست را شریک کرده اند، از طریق مراجع ذیربط داخلی و خارجی، بالای شان دعوا می کنم. نماینده گی سازمان ملل متحد، کوشش کند حرف های کسانی را که به نفع یک و یا چند نامزد کار می کنند، گوش نکند و پس از تحلیل و تجزیه تصمیم اتخاذ کند."
مولانا عبدالله، امروز در یک نشست خبری با دیگر اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، نامه ای عنوانی سر منشی سازمان ملل متحد را در حالی به خوانش گرفت که حوا علم نورستانی رئیس این کمیسیون، از او خواست که این نامه را به خوانش نگیرد.
نورستانی بعد از ختم سخنان خود، در پیوند به انتخابات ششم میزان ریاست جمهوری، از خبرنگاران خواست که سوال های شان را مطرح کنند؛ اما مولانا عبدالله گفت که او می خواهد نامه اش را عنوانی سر =منشی سازمان ملل متحد به خوانش بگیرد.
عبدالله به خوانش نامه ادامه داد؛ اما حوا علم نورستانی به او گفت: «موضوع نشست امروزی، مربوط انتخابات است و نامه ات را نخوان.»
اما عبدالله در جواب به او گفت: «آزادی من را سلب نکنید، من هم یک کمیشنر این کمیسیون استم و در این نامه، موضوع مرگ و زنده گی من مطرح است.»
عبدالله به خواندن نامه اش ادامه داد.
او در نامه اش نوشته است: درحالیکه تلاش برای جداسازی آرای پاک از ناپاک، در کمیسیون مستقل انتخابات هنوز ادامه دارد، دفتر نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، نامه ای را عنوانی کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده و در آن، او را به تهدید زنده گی یکی از کارمندان کمیسیون و اظهارات توهین آمیز مرتبط به قومیت و مذهب، علیه وی متهم کرده است.
او مطالب نامه یادشدۀ دفتر یوناما را در تناقض با ماموریت تعریف شدۀ این سازمان خوانده و نوشته است: «... آنچه در نامه نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد درافغانستان، به این کمیسیون نگاشته شده، غیر واقعی و اتهام بیش نبوده، که نمایانگر اغفال شدن نماینده سازمان ملل متحد توسط حلقات خاص در داخل دفتر آنها (یوناما) پنداشته شده و به عنوان یک توطئه تلقی می گردد، که بالاخره واقعیت قضیه برهمگان روشن خواهد شد.
همچنان او در قسمتی از نامه نوشته است: «از اینکه به مذهب، مقدسات و قوم هیچ کسی توهین و اهانت نکرده ام وهیچ شخصی را تهدید به مرگ ننموده ام؛ اتهامات مندرج نامه دفتر یوناما را شدیداً رد و تقبیح نموده خواهان پیگرد قانونی قضیه می باشم. منحیث یک شهروند مسئول و قانون پذیر، آماده هستم در برابر هر گونه تخلف، مورد بازپرس قانونی قرار گیرم.»
 پس از به خوانش گرفتن این نامه، نشست یادشده پایان یافت.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.