کابل(پژواک، ۱۶ عقرب ۹۸): کمپنى درملوگ يافته هايش در مورد اضافه از ٨٦ هزار آراى باطل شده و بيش از ١٣٧ هزار راى قرنطين شده را با کميسيون انتخابات شريک نموده، اظهار اميدوارى کرده که اين وضاحت قناعت کميسيون را فراهم کند.
در مکتوب شرکت درملوگ که به اختیار پژواک قرار گرفته نشان می­دهد که کمیسیون مستقل انتخابات، در ۱۲ عقرب سال روان، طی نامه ای از شرکت درملوگ، خواستار وضاحت در مورد ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رای قرنطین و ۸۶ هزار و ۲۲۶ رای نامعتبر شده است.
شرکت درملوگ، یک روز بعد در پاسخ به نامه ای کمیسیون مستقل انتخابات نوشته است، معلومات یک میلیون و ۹۲۹۳۳۳ رای بایومتریک شده را آنها ثبت و داخل سیستم دارند که در يک پروسه دیگر اطلاعات یک میلیون و ۷۹۱۷۰۳  رای توسط کمپیوتر کاران در محلات رای دهی از فورمه های نتایج رای دهی به سیستم داخل شده است و فورمه های نتایج رای دهی در دستگاهای بايو متریک وجود دارد.
در ادامه درملوگ توضيح نموده که بین معلومات رای دهنده گان مجموع داخل سیستم، و آرای داخل شده توسط کمپیوتر کاران به سیستم، به تعداد ۱۳۷۶۳۰ رای ، تفاوت وجود دارد.
در مکتوب آمده است: "این تعداد ۱۳۷۶۳۰تنها تفاوت بین معلومات رای دهنده گان مجموعی داخل سیستم و آرایی داخل شده توسط کمپیوتر کاران به سیستم می باشد."
از سوى ديگر يک منبع کميسيون مستقل انتخابات که خواست نامش در خبر ذکر نشود به پژواک گفت که در ابتدا معلومات از دستگاه بايو متريک به شکل مستقيم به سرور مرکزى انتقال مى يافت که اين پروسه زمان گير بود، که بعدا کميسيون فيصله نمود تا اين معلومات توسط کمپيوتر کاران داخل سيستم شود.
همچنان در مکتوب شرکت در ملوگ، با اشاره به اطلاعات آرای نامعتبر، نوشته شده است که این آرا شامل، ۴۷۵۲۷ رای چهرۀ تکراری، ۵۸۲۲ رای انگشت تکراری، ۳۷۰۰۶ نمبر راى دهى تکراری و ۵۱۴۱ رای که دوبار به سیستم داخل شده، می­باشند.
در ادامه نامۀ شرکت متذکره، نوشته شده است که از مجموع اراى نامعتبر که ٩٥٤٩٦ مى شود ٩٢٧٠ راى آن به اساس چندين معيار قابل اعتبار بوده و متباقى (٨٦٢٢٦) راى را بى اعتبار خوانده شده است.
درملوگ،با اشاره به این که ازکليد تاييد آراى نيروهاى امنيتى استفاده نادرست صورت گرفته ، افزوده است:"در دستگاه های شناخت بایومتریک، کلیدی برای تائید آرای نیروهای امنیتی بخاطر در نظر نگرفتن موقعیت آنها موجود بود،؛ اما از این کلید ۳۷۰۰۶ بار نادرست استفاده صورت گرفته شده است."
در مکتوب آمده است:" سیستم ما این مسئله را درک کرده که به تعداد ۳۷۰۰۶ معلومات رای دهنده گان بایومتریک در دستگاه های مختلف و یا در مکان های مختلف متفاوت بوده است". 
درملوگ در اخیر  اين مکتوب اظهارامیدوارى نموده ،گفته است که با وضاحتی داده شده ، قناعت کمیسیون مستقل انتخابات را فراهم کرده باشد.
قاسم الیاسی، کمیشنر و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، که امروز در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد، از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که هرچه عاجل گزارش ارسال شده، کمپنی درملوگ را با مردم شریک کند.
از سوى ديگر با تماس هاى مکرر مسوولان کميسيون انتخابات در مورد رسيدن و يا عدم رسيدن معلومات کمپنى درملوگ به پژواک معلومات ارايه نه کردند.
کمیسیون انتخابات در حالی از کمپنی درملوگ وضاحت خواسته است که تیم ثبات و همگرایی، از چند روز به این سو، خواستار تصفیه چهار نوع آراء تقلبی که به گفته این تیم، رقم درشت را تشکیل می­دهند شده است.
به گفته تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی، چهار نوع آرای تقلبی شامل، ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ مبهم و قرنطین،  ۱۰۲ هزار و ۱۲ خارج از زمان انتخاباتی، حدود ۷۰۰ دستگاه‌ها و کارت حافظه گُم شده و عکس از روی عکس و عکس­های تکراری هنوزهم موجود است و باید به آنها رسیدگی شود.
اما تیم دولت ساز، به آغاز روند بازشماری تاکید کرده و می گوید که شرکت درملوگ، آرای خارج از زمان انتخاباتی، عکس های تکراری و زیر سن را از سیستم خارج کرده و گزارش آن را با کمیسیون انتخابات نیز شریک کرده است و نیاز نیست که روند به خاطر آن معطل شود.
سید خالد سادات مسوول ناظرين تيم دولت ساز به پژواک گفت که کمپنى درملوگ مطابق طرزالعمل هاى کميسيون هاى انتخاباتى بالاتر از ٨٦ هزار را باطل نموده است.
وى با اشاره به اظهارات تيم ثبات و همگرايى ميگويد:"حالا که به هيچ صورت برنده انتخابات نيستند ؛اما کوشش مى کنند که سه صد هزار راى را باطل کنند تا انتخابات به دور دوم برود."
به گفته سادات مطابق ماده هاى ٩٣ و ٩٤ قانون انتخابات، ابطال ارا‌ء از صلاحيت کميسيون شکايت انتخاباتى است و در اين مورد فرمايش هيچ کس پذيرفته نه مى شود.
این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات، به تازگی اعلام کرد که آرای معتبر در انتخابات ریاست جمهوری، یک میلیون و ۸۴۳ هزار و ۱۰۷ رای است و بیش از ۸۶ هزار رأی را به دلیل عکس تکراری، عکس از روی عکس و آرای استفاده شده پیش از ساعت هفت صبح و پس از ساعت پنج شام، نامعتبر شناخته است.
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال روان برگزار شد. قرار تقويم انتخاباتی، نتایج ابتدايى بايد به تاریخ ۲۷ ميزان و نتایج نهایی در ۱۶عقرب اعلام می شد؛ اما به دليل تاخير در روند انتقال معلومات دستگاه بايومتريک در سرور، اعلان نتایج ابتدایی به تاخیر افتاد.
کمیسیون مستقل انتخابات، به تاریخ پنجم عقرب، در یک نشست خبری در کابل، گفت که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را در ۲۳ عقرب اعلام می کند.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.