کابل(پژواک، ۱۵ عقرب ۹۸): تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی می گوید که چهار نوع آراى تقلبی که رقمى درشت را تشکیل می­دهد، تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش آنها نیست و باید قبل از بازشماری تصفیه شود.
اين مطلب در فیصله نامه نشست فوق العاده تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی که شب گذشته با حضور رهبران سیاسی و شخصیت های ملی تحت ریاست عبدالله عبدالله برگزار شده، آمده است.
دربخشى ازاين فيصله نامه گفته شده است که کمیسیون مستقل انتخابات، به چهار نوع آرای تقلبی شامل؛ ١٣٧٦٣٠ راى مبهم و ناشناختۀ در بخش قرنطین،  ١٠٢٠١٢ راى خارج از زمان انتخاباتی، حدود ۷۰۰ دستگاه‌ها و کارت حافظۀ گُم شده و عکس از روی عکس و عکس­های تکراری، رسیده گی نمايد.
این تیم افزوده است: «این دسته انتخاباتی، همان‌گونه که بارها عزم قاطع خویش را در جهت دفاع از آرای پاک مردم اعلان نموده و در این راستا به مردم افغانستان تعهد سپرده است، بار دیگر تعهد خویش را تجدید و بدینوسیله عزم تزلزل ناپذیر شورای رهبری را در جهت خارج کردن آخرین رأی تقلبی از روند محاسبه، ابراز نموده و تأکید می‌نماید که در برابر تخلفاتی که در این مورد از کمیسیون و هر آدرس دیگر صورت بگیرد، بی تفاوت نمی‌ماند.»
در ادامۀ فیصله نامه آمده است که تطبیق بی‌طرفانه قانون و طرزالعمل‌ها، تصفیه آرای تقلبی از مجموع آراء در قدم اول و نشان دادن ارقام آرای معتبر باقی مانده براساس شناخت ماشین بایومیتریک، با تفکیک محلات و مراکز رأی دهی، از وظایف اصلی کمیسیون مستقل انتخابات است و باید آن را جدی بگیرد.
تیم ثبات و همگرایی، ازکمیسیون انتخابات خواسته است که قبل از آغاز بازشماری آراء، با درنظرداشت اصل بی طرفی، به حیث امانت داری رای و ارادۀ مردم، در جهت تصفیه کامل آرای تقلبی از آرای پاک در چهار مورد یاد شده، در مطابقت با نص صریح قانون، طرزالعمل و لوایح، اقدام سریع کند.
این تیم انتخاباتی، با تاکید گفته است که دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی، در مقابل تقلب و چشم پوشی از تقلب، به هیچ صورت و تحت هیچ شرایطی بی تفاوت نخواهد نشست و از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته است تا هرچه عاجل به خواست‌های قانونی شان به صورت مکتوب، جواب قناعت بخش ارایه نماید.
این اعلامیه در حالی صادر شده است که دو روز قبل، نور رحمان اخلاقی مسئول بخش نظارت تیم ثبات و همگرایی، در یک نشست خبری در کابل گفت که هنوز هم درمورد ۳۰۰ هزار رای باطل، از جمله بیش از ۱۳۷ هزار معلق شده، (قرنطین) و بیش از ۱۰۲ هزار رای خارج از زمان انتخاباتی، باید تصمیم گرفته شود.
موصوف، امروز به پژواک گفت که ارقام ارایه شده تقلبات را، از سوی کمیسیون مستقل انتخابات دریافت کرده اند.
وی، با اشاره به اینکه کمیسیون انتخابات در چند روز اخیر در تصمیم گیری اش، با مشکل مواجه شده است، گفت که باید کمیسیون در مورد آرای تقلبی، آرای خارج از زمان انتخاباتی و آرایی عکس از روی عکس و عکس­های تکراری معلومات بدهد.
اما تیم دولت ساز، به آغاز روند بازشماری تاکید کرده و می گوید که شرکت درملوگ، آرای خارج از زمان انتخاباتی، عکس های تکراری و زیر سن را از سیستم خارج کرده و گزارش آن را با کمیسیون انتخابات نیز شریک کرده است و نیاز نیست که روند به خاطر آن معطل شود.
عبدالقادر هوتخیل یک­تن از ناظرین تیم انتخاباتی دولت ساز، با انتقاد از تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» گفت، با تاسف که همواره از یک آدرس فشار وارد می شود و پروسه ملی متوقف می گردد.
او تصریح کرد: «وقت ضایع شده است؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات، نتوانسته است که مطابق به طرزالعمل داخلی، کارش را به پیش ببرد.»
آژانس خبری پژواک، به خاطر وضاحت موضوع، تماس های مکرر با مسئولان کميسيون مستقل انتخابات داشت؛ اما آنان از اظهار نظر در اين مورد خود دارى کردند.
این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات، به تازه گی اعلام کرد که آرای معتبر در انتخابات ریاست جمهوری، یک میلیون و ۸۴۳ هزار و ۱۰۷ رای است و بیش از ۸۶ هزار رأی را به دلیل عکس تکراری، عکس از روی عکس و آرای استفاده شده پیش از ساعت هفت صبح و پس از ساعت پنج شام، نامعتبر شناخته است.
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال­روان برگزار شد. قرار تقويم انتخاباتی، نتایج ابتدايى بايد به تاریخ ۲۷ ميزان و نتایج نهایی در ۱۶عقرب اعلام می شد؛ اما به دليل تاخير در روند انتقال معلومات دستگاه بايومتريک در سرور، اعلان نتایج ابتدایی به تاخیر افتاد.
کمیسیون مستقل انتخابات، به تاریخ پنجم عقرب، در یک نشست خبری در کابل، گفت که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را در ۲۳ عقرب اعلام می کند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.