کابل(پژواک، ۱۴ عقرب ۹۸): به دلیل اختلافات میان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، امروز روند تفتيش و بازشماری آرا آغاز نگردید.
مولانا محمد عبدالله کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، امروز در صحن کمیسیون انتخابات به رسانه ها گفت که بايد پروسه بازشماری آرا، پس از روشن شدن سرنوشت بیش از ۱۰۲ هزار رای خارج از زمان انتخاباتی و بیش از ۱۳۷ هزار رای معلق شده، صورت بگیرد.
وی، خواستار بازشماری آرا، مطابق به قوانین شده و افزود: «تا زمانی که پلان های عمومی و فرعی بازشماری به سطح مرکز و ولایات از طرف کمیسیون ترتیب و تائید نشود، همچنان محلات ترتیب و تفکیک نشوند، آغاز بازشماری به عوض حل مشکل، مشکل زا خواهد شد.»
از سوى ديگر، يک منبع در کميسيون مستقل انتخابات که خواست نامش در خبر ذکر نشود گفت قرار بود که روند تفتيش و بازشمارى آرا امروز رسما آغاز گردد؛ اما به دليل اختلاف ميان کميشنران و مخالفت تيم ثبات و همگرايى آغاز نگرديد.
سمیع الله صمیم نماینده تیم انتخاباتی ثبات و همگرایي، با ذکر اینکه آرای تقلبی، بدون بایومتریک و خارج از زمان انتخاباتی برای آنها قابل قبول نیست، گفت که باید در نخست سرنوشت ۱۳۷ هزار رای معلق، ۱۰۲ هزار رای خارج از وقت انتخاباتی و ۷۰ هزار رای عکس تکراری، معلوم شود.
موصوف، از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، خواست که این پروسه را بگونه بی طرفانه به پیش ببرند و مطابق به قانون، لایحه و طرزالعمل تصمیم اتخاذ نمایند.
اما عبدالقادر هوتخیل یکتن از ناظرین تیم انتخاباتی دولت ساز گفت که شرکت درملوگ، آرای خارج از زمان انتخاباتی، عکس های تکراری و زیر سن را از سیستم خارج کرده و گزارش آن را با کمیسیون شریک کرده است.
هوتخیل، با انتقاد از مخالفت مولانا عبدالله به خاطر آغاز روند بازشماری آرا، گفت که کمیشنران باید منطقی بحث کنند و پروسه ملی را با چالش مواجه نکنند.
همچنان وی، با انتقاد از تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» گفت که با تاسف که همواره از یک آدرس فشار وارد می شود و پروسه ملی متوقف می شود.
او تصریح کرد: «وقت ضایع شده است؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات، نتوانسته است که مطابق به طرزالعمل داخلی، کارش را به پیش ببرد.»
اما مسئولان کميسيون انتخابات، از اظهار نظر در اين مورد خود دارى کردند.
قرار بود امروز روند بازشماری آرا رسماً آغاز گردد؛ اما به دلیل مخالفت دسته های انتخاباتی عبدالله عبدالله، رحمت الله نبیل و گلبدین حکمتیار، این پروسه به تعویق افتاد.
این تکت های انتخاباتی، طی نامه ای از کمیسیون مستقل انتخابات، خواهان باطل شدن بیش از ۱۳۷ هزار رای قرنطین شده گرديده اند.
  یک سند که در اختیار پژواک قرار گرفته، نشان می­دهد که ۲۱۰۰ محل در ۲۳ ولایت کشور، نیاز به بازشماری دارد.
بر بنياد این سند، بیش‌ترین محلات مشخص شده برای بازشماری، مربوط ده ولایت بوده که از جمله در ولایت بغلان ۳۷۲ محل، هلمند ۳۱۷، غور ۲۰۷، کندهار ۱۸۹، ننگرهار ۱۸۶، خوست ۱۷۹، کاپیسا ۱۲۳، فاریاب ۱۰۴، کندز ۸۱ و پکتيا ۷۳ محل می­باشد.
همچنان، در ولایت‌های زابل ۶۶، پروان ۴۴، نیمروز ۳۵، فراه ۳۰، پکتیکا ۲۶، لوگر ۲۲، نورستان ۲۲، تخار ۱۷، سرپل ۹، ارزگان ۷، سمنگان ۴، بامیان ۳ و در بدخشان ۲ محل  است، که بازشماری خواهد شد.
این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات، به تازگی اعلام کرد که آرای معتبر در انتخابات ریاست جمهوری، یک میلیون و ۸۴۳ هزار و ۱۰۷ رای است و بیش از ۸۶ هزار رأی را به دلیل عکس تکراری، عکس از روی عکس و آرای استفاده شده پیش از ساعت هفت صبح و پس از ساعت پنج شام، نامعتبر شناخته است.
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال­روان برگزار شد. قرار تقويم انتخاباتی، نتایج ابتدايى بايد به تاریخ ۲۷ ميزان و نتایج نهایی در ۱۶عقرب اعلام می شد؛ اما به دليل تاخير در روند انتقال معلومات دستگاه بايومتريک در سرور، اعلان نتایج ابتدایی به تاخیر افتاد.
کمیسیون مستقل انتخابات، به تاریخ پنجم عقرب، در یک نشست خبری در کابل، گفت که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را در ۲۳ عقرب اعلام می کند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.