کابل(پژواک، ۸ عقرب ۹۸): اسناد نشان می­دهد که شرکت درملوگ، بیش از ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رای ریخته شده به سرور مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات را قرنطین کرده است.

شرکت درملوگ، یک کمپنی جرمنی است که مسئولیت فراهم سازی دستگاه‌های بایومتریک را به کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، به عهده دارد.

سندی که در اختیار پژواک قرار گرفته است، نشان می­دهد که به تاریخ (۵ عقرب) ماه روان،  شرکت درملوگ در پاسخ به نامه کمیسیون مستقل انتخابات، نوشته است که این شرکت، بیش از یک میلیون و ۷۹۱ هزار و ۷۰۳ راى را تائید کرده است.

بر اساس این سند، شرکت متذکره، بیش از ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رای اختلاف برانگیز از دستگاه­های احتیاطی در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را قرنطین کرده است.

 

شرکت متذکره این تصمیم را در حالی اتخاذ کرده است که مولانا محمد عبدالله، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، در (۴ عقرب)  در صفحه فیسبوکش نوشته است که بر مبنای تعدیل قانون انتخابات و لوایح نافذ؛ دست‌کم ۷۷۰-٩٠٠ هزار رای بی اعتبار شناخته می­شود.

وی نوشته است که دو روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، دفاتر ولایتی این کمیسیون، از اشتراک، دو میلیون و ۶۹۵ هزار و ۸۹۰ رای دهنده در انتخابات گزارش داده بودند.

عبدالله همچنان گفته است که آخرین آمار طی مراحل شده‌یی بایومتریکی، (یک میلیون و ۷۹۱ هزار و ۷۰۳ تا یک میلیون و ۹۲۹ هزار و ۳۳۳ اشتراک کننده را نشان می دهد که ۱۳۷ هزار رای، رقم دومی آن قابل بحث و تدقیق است.

به گفته شرکت درملوگ، بر اساس معلومات موجود در مرکز اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات؛ در چندین مورد، کارمندان انتخابات، برگه های رای دهی را پیش از پایان روز رای د هى و صبح وقت، ثبت کرده اند و سپس دستگاه های بایومتریک آن محلات، غیر فعال شده و بعدا کارمندان انتخابات، به خاطر ادامه ثبت بایومتریک رای دهندگان در انتخابات، در این محلات از دستگاه­های بایومتریک احتیاطی استفاده کرده اند.

در سند ارسال شده شرکت درملوگ آمده است که همچنان مواردی دیگر نیز وجود دارد که برگه های رای دهی بدون رای در «سرور» ثبت شده اند و پس از آن، با استفاده از دستگاه های احتیاطی، برگه های دوم نتایج با چند رای از همان مرکز نيز ثبت گرديده و به همين منظور که از یک مرکز دو برگه نتایج موجود است،  اين آرا در قرنطین قرار دارند.

ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، قرنطین بیش از ۱۷۳ هزار رای بایومتریک شده را توسط شرکت درملوگ تائید کرد و گفت که تصامیم گرفته شده شرکت درملوگ، در مورد آرای قرنطین شده، رسماً به کمیسیون مواصلت کرده است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.