کابل(پژواک،۲۰میزان ۹۸): تیم "ثبات و همگرایی"، تيم انتخاباتى "دولت ساز" را متهم ساخت که در تبانی با حلقاتی در کمیسیون انتخابات تلاش دارند که آرای سیاه را وارد سیستم کنند، و هشدار داد که اگر جلو آن گرفته نشود، از هر گزینه ای استفاده خواهند کرد.
این دسته انتخاباتی، کمیسیون مستقل انتخابات را به نقض کارشیوه‌های انتخاباتی متهم می‌کند و ضمن اعلام اينکه «حلقات و دسته‌هایی» در کمیسیون مستقل انتخابات در صدد برنامه‌ریزی برای تقلب سازمان‌یافته هستند، خواهان توقف ثبت و انتقال آرای بایومتریک نشده به سیستم مرکزی، معلومات اطلاعات گرديد.
اسدالله سعادتی معاون دوم تیم انتخاباتی "ثبات و همگرایی"  به رهبرى داکتر عبدالله عبدالله، امروز در نشست خبری در کابل گفت که کمیسیون مستقل انتخابات درتبانى با ارگ مصروف ثبت، بررسی و انتقال آرای بایومتریک نشده به سیستم مرکزی اطلاعات این کمیسیون، برای اعتباربخشی به آن‌ها مى باشد.
سعادتی از ثبت، بررسی و انتقال آرای بایومتریک نشده به عنوان بخشی از این تلاش‌ها نام برد و تأکید کرد که با وجود تأکید مکرر و ارسال نامه‌ها به کمیسیون مستقل انتخابات از جانب «ثبات و هم‌گرایی»، آرا و جدول نتایج آرای بایومتریک نشده به مرکز ملی معلومات ثبت می‌شود.
موصوف، وارد کردن آرای بدون بایومتریک را به سیستم یک تلاش ناکام عنوان کرده گفت که به هیچ کس اجازه نمی دهند که آرای «تقلبی» را وارد سیستم کند و سنگ بناى تقلب سیستماتیک را در کمیسیون بگذارد.
 او تصریح کرد: «اکنون انتخابات ۱۳۹۳ نیست که سرنخ موجود نباشد، اکنون سرنخ ها مشخص می­شود و تاکنون فورم نتایج بیش­تر از ۲۲ هزار محل در اختیار ما است و می توانیم که مرکز به مرکز، محل به محل و ولایت به ولایت را تشخیص کنیم که چقدر تقلب صورت گرفته است.»
اسدالله سعادتی هم‌چنان با بيان اينکه روند ثبت آرای «بایومتریک نشده، تقلبی و سیاه» در حال حاضر نیز جریان دارد و کمیسیون مستقل انتخابات آن را تاکنون متوقف نکرده، افزود که اصل و معیار، آرای بایومتریک می باشد و تمام قوانین مبین این واقعیت است که هیچ رای بدون بایومتریک قابل پذیرش نیست و آن باطل است.
به گفته او، یک گروه از سوی ثبات و هم‌گرایی برای صحبت با کمیسیون مستقل انتخابات موظف شده است تا از روند شمارش، ثبت و اعتباربخشی به آرای بایومتریک نشده جلوگیری کند.
معاون دوم دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله، می گوید که اوراق فراوانی در اختیاردارند که دراين اوراق صدها هزار رای تقلبی وجود دارد اما خوشبختانه همه چیز در کنترول تيم ثبات وهمگرايى مى باشد.
سعادتی، با اشاره با این که به هیچ عنوان اجازه نمی دهند که آرای «تقلبی و جعلی» وارد سیستم شود، می گوید که اگر کمیسیون انتخابات به این کار ادامه بدهد، نشان می دهد که کمیسیون به نفع یک نامزد خاص تقلب سیستماتیک را انجام می دهد.
معاون دوم دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» ضمن هشدار از کمیسیون مستقل انتخابات خواست، که روند شامل ساختن آراء به سرور عمومی این کمیسیون را متوقف کند؛ در غیر آن از هر گزینه استفاده خواهند کرد.
 اين درحاليست که قبل از این نیز دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی، از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته بود که دست از شمارش و ثبت آرای کاغذی بردارد.
این اظهارات در حالی صورت می گیرد که کمیسیون مستقل انتخابات، همواره تاکید می کند که تنها آرای بایومتریک شده، اعتبار دارد و آرای غیربایومتریک را اعتبار نمی دهند.
با اينحال تیم انتخاباتى "دولت ساز"به رهبرى محمد اشرف غنی، ادعاهای وارد شده ازسوی تیم  "ثبات و همگرایی" را اتهام عنوان کرد و گفت که نامزدان ریاست جمهوری، شریکان پروسه انتخابات اند و باید بیشتر از همه تلاش به اعتمادسازی کنند.
جاوید فیصل از سخنگویان تیم "دولت ساز"، به آژانس خبری پژواک گفت: «متاسفانه تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی، قبل از انتخابات، در جریان انتخابات و پس از انتخابات، فضاى بی اعتمادی را ایجاد کرده و می کند؛ اين تيم چیزهايی می گوید که حقیقت ندارد و به دور از واقعیت است، بايد اجازه بدهند که کمیسیونها کارش را انجام بدهند.»
وی، با اشاره به اینکه همه تیم­های انتخاباتی، به معلومات مکمل درکميسيون انتخابات دسترسی دارند، گفت که هیچ چیز از چشم شهروندان، رسانه­ها و نامزدان ریاست جمهوری پنهان نیست.
فیصل، از تیم «ثبات و همگرایی» به رهبر عبدالله عبدالله، خواست که در صورت مشاهده کدام مشکل، مستندسازی کند تا بررسی شود؛ اما با وارد کردن اتهام­ها و ایجاد بی اعتمادی میان شهروندان، پروسه را متضرر نکند.
اما ذبیح الله سادات، سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، با اشاره به گفته های تیم «ثبات وهمگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله، گفت که اگر کدام اسناد و مدارک در اختیار دارند، آن را با کمیسیون انتخابات شریک کنند؛ تا با متخلفین مطابق به قانون برخورد صورت بگیرد.
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان برگزار گردید و شهروندان به ۱۳ نامزد رای دادند.
به اساس تقويم انتخابات، قرار است نتایج ابتدایی این انتخابات در ۲۷میزان ماه جاری و نتایج نهایی آن در ۱۶ عقرب ماه آینده اعلام شود.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.