کابل(پژواک،۱۸میزان ۹۸): دو نهاد ناظر انتخاباتی مدعی اندکه کمیشنران و روسای دارالانشای کمیسیون های انتخاباتی با نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و مشاورین آنها در تماس اند و باید آنها تا اعلام نتیجه انتخابات قرنطین شوند.
امروز"ایتوا" موسسه دیده بان انتخابات و شفافیت افغانستان و"افوا" موسسه دیده بان آزاد افغانستان که مشترکا از روند کارزار های انتخاباتی و روز انتخابات ریاست جمهور نظارت کرد می گویند که به اساس معلومات آنها میزان اشتراک کننده گان در روز انتخابات کمتر از ۲.۷ میلیون تن می باشد.
انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان سال روان برگزار شد و به اساس گفته های کمیسیون مستقل انتخابات حدود دو میلیون ۷۰۰ هزار تن در این روند شرکت کرده بودند.
حبیب الله شینواری رییس موسسه ایتوا امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که به اساس یافته های این دو نهاد برخی کمیشنران و روسای دارالانشای کمیسیون های انتخاباتی با نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و مشاورین آنها در تماس اند و باید حد اقل تااعلام نتایج انتخابات، آنها قرنطین شوند تا نتوانند با نامزدان در تماس باشند و کارشان را به پیش ببرند.
وی افزود:«هرنوع ارتباط با کمشنیران و رهبری کمیسیون های انتخاباتی می تواند زمینه را برای تقلب و به بحران رفتن این پروسه مساعد سازد.»
موصوف بدون ارایه جزییات گفت که در گذشته کمیشنران بعد از برگزاری انتخابات به عنوان مشاورین استخدام شدند که ارتباط کمیشنران فعلی با نامزدان نهاد های ناظر را نگران ساخته است و باید آنها در کمیسیون قرنطین شوند تا این پروسه بدون کدام جنجال پایان یابد.
وی همچنان از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خواست تا قبل از اعلام نتایج خود شان را برنده اعلام نکنند زیرا برنده شمردن نامزدان از سوی ستاد های شان می تواند سبب ایجاد بحران در کشور شود.
شنیواری انتخابات ششم میزان را نسبت به انتخابات پارلمان سال گذشته و انتخابات ریاست جمهوری پنج سال خوبتر میداند اما می گوید که در این پروسه نیز برخی مشکلاتی وجود داشت.
او می گوید که بی برنامه گی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، بی باوری مردم به کمیسیون ها، پخش شب نامه از سوی مخالفین مسلح دولت، نا امنی ها و تجربه از انتخابات گذشته سبب شد تا میزان مشارکت مردم در این روند کاهش پیدا کند .
وی افزود:«۲.۷ میلیون اشتراک کننده را که کمیسیون اعلام کرده مورد تایید ما نیست.»
به گفته شنیواری، در روز انتخابات در ۸۵۳ محل رای دهی لست رای دهنده گان نصب نشده بود، در ۶۷۵ مرکز رای دهی در فهرست رای دهندگان مشکلات جدی وجود داشت، در ۴۵درصد مراکز دستگاه های بایومتریک با مشکل روبرو بوده و در ۲۰ درصد محلات رای دهی زنانه در عوض کارمند زن مردان استخدام شده بودند که این مورد نیز بر اشتراک زنان تاثیرات منفی برجا گذاشت.
مبین الله ایماق رییس موسسه " افوا" که در این نشست حضور داشت گفته های شنیواری را تایید کرد و گفت که در جریان مبارزات انتخابات چهار نامزد(محمد اشرف غنی، عبدالله عبدالله ، گلبدین حکمتیار و رحمت الله نبیل ) قبل از زمان تعيین شده مبارزات شانرا آغاز کرده بودند و حتی حامیان دو نامزد(غنی و عبدالله ) در روز انتخابات نیز مردم را تشویق می کردند تا به این دو نامزد رای بدهند .
وی همچنان بدون ارایه جزییات گفت که دو ستاد انتخاباتی (دولت ساز و ثبات و همگرایی ) از امکانات دولتی در مبارزات انتخاباتی شان استفاده کرده اند .
او نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را به بی برنامه گی در کارزار های انتخاباتی شان متهم کرد و گفت :«یک دلیلی اشتراک کم رنگ مردم بی برنامه گی نامزدان بود و بیشتر آنها به تاخت و تاز بریکدیگر پرداختند تا معرفی منشور شان .»
وی همچنان گفت که در جریان کارزار های انتخاباتی بیشتر خدمات دولتی در اختیار دو نامزد (غنی و عبدالله ) قرار داشت.
محمدرفیع صدیقی رییس کمیته رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات که در این نشست حضور داشت گفت که به اساس اعلامیه مشترک که از سوی کمیسیون های انتخاباتی نشر شده تنها آرای بایومتریک شده قابل اعتبار است .
او نیز گفت که کارزار های انتخاباتی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری برنامه محور نبوده بل کنایه محور بوده است.
وی می گوید که با نامزدان و رسانه ها که در جریان مبارزات انتخاباتی تخلف کرده باشند طبق لایحه و طرزالعمل برخورد می شود.
اورنگ زیب کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، روز گذشته در یک نشست خبری در کابل گفت که اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، همه امور را با استقلالیت کامل به پیش می برند و به هیچ کس اجازه مداخله در امور این نهاد را نمی دهند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.