کابل(پژواک، ۱۷ میزان ۹۸): بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، آغاز فشارهای سیاسی و اختلافات میان دارالانشاء و کمیشنران کمیسیون انتخابات را نگران کننده خوانده و ميگويد که درحال حاضر نيز به حد کافی زمینۀ تقلب در کمیسیون انتخابات وجود دارد.
نعیم ایوب زاده رئیس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا)، امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که  اخيرا فشارهای سیاسی بر کمیسیون های انتخاباتی آغاز شده است.
وی افزود: «متاسفانه اطلاع حاصل کردیم که فشارهای سیاسی بالای کمیسیون های انتخاباتی، تازه آغاز شده است و ممکن که با گذشت هر روز بیشتر شود و نگرانی ما این است که نشود تصامیم اعضای کمیسیون ها، قربانی فشارهای سیاسی شود و  نتیجۀ به دست آمده قابل قبول به شرکای انتخاباتی نباشد.»
موصوف، از اعضای کمیسیون های انتخاباتی خواست که بدون وابستگی، فشار سیاسی و با استقلالیت کامل و مطابق به قانون، کارهای شان را انجام بدهند و تصویر واقعی روز انتخابات را به ملت افغانستان ارایه کنند.
او، از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که در مقابل فشار کاندیدان و تکت های انتخاباتی، باید صبوری و مقاومت خویش را حفظ نموده و برای حفظ استقلالیت شان به هیچ مرجع داخلی و خارجی تکیه نکنند و یاری نجویند.
ایوب زاده، با انتقاد از کُندی کار کمیسیون مستقل انتخابات، افزود: «به اساس یافته های نظارتی ما امکان دارد که نتیجه ابتدایی به تاخیر اعلان شود، ما را نگران ساخته و باید کمیسیون تلاش کند و هرچه زودتر پروسه را مدیریت کند و نتایج را  به وقت تعيين شده اعلان کند.»
رئیس اجرایی تیفا، با ابراز نگرانی از اختلافات کاری بین دارالانشاء و اعضای کمیسیون، گفت که چنین اختلافات کار را زمانگیر می کند، امید که هرچه عاجل به اختلافات پایان بدهند و هر کدام مطابق به قانون، وظایف شان را انجام بدهند.
او تصریح کرد: «ما ۷۵ درصد اوراق رای دهی ۳۴ ولایت را جمع آوری کردیم و پوششی که داشتیم می دانیم که کدام کاندیدان، رای بالا را گرفته است و سطح اشتراک چه قدر است؛ اما به خاطر اینکه تهدید شدیم و به ما گفته شده است که نباید بیشتر افشاگری کنیم.»
از سوی دیگر وی، با اشاره به اينکه ميکانیزم کارا برای تفکیک آرای سیاه از سفید در کمیسیون وجود ندارد، گفت که یافته های این نهاد نشان می دهد که برعکس ادعای سفارت امریکا که گفته بود زمینه تقلب در کمیسیون وجود ندارد، دیده می شود که زمینه تقلب به حدی کافی در این کمیسیون موجود است.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که در صفحه تویتر سفارت امریکا مقیم کابل نوشته است: «کارمندان این سفارت به تازه گی از کمیسیون انتخابات و روند کار کمیسیون دیدار کرده ‌اند و هیچ جایی برای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان وجود ندارد.»
ايوب زاده گفت که نبود یک میکانیزم روشن برای تفکیک آرای سیاه از سفید، عدم دسترسی ناظرین به سرور مرکزی، عدم بی طرفی کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی و اختلاف میان اعضای کمیسیون و رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات، خود زمینه ‌ساز تقلب است.
موصوف، با ذکر اینکه هنوز هم مافیایی تقلب در کمیسیون های انتخاباتی موجود است، علاوه کرد: «اگر جلو تقلب گرفته نشود و کار همین گونه به پیش برود نتایج قابل قبول به دست نخواهد آمد.»
رئیس اجرایی تیفا در ادامه صحبت هايش، با ذکر اینکه اين نهاد از سوی افراد بلند پایه تهدید شده اند، گفت که منتظر اعلان نتایج از سوی کمیسیون مستقل انتخابات می باشند و در صورت طرف واقع شدن کمیسیون، معلومات این نهاد را با همه شریک می کنند.
از سوی دیگر، ناصر ناصری زاده مسئول بخش نظارت تیفا که در این نشست صحبت می کرد، از برخورد کمیسیون مستقل انتخابات با ناظران انتقاد کرد و گفت که تاکنون، هيچ يک ازناظرين سرور مرکزی را از نزدیک مشاهده نکرده اند و شک دارند که سرور مرکزی در کمیسیون باشد، به خاطری که اگر وجود میداشت، حتماً به ناظرین نشان داده میشد.
صغرا سعادت، رئیس برنامه های تیفا گفت که عدم حمایت مالی جامعه جهانی، صادر نمودن دیرهنگام اعتبارنامه به نهادهای ناظر، زمان اندک برای ثبت ناظرین در دیتابیس کمیسیون مستقل انتخابات، کارایی ضعیف دیتابیس ناظرین کمیسیون در روزهای نزدیک به انتخابات، عدم اجازه نظارت برای ناظرین تیفا در ۱۳ فیصد محلات رایدهی در ۷ ولایت افغانستان، از چالش های فرا راه ماموریت نظارتی نهاد متذکره می باشد.
وی، اجازه ندادن برای عکاسی و فلمبرداری به ناظرین تیفا در محلات و مراکز رایدهی در ۱۸ ولایت افغانستان توسط کارکنان انتخاباتی و نیروهای امنیتی، خراب بودن شبکه های مخابراتی در تعدادی از ولایات و قطع بودن روابط دفتر مرکزی و ولایتی با ناظرین در ساحه، تهدیدات بلند امنیتی در تعدادی از ولایات و گروگان گیری ۳ ناظر تیفا در ولایت تخار توسط طالبان محلی، پاسخگو نبودن اعضای ارشد کمیسیون مستقل انتخابات در قبال مشکلات و چالش ها در روز انتخابات و تهدید اعضای ارشد تیفا توسط تعدادی از حامیان تکت های انتخاباتی را، از مشکلات دیگر ناظرین این نهاد عنوان کرد.
موصوف افزود: « يافته هاى اين نهاد نشان ميدهد که حدود ۹۴.۵ فیصد مراکز رایدهی، در محلات از قبل تعیین شده گشایش یافته است؛ اما حدود ۵.۵ فیصد مراکز جابجا گردیده بودند و در موقعیت از قبل تعیین شده باز نگردیدند.»
به گفته وی، حدود ۷۹.۳ فیصد مراکز رایدهی به اساس لایحه روز انتخابات، سر وقت یعنی ساعت ۷ صبح باز گردید؛ اما ۲۰.۷ فیصد مراکز با تاخیر چندین ساعته باز گردیدند.
صغرا، حضور و اشتراک مردم مخصوصاً زنان در انتخابات ۶ میزان کمرنگ بوده که به اساس پوشش نظارتی تیفا، یافته های ابتدایی میرساند که در نزدیک به دو میلیون رای دهنده در انتخابات اشتراک نمودند، که از این میان نزدیک به ۲۱ فیصد رایدهنده گان را زنان تشکیل داده اند.
این نهاد از کمیسیون مستقل انتخابات، خواست که هرچه زودتر تعداد واقعی مراکز باز و بسته، اوراق رای دهی استفاده شده و استفاده ناشده، رای دهندگان بایومتریک شده و تعداد رای دهندگان غیر بایومتریک شده را با تفکیک زن و مرد اعلان نماید و کارهای رساندن نتایج به دیتابیس عمومی را سرعت بخشد.
همچنان وى، از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواست که دسته بندی و رسیدگی شکایات واصله را در هماهنگی و در جلسات علنی، با نهادهای ناظر بر انتخابات به پیش ببرند.
اين درحاليست که اورنگ زیب کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، امروز دريک نشست خبرى گفت که به  منظورحل مشکل سرور مرکزی در کمیسیون مستقل انتخابات، دو کارمند از کمپنی «درملوک» به افغانستان دعوت شده و امکان دارد که عنقريب به افغانستان بيايند.
وی افزود که اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، همه امور را با استقلالیت کامل به پیش می برند و به هیچ کس اجازه مداخله در امور این نهاد را نمی دهند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.