کابل (پژواک ۱۷ میزان ۹۸): گزارش ها در مورد هک شدن سرور کمپیوترهای کمیسیون مستقل انتخابات نادرست است؛ اما فعالیت این سیستم بطی شده و برای حل آن، متخصصین جرمنی امروز وارد کابل می شوند.

این درحالی است که روند شمارش آرای انتخابات ششم میزان ریاست جمهوری افغانستان و انتقال معلومات دستگاه های بایومتریک به سرور مرکزی این کمیسیون، جریان دارد.

اطلاعات نادرست:

روزنامه «افغانستان تایم» گزارشی را به نقل از «منابع نزدیک به کمیسیون مستقل انتخابات» منتشر کرده است که سرور سیستم کمپیوتری کمیسیون مستقل انتخابات، هک شده است.

همچنان در این گزارش آمده است که هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) از کارشناسان بخش تکنالوژی جرمنی خواسته اند که این مشکل را حل کنند.  

افغانستان تایم، نوشته است که تادامیچی یاماماتو نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان و رئیس یوناما، از وزارت خارجه خواسته است که به زودترین فرصت ویزۀ متخصصین جرمنی را اجرا کند تا این مشکل را حل نمایند.

منبع، هکران هندی را متهم نموده که سرور سیستم کمیسیون انتخابات را هک کرده اند؛ تا نامزدی در انتخابات کامیاب شود که هند از او حمایت می کند.
 

همچنان روزنامه «ویسا» نیز این چنین گزارش را نشر کرده و به نقل از یک منبع که با «کابل نیوز» صحبت کرده، تذکر داده است که سیستم بایومتریک کمیسیون مستقل انتخابات و سرور کمپنی «درملوک»، از فعالیت بازمانده است.

کمپنی درملوک، یک کمپنی جرمنی است که از دستگاه های بایومتریک آن، در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان استفاده شده است.

اطلاعات درست:

عبدالعزیز ابراهیمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، با رد گزارش یادشده «افغانستان تایم» می گوید که سرور سیستم کمپیوترهای این کمیسیون، هک نشده است.

اما او خاطر نشان کرد که از دو روز به این سو، سرعت کار این سیستم بطی شده و برای رفع آن، دو نماینده کمپنی جرمنی برملوک، امروز به کابل می آیند.  

همچنان یک منبع معتبر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) می گوید که گزارش «افغانستان تایم» در مورد هک شدن سیستم کمپویتری کمیسیون مستقل انتخابات، نادرست است.

آژانس خبری پژواک، در یک برنامه جدید؛ شایعات پخش شدۀ مربوط به انتخابات را بررسی می کند و بعد از تحقیق با نشر گزارشی به مردم نشان می دهد که شایعۀ پخش شده؛ از جمله بخش های «درست، کمی درست، نیمه درست، کمی نادرست و نادرست»، شامل کدام بخش می باشد.

بررسی این آژانس، در مورد نشر گزارش ها که گویا سیستم کمپیوتری کمیسیون مستقل انتخابات هک شده، نشان می دهد که این گزارش ها نادرست و بی اساس می باشد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.