کابل(پژواک، ۱۶ میزان ۹۸): ابراهیم الکوزی نامزد سابق ریاست جمهوری، پیشداوری در مورد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را سرپیچی از قانون عنوان کرده و از نامزدان خواست که منتظر فيصلۀ کميسيون باشند.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که هفته گذشته عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری؛ و امرالله صالح معاون اول تيم انتخاباتى دولت ساز به رهبرى محمد اشرف غنى، ادعا کرده بودند که در انتخابات ششم میزان آرای بلند دارند و نیاز نیست انتخابات به دور دوم برود.
انتخابات ریاست جمهوری، به تاریخ ششم میزان برگزار شد و شهروندان به ۱۳ نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای دادند؛ بر اساس تقویم انتخابات، قرار است که نتایج ابتدائی انتخابات ریاست جمهوری، به تاریخ ۲۷ میزان و نتایج نهائی این انتخابات، به تاریخ ۱۶ عقرب اعلام گردد.
محمد ابراهیم الکوزی که از نامزدى اش  به نفع اشرف غنی نامزد انتخابات منصرف شده است، امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که نامزدان ریاست جمهوری، اجازه بدهند که کمیسیون انتخابات، با استقلالیت کامل برنده انتخابات را اعلام کند.
وی، پیشداوری در مورد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را سرپیچی از قانون عنوان کرده، گفت که اعلام نتیجه انتخابات مطابق به قانون، مربوط به کمیسیون انتخابات است و نامزدان حق ندارند که خود شان را برنده اعلام کنند و پروسه ملی را زیر سوال ببرند.
موصوف، با اشاره به چگونگی پیوستن اش با تیم دولت ساز، افزود: «به خاطر نابود  نشدن نظام و عملی نشدن تصامیم بیگانگان، از نامزدی خود گذشتم و با تیم اشرف غنی یکجا شدم؛ اما اگر باز هم به ضرر مردم باشد موقف گیری می کنیم.»
الکوزی، با اشاره به شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفت که برخی از نامزدان ریاست جمهوری، می خواهند که از شوراى متذکره به نفع شخصی شان استفاده کنند.
وى بدون ارايه جزئيات گفت: «برخی نامزدان ریاست جمهوری، به خواست بیگانه ها از اين شورا استفاده می کنند.»
وی، از اعضای شورای نامزدان ریاست جمهوری، خواست که اذهان عامه را مغشوش نکرده و باعث فرار سرمایه و سرمایه گذاران از کشور نشوند.
الکوزی، همچنان به برخى زمزمه های ایجاد حکومت موقت اشاره نموده و گفت که انتخابات شفاف برگزار شده است و در چنین وضعیت، ایجاد حکومت موقت به نفع کشور نیست.
این در حالی است که در نشست خبری روزگذشته شورای نامزدان ریاست جمهوری، رحمت الله نبیل نامزد ریاست جمهوری گفته بود که تقلبات وسیع در انتخابات صورت گرفته است و تیم «دولت ساز» به رهبری محمد اشرف غنی، تلاش می کند تا آرايی را که بایومتریک نشده هم مشروعيت بدهد .
نبیل علاوه کرد: «ما اسنادى به دست آوردیم که نامزدان کمپاین های خود را از مال بیت المال تمویل می کردند، آرای سیاه را جمع آوری کرده اند، در حال حاضر تلاش می کنند که از پول بیت المال به تظاهراتى مصرف برسد که به هدف شمردن آرای بدون بایومتریک انجام می شود.»
از سوی دیگر، یحيی ویاړ معاون اول دسته انتخاباتی محمد ابراهیم الکوزی که در نشست امروزى صحبت می کرد، از نامزدان ریاست جمهوری خواست که به آرای پاک مردم احترام بگذارند و منتظر اعلان نتیجه انتخابات از سوی کمیسیون های انتخاباتی باشند.
ویاړ، با انتقاد از شورای نامزدان ریاست جمهوری افزود: «شورای نامزدان ریاست جمهوری، برنامه ملی برای مردم نداشتند؛ به همین دلیل ما از آنان جدا شده و به تیم «دولت ساز» پیوستیم.»
اين درحاليست که قبل ازاين، کمیسیون هاى انتخاباتی در واکنش به ادعاهای پیروزی شماری از نامزدان ریاست جمهوری، از آنان خواسته بود که از اعلام پیروزی پیش از وقت خودداری کنند .
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.