کابل (پژواک، ۱۵ میزان ۹۸): شورای نامزدان ریاست جمهوری، تیم های انتخاباتی غنی و عبدالله را به تقلب محکوم می کند، و در حدود یک میلیون رای را باطل می داند و می گوید که تقلب ها در انتخابات مشروعیت انتخابات را زیر سوال میبرد.
شوراى نامزدان ریاست جمهوری، امروز در کابل نشست مشترک داشت.
پنج تن از نامزدان ریاست جمهوری (رحمت الله نبیل، احمد ولی مسعود، محمد شهاب حکیمی، فرامرز تمنا و عنایت الله حفیظ) دراین نشست اشتراک داشته اند.
انتخابات ریاست جمهوری بتاریخ شش میزان برگزار شد و انتظار میرود تا نتایج ابتدائی، بتاریخ ۲۷ میزان و نتایج نهائی این انتخابات بتاریخ ۱۶ عقرب اعلام گردد.
اما احمد ولی مسعود در نشست امروز گفت حکومت گفته بود که نتیجه های انتخابات در طول یک روز معلوم می شود و بتاریخ هفت میزان، مذاکرات صلح باز آغاز می شود؛ اما تاهنو نه نتایج انتخابات معلوم شد و نه هم مذاکرات صلح شروع شد.
مسعود گفت: "خواست شورای نامزادن ریاست جمهوری این است که آرای سفید و سیاه ازهم جدا شود و شمردن آرای بدون بایو متریک هیچ مورد قبول ما نیست."
او علاوه کرد که شورای نامزدان، آن نتیجه های انتخابات را قبول می کند که از روی آرای پاک اعلام شود؛ اما شمردن آرای تقلبی به هیچ صورت مورد قبول این شورا نیست.
رحمت الله نبیل نامزد دیگر ریاست جمهوری گفت که تقلبات وسیع در انتخابات صورت گرفته است و تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی، تلاش می کند تا آرايی را که بایومتریک نشده هم بشمارد.
نبیل علاوه کرد: "ما اسنادى را به دست آوردیم که نامزدانى که کمپاین های خود را از مال بیت المال تمویل می کرده اند، آرای سیاه را جمع آوری کرده اند، در حال حاضر تلاش می کنند که از پول بیت المال به تظاهراتى مصرف برسد که به هدف شمردن آرای بدون بایومتریک انجام می شود."
او گفت که رهبران وحدت ملی [نامزدان ریاست جمهوری محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله] به بعضی از والیان بخصوص به قوماندان امنیه پول داده است تا به نفع آنها صندوق های رای را پرکنند.
او گفت که آرای بایومتریک شده هم باید بررسی شود؛ بخاطریکه در آرايی که بایومتریک شده هم جعل صورت گرفته است.
او خطاب به جامعه جهانی گفت: "میشنویم که دراین روزها بعضی از سفارتها بسیار فعال شده است، و میخواهند اندازه آرا را سه میلیون اعلام کنند؛ اما به سفیرانى که در انتخابات ما دست میزنند، شک مردم به یقین تبدیل می شود که شما در افغانستان بدون تخریب کدام برنامه دیگر ندارید."
او افزود که انتخابات گذشته ریاست جمهوری هیچ برنده ندارند و انتخابات به دور دوم میرود.
عنایت الله حفیظ نامزد دیگر ریاست جمهوری گفت: "کسان زیاد وقتی که برای رای دادن رفته اند، بعد از بایومتریک شدن برای آنها گفته شده است که حق رای دادن ندارید؛ اما وقتی که بعد از چاشت دوباره رفته اند، برای شان گفته است که شما رای خود را استعمال کرده اید."
او افزود که این کار بخاطرى انجام شده است که نفر بایومتریک شود؛ اما رای او بطور سیستماتیک به کس دیگر استعمال شود.
حفیظ بدون جزئیات علاوه کرد: "یک مرکز است که تمام رای دهندگان آن به ۱۵۰۰ نفر نمی رسند؛ اما در برگ های نتایج تنها ۲۰۰۰ رای به یک نامزد نوشته شده است.  خواست ما از کمیسیون انتخابات این است که آرای انداخته شده در صندوق را، با معلومات ثبت شده ماشین های بایومتریک و با اوراق نتیجه ها مقایسه کنند تا حقیقت معلوم شود."
فرامرز تمنا یک تن دیگر از نامزدان ریاست جمهوری هم از کمیسیون انتخابات خواست که رای پاک و ناپاک را از هم جدا کنند.
او افزود که اگر این کار شود، در حدود یک میلیون رای باطل خواهد شد.
کمیسون مستقل انتخابات گفته است که در انتخابات، دو اعشاریه شش میلیون تن اشتراک کرده اند.
به گفته حفیظ، تا اعلام نتایج انتخابات؛ کمیسون مستقل انتخابات باید مقامات دارالانشا را قرنطین کنند، تا نتوانند با ارگ و مقام های دیگر دیدار کنند.
محمد شهاب حکیمی نامزد دیگر ریاست جمهوری اعلامیه این شورا قرائت نمود.
در اعلامیه آمده است که دو تیم های دولتی انتخابات (تیم های غنی و عبدالله) انتخابات را انحصار کرده اندو پیش از وقت اعلانات کامیابی خود را می کنند.
منبع نوشته است که استفاده نادرست از امکانات دولتی، تقلب های بی شمار و سیستماتیک حکومتی، فروش و خریدن آرا و کمزوری های ظرفیتی و مدیریتی کمیسیون های انتخاباتی؛ چالش هايی است که مشروعیت انتخابات را زیر سوال آورده است.
در اعلامیه آمده است: "با در نظر داشت چالش ها و مسایل دیگر ذکر شده از نظر شورای نامزدان ریاست جمهوری، این انتخابات برنده ندارد، از اثر اشتراک بسیار کم مردم حالتی به وجود آمده است که حکومت برای حکومت کردن، مشروعیت لازم را نخواهد داشت.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.