هرات (پژواک، ٣ میزان ٩٨): شماری از فعالین مدنی هرات، با گردهمایی در مقابل دروازه کمیسیون حقوق بشر اين ولايت گفتند که زنان روستایی نيز حق رای دارند و حقوق شان بايد نادیده گرفته نشود.
آنان میگویند که ثبت عکس زنان رای دهنده به وسیلۀ دستگاه بایومتریک در پروسۀ انتخابات سبب محرومیت زنان قریه ها و ولسوالی های دوردست در روز راى دهى خواهد شد.
حلیمه سلیمی مسئول شبکۀ زنان افغان، در این گردهمایی گفت که هنوز زنان در برخی قریه ها و ولسوالی ها، در گرفتن و ثبت عکس شان در پروسه‌ انتخابات اجازه ندارند و این کار زنان را از حق رای محروم می سازد.
موصوف گفت: "تحقیقی که این شبکه در قریه ها و ولسوالی های هرات داشته است، نشان می‌دهد که حدود پنجاه درصد از این زنان، از حق رای محروم می گردند."
الهه ساحل یکی دیگر از اشتراک کننده های این گرد همایی گفت: "گرفتن عکس از زنان، می‌تواند شمار زیادی از بانوان را از حق رای محروم سازد."
او تصریح کرد که باورهای سنتی در مورد تصویر زنان مانع استفاده آنان از حق رای شان خواهد شد و اگر این روند ادامه یابد، سهم زنان در پروسه انتخابات اندک خواهد بود.
شماری دیگر از اشتراک کنندگان نیز می‌گویند که طرح کمیسیون مبنی بر ثبت عکس زنان چالش‌ برانگیز است.
 در این حال سکینه حسینی یک عضو شورای ولایتی هرات، به پژواک گفت که عکس برداری توسط دستگاه های بایومتریک، باعث کاهش حضور زنان در انتخابات خواهد شد.
وى افزود که شمارى از خانواده‌های هراتی به گرفتن عکس خانم‌های شان حساس هستند.
به گفته وى؛ احتمال دارد که برخی از خانواده ها به زنان و دختران شان اجازه ندهند که در انتخابات شرکت کنند.
در همين حال مسئولان کمیسیون ولایتی انتخابات می گویند که بر اساس تصمیم این کمیسیون، گرفتن عکس زنان توسط دستگاه های بایومتریک در محلات رای دهی در روز انتخابات، اجباری است.
رییس کمیسیون انتخابات در هرات اطمینان می دهد که هویت رای دهندگان در روز انتخابات در دستگاه های بایومتریک، محفوظ خواهد ماند."
داوود صدیق زاده رییس کمیسیون ولایتی انتخابات در هرات گفت: "هیچ وقت هویت شخص برملا نمیشود. رای و مشخصات هر فرد سری می ماند و این، صرف بخاطر تضمین شفافیت درانتخابات است."
این در حالی است که در انتخابات گذشته، عکس برداری از زنان توسط دستگاه های بایومتریک اختیاری بود.
مقام های محلی هرات می گویند که تمام آمادگی هاى امنیتی برای برگزاری انتخابات گرفته شده است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.