نيلى(پژواک، اول ميزان ٩٨): شمارى از زنان دايکندى، درحاليکه آماده گى اشتراک در انتخابات را دارند؛ اما نگران اند که مبادا تقلب و تخلف، اين پروسۀ ملى را نيز متاثر سازد و از کميسيون مستقل انتخابات مى خواهند که شفافيت انتخابات را حفظ نموده و از تقلب جلوگيرى کند.
در انتخابات رياست جمهورى که قرار است تاپنج روز آينده برگزارگردد، نزديک به ١١ ميليون تن به پاى صندوق هاى راى خواهند رفت و براى ١٥ نامزد، راى خواهند داد.
گل جان ٦٥ ساله باشندۀ ولسوالى پاتوى دايکندى، با آن که سواد ندارد؛ اما برای اشتراک در انتخابات، در تذکره اش برچسب زده و می گوید که تا کنون در چند انتخابات گذشته نيز شرکت نموده است.
او افزود: «در تذکره خود استيکر زديم، بچيم را گفتم که مره به مرکز رايدهى ببره که راى بتم، خدا کند که وضعيت امنيتى خوب باشد ومردم به آرامى راى بدهند.»
موصوف افزود که ساير اعضاى خانواده اش که واجد شرايط هستند، تصميم دارند که در انتخابات اشتراک کنند و به شخص مورد علاقه خود راى دهند.
وى در ادامه گفت: «به کسی رای می‌ دهم که معاونش يک زن باشد؛ چون يک زن خوبتر درد زن ديگر را حس مى کند و زنان دلسوز هستند.»
اين خانم از نامزدان خواست که در انتخابات به طور شفاف پيش بروند و بگذارند که فرد مناسب به اساس راى مردم از طريق يک پروسه شفاف کامياب شود.
وى از کميسيون مستقل انتخابات نيز خواست که جلو تقلب را بگيرد.
همچنان مروارید ٢٠ ساله باشندۀ دشت نیلی مرکز دايکندى نيز به پژواک گفت که براى اشتراک در انتخابات، علاقه مند است و آمادگى کامل دارد که با قبول هر نوع چالش، در اين روز  به مرکز رايدهى برود و به نامزد مورد علاقه خود راى بدهد.
وى افزود: «خواست من از کارمندان مراکز رايدهى، احزاب سياسى و نامزدان اين است که از تقلب جلوگيرى کنند و بگذارند که اين پروسه ملى [انتخابات] شفاف باشد و رييس جمهور آيندۀ کشور، به اساس راى مردم انتخاب شود.»
فاطمه حیدری باشندۀ شهر نيلى اين ولايت، به اين باور است که هر افغان مسئوليت دارد تا در انتخابات شرکت کند و به يکى از نامزدان راى بدهد.
 اين خانم گفت که وى درک مسئوليت نموده در انتخابات اشتراک مى کند و به نامزد مورد علاقه اش راى مى دهد.
فاطمه از تمام احزاب سیاسی توقع دارد که در روند انتخابات از مداخله خود داری کنند؛ تا انتخابات به گونه شفاف برگزار شود و اصل رقابت آزاد که اساس انتخابات را تشکیل می دهد، تحقق یابد.
بلقیس احمدی یک تن از محصلین پوهنتون دایکندی،  به پژواک گفت که تصميم دارد در انتخابات پیش رو شرکت کند و به نامزد مورد اعتمادش که بتواند اراده مردم را در راس کشور تمثیل کند، رای دهد.
موصوف افزود که انتخابات یک پروسه ملی است و باید همه مردم بدون در نظرداشت مسایل قومی، سمتی، زبانی و مذهبی مشارکت داشته باشند.
او وضعيت نا مناسب امنيتى را چالشى دربرابر اشتراک زنان درانتخابات عنوان کرده و از مسئولين امنيتى خواست که در تامين امنيت مراکز رايدهى توجه داشته باشند.
همچنان رقیه راسخ یک تن از فعالین حقوق زن در اين ولايت ميگويد به اساس اطلاعاتى که دارد، علاقه مندى زنان جهت اشتراک در انتخابات زياد است.
وى به پژواک گفت: «من بسیار خوشحال هستم که بانوان با درک وضعیت کنونی و با استفاده از نظام دموکراسی، با مردان برای آینده بهتر به انتخابات اشتراک میکنند.»
اين خانم اظهار اميدوارى کرد که نيروهاى امنيتى، در قسمت تامين امنيت مراکز رايدهى در روز انتخابات، توجه جدى داشته باشند.
از سويى هم امان الله حبیبی رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات دایکندی، از آمادگی‌های کامل این ریاست در برگزاری انتخابات پیش رو اطمینان داد و از همه خواست که در این روند به صورت گسترده اشتراک نمایند. 
موصوف گفت از ۲۷۷ مرکز رایدهی تنها سه مرکز به دلایل نا امنی غير فعال خواهد بود.
وی افزود که کمیسيون مستقل انتخابات، تلاش دارد که در چوکات قانون، خدمات را برای زنان و مردان به صورت مساویانه و یکسان انجام دهد.
وی گفت: «ما تلاش می کنیم که در برگزاری انتخابات و مسایل تخنیکی، همکاری داشته باشیم و هیچ گاه اجازۀ تقلب در انتخابات را برای کسی نمی دهیم و از آرای مردم به گونۀ اساسی پاسداری می کنیم؛ پیش ما زنان و مردان از حقوق مساویانه برخورداراند.»
همچنان محمدآغا داوود قوماندان امنیه دایکندی گفت که نيروهاى امنيتى براى تامين امنيت مراکز رايدهى دراين ولايت، آمادگى کامل دارند.
وى نيز گفت که به دلايل ناامنى، تنها سه مرکز رايدهى دراين ولايت غيرفعال خواهد بود؛ اما در سایر ولسوالی ها هیچ گونه مشکلات امنیتی نخواهد بود.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.