ده ها تن از نيروهاى امنيتى در بغلان در محاصرۀ طالبان قرار دارند

پلخمری (پژواک، ۲۴ سنبله ۹۸): شماری از زنان بغلان، از وضعیت امنیتی این ولایت تشویش داشته میگویند که بخاطر این نا امنی ها، شاید زنان نتوانند در انتخابات ریاست جمهوری، پیش رو اشتراک کنند.
اینها بعد از آن، این چنین اظهارات داشته اند که چند روز قبل طالبان مسلح، چندین بار بالای پلخمری مرکز بغلان حملات تهاجمی انجام داده و شاهراه کابل- شمال را نیز به روی ترافیک مسدود ساختند.
فوزیه حسینی باشنده ولسوالی تاله و برفک بغلان، در مورد این موضوع به تاریخ ۲۴ سنبله به آژانس خبری پژواک گفت از نگاه قانون زنان حق دارند که در انتخابات سهم گرفته و برای نامزد دلخواۀ خود رای دهند؛ اما بخاطر مشکلات امنیتی این بار اشتراک آنها کم رنگ خواهد بود.
وی افزود: (( در انتخابات گذشته نیز بخاطر نا امنی ها زنان نتوانستند که رای دهند، که اینبار نا امنی ها زیاد شده، که امکان دارد بیشتر زنان بخاطر رای دادن حتی از خانه های خویش بیرون نخواهند شد.))
همچنان زرغونه باشنده ولسوالی دند غورى گفت که بخاطر نا امنی ها، به شهر پلخمری کوچ کرده اند.
وی افزود: (( جنگ ها زیاد بود، پلخمری آمدیم؛ اما اینجا نیز وضعیت خوب نیست، در انتخابات پارلمانی رای دادن رفتم که راکت پرتاب شد، نزدیک مرده بودم؛ اما این بار حتی از خانه نمیبرایم، وضعیت بسیار خراب است.))
در عین حال، حلیمه فعال مدنی شهر پلخمری به پژواک گفت که اینبار زنان بخاطر نا امنی ها و شماری دیگر مشکلات، دلچسپی برای رای دادن ندارند.
به گفته او، بغلان نسبت به سال های گذشته بیشتر نا امن شده، جنگ هنوز هم جریان دارد؛ اگر حالات خوب هم شود، آنقدر امکانات شاید نباشد که زنان بتوانند مانند سابق در انتخابات اشتراک ورزیده رای دهند.
موصوف گفت: (( تا فعلا با خانم هايی که سخن گفتیم، گفته اند که وضعیت خراب است و نمیخواهند در انتخابات اشتراک کنند.))
حلیمه افزود که این بار برعلاوه ولسوالی ها وضعیت شهر پلخمری همچنان خوب نیست، که به این خاطر مردم بسیار به تشویش اند.
شماری دیگرى از زنان این ولایت، همچنان اظهار داشتند که اگر وضعیت بهتر نشود، در انتخابات اشتراک نمیکنند.
پیرامون این موضوع، نورالله پیغام رییس کمیسیون انتخابات بغلان به پژواک گفت تامین امنیت انتخابات وظیفۀ نیروهای امنیتی است که باید این کار را انجام دهند.
وی افزود: (( مناطقی را که نیروهای امنیتی اطمینان امنیتش را داده اند، آنجا صندوق میگذاریم و غیر از همان جا ها هیچ ضرور نیست که صندوق های رای را به مناطق نا امن روان کنیم.))
موصوف علاوه کرد که ۴۵۰ هزار تن جهت رای دهی در انتخابات نام نویسی کرده اند.
پیغام در جواب یک سوال گفت: (( این قبل از وقت است که بگویم در انتخابات، تا کدام حد زنان اشتراک خواهند کرد.))
از سوی دیگر، سمونوال نیاز محمد نیازمن قوماندان امنیه بغلان به پژواک گفت که جهت تامین امنیت مراکز رای دهی، پلان جور کرده اند.
موصوف به مردم اطمینان داد که در روز انتخابات، امنیت تمام مراکز تامین خواهد بود و اینها میتوانند به اطمینان به مراکز رفته رای دهند.
گفته شده که انتخابات ریاست جمهوری، به تاریخ شش میزان آینده برگزار خواهد شد.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.