گردیز (پژواک، ۲۳ سنبله ۹۸) باشندگان ولایت پکتیا میگویند که در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی گذشته، اعتماد بیشتر مردم به پروسه انتخابات از بین رفته و اکنون باید اداره مربوطه کار بیشتری نماید تا اطمینان مردم را به دست آورد.
اینها این مطلب را امروز ۲۳ سنبله، در نشست مشورتی نهادهای مدنی، زنان، فعالان و نماینده های احزاب سیاسی، با مسئولین کمیسیون های انتخاباتی ولایتی بیان نمودند.
عبدالصمد پکتین فعال مدنی گفت با تجربه های انتخابات گذشته، اطمینان ندارند که اراده رای دهی شان تمثیل خواهد شد.
پکتین گفت: "باور موضوع مهم است، کمیسیون مستقل انتخابات و دولت باید برای مردم باور دهد، که این روند انتخابات به مثل روند انتخابات پارلمانی نمیباشد، اگر اینها از طریق آگاهی عامه مردم را اطمینان ندهند،  مردم به رای دادن دل خوش نمیکنند."
همچنان گلستان ځدران مسئول ولایتی حزب محاذ ملی گفت که در مورد بی طرفی رهبری جدید کمیسیون مستقل انتخابات، و اصلاحاتى که در این نهاد ها آمده است، به مردم معلومات داده شود.
ځدران افزود: "کمیسیون های انتخاباتی و ارگان های امنیتی، در مشکلات انتخاباتی دخیل و مسئول اند، که باید از تقلب در انتخابات جلوگیری کنند."
نور گل نوری فعال مدنی، اشتراک گسترده مردم را ضمن شرایط تامین امنیت، استفاده بایومتریک جهت شفافیت انتخابات و اشتراک زنان، ضروری خواند.
نوری به پژواک گفت که هنوز هم بیشتر مردم میخواهند در انتخابات سهم بگیرند؛ اما قبلا باید به آنها اطمینان حق رای دهی و تمثیل اراده مردمی داده شود.
وی افزود: "دلچسپی مردم از قبل کم تر است، باور مردم باید دوباره به دست آورده شود، نخست باید امنیت تامین باشد و دوم کمیسیون مستقل انتخابات مردم را از  پلان های عملی خویش  جهت انتخابات خوب، با خبر سازد و زمینه های اشتراک همه جانبه را برابر نماید."
شمار دیگری از اشتراک کننده گان نیز چنین اظهاراتى داشتند.
نقیب الله حیدری رییس کمیسیون مستقل انتخابات پکتیا گفت که در رهبری کمیسیون های مستقل انتخاباتی، تغيیرات آمده و در این اداره ها اصلاحات گسترده به وجود آمده و اطمینان میدهد که انتخابات پیش رو با شفافیت برگزار خواهد شد.
حیدری افزود که نسبت به قبل، در پکتیا محل های انتخابات در این ولایت تقریبا دو برابر شده که حدودا به ۱۱۰۰ مرکز رسیده است.
اما وی افزود که شماری از مراکز در ولسوالی های زرمت، روحانی بابا، جانیخیل و لجه منگل، تحت تهدیدات شدید امنیتی قرار دارد.
موصوف افزود: "در گذشته از اثر مدیریت ضعیف در کمیسیون مرکزی انتخابات بود که برای ما میراث بداش مانده بود؛ اما اکنون تغیيرات مثبت ایجاد شده، تمام اداره نو، و ریفورم تطبیق شده است، و همان نقص و خلا هايی که بود به تمامش جواب گفته شده، که این انتخابات از هر انتخابات گذشته کرده بهتر خواهد بود، با مشکلات رو به رو نخواهیم شد، و بایومتریک نیز چک شده است."
قابل ذکر است که مشکلات اعلان نتایج در انتخابات گذشته ریاست جمهوری و پارلمانی، باور مردم را بر این پروسه ملی متضرر ساخته بود که کمیسیون به صورت مستقل نمیتواند انتخابات را عملى کند.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.