مزارشریف (پژواک، ۲۰ سنبله۹۸): بنیاد شفاف و عادلانه افغانستان یا فیفا میگوید که صلح و انتخابات دو پروسه ملی است و باید در تقابل باهم قرار نگیرد.
بنیاد فیفا به تاریخ ۲۰ سنبله در شهر مزار شریف، به نام "حفاظت از ارزشهای دیموکراتیک در پروسه صلح"، یک کنفرانس برگزار کرد.
شمس راسخ مسوول بخش ارزیابی و پی گیری بنیاد فیفا، به آژانس خبری پژواک گفت که صلح و انتخابات، هردو پروسه های مهم و ملی است.
او افزود که این دو پروسه، باید باهم تصادم نکند که از اثر آن یکی متضرر شود
.
به گفته راسخ، فیفا در افغانستان به هدف حفاظت از ارزش های دیموکراتیک در روند صلح، یک سروی جدید را آغاز کرده است، که نتایج آن با حکومت افغانستان، جامعه جهانی و ایالات متحده امریکا شریک خواهد شد.
نامبرده گفت در این سروی، آنان تلاش میکنند که درباره صلح نظریات فعالان مدنی، جوامع دفاع از حقوق زنان، عالمان دین و برخى سیاسيون را جمع آوری نمایند.
راسخ با اشاره به جنجال به میان آمده بین امریکا و طالبان، در پیوند به صلح افغانستان گفت که چنین جنجال ها هنگام صلح، در کشورهای زیاد دنیا به ميان آمده است.
او افزود آنان توقع دارند که مذاکرات میان طالبان و امریکا، به گونه واضح دوباره آغاز شود.
مسوول بنیاد ارزیابی و پی گیری، همچنان خواست که حين گفتگوهای صلح، باید بر آتش بس توافق صورت بگیرد.
او  گفت که انتخابات باید به گونه شفاف و در زمان معین برگزار شود.
مولوی عبدالحنان منیب عالم دینی بلخ و یک تن از اشتراک کننده گان صلح، به پژواک گفت که برای موفقیت پروسه صلح، باید تمام جوانب نیت نیک خود را اظهار نمایند و جنگ توقف داده شود.
به گفته وی، اگر تضمین و باور موجود باشد که با به تعویق افتادن انتخابات صلح مى آید، باید تا یک مدت انتخابات به تعویق انداخته شود.
 
این عالم دین افزود که بعد از ناکامی مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا، افغانها باید به انتخابات آمادگی بگیرند.
به گفته او، برای بیرون آوردن افغانستان از وضعیت کنونی، لازم است که انتخابات برگزار شود و در نتیجه یک حکومت مشروع به میان بیاید.
اما پشتون شراره یک فعال حقوق زنان، از سیاسون کشور خواست که منافع شخصی شان را کناې نهاده و در روشنی منافع عامه تصمیم بگیرند.
او به پژواک گفت که اکثر سیاسون کشور، تا حدی باهم درگیراند که کشور و منافع ملی را فراموش کرده اند.
خانم شراره افزود: "در این اواخر، شما می بینيد که سیاسيون ما بر خلاف هم در سنگر قرار دارند، از هر ولایت در برابر یکدیگر صدا بلند میکنند؛ این وضعیت ما رابه سويی صلح سوق نمیدهد و باید با هم متحد شویم."
همچنان او گفت که طالبان هنگام مذاکرات صلح، هیچ اقدامى نکردند که بر بنیاد آن، نیت خوب شان را برای صلح اظهار کنند.
به گفته خانم شراره، هر گونه مذاکرات صلح افغانستان، باید بر محوریت افغانها پیش برود و کشورهای دخیل، باید برای موفقیت این پروسه، سهم خود را ایفا کنند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.