کابل (پژواک،۱۱سنبله ۹۸): مجمع اعضای ادوار مختلف شورای ملی افغانستان، ضمن نگرانی از وضعیت امنیتی در کشور می گوید که در حال حاضر، شرایط برای برگزاری انتخابات سراسرى مساعد نیست و باید به صلح، اولویت داده شود.
اين در حالى است که قرار است انتخابات رياست جمهورى، در ششم ميزان برگزار شود. در حال حاضر مبارزات انتخاباتى ١٧ نامزد رياست جمهورى جريان دارد و کميسيون مستقل انتخابات، دو روز پيش انتقال مواد حساس انتخاباتى را به ولايت هاى کشور، آغاز کرده است.
از سويى هم دور نهم گفتگوهاى صلح ميان نماينده گان طالبان و ايالات متحده امريکا، ديروز در قطر پايان يافت؛ اما نتايج اين گفتگوها اعلام نشده است.
همایون همایون رئیس مجمع اعضای ادوار مختلف شورای ملی، امروز در یک نشست خبری مشترک با شمارى از اعضای دیگر این مجمع در کابل گفت: «باید به صلح اولویت داده شود، با این وضعیت ما نمی توانیم انتخابات سراسری داشته باشیم، در این شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پذیرفتن نتایج آن، مردم را با بحران مواجه خواهد کرد؛ چون زمینه برای انتخابات سراسری و شفاف مساعد نیست، تامین صلح می تواند زمینه را برای یک انتخابات شفاف و عادلانه که نتایج آن برای همه قابل پذیریش باشد، مساعد کند.»
وى در پاسخ به سوالی گفت: «ما تا کنون با هیچ دسته انتخاباتی یکجا نشده ایم؛ چون شرایط برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مساعد نیست؛ هر زمانی که شرایط مهیا شد و تضمین ملی و بین المللی برای شفافیت و سراسری بودن انتخابات مساعد شد، ما از يک دستۀ انتخاباتی حمایت خواهیم کرد.»
به گفته او مجمع، از هر گامى که برای تامین صلح در کشور برداشته شود حمایت مى کند؛ اما باید طرف های درگیر از خشونت ها دست بکشند؛ زیرا جنگی که فعلا جریان دارد، جوانان افغان هر روز قربانی می شوند.
از سويى هم وى در اشاره به وضعیت بد امنیتی در کشور و به خصوص کندز و بغلان گفت که ضعف مدیریتی و اهمیت دادن به طالبان در پروسه صلح، سبب شده تا نا امنی ها افزایش پیدا کند.
او افزود که تحریک طالبان، خشونت ها را افزايش داده تا در میز مذاکره بزرگنمایی کنند.
محمد نذیر احمدزی نماینده پیشین مردم کوچی ها در ولسی جرگه گفت که برای مردم، صلح اولویت دارد؛ زیرا مردم از جنگی که فعلا در کشور ادامه دارد، خسته شده و دیگر نمی خواهند که مورد آزمایش قرار گیرند.
وی از دولت افغانستان، طالبان، سیاسیون و جامعه جهانی خواست تا برای ختم جنگ در افغانستان تلاش کنند و با صلح مخالفت نکنند؛ در غیر آن مردم در مقابل کسانی که با این پروسه مخالفت می کنند، ایستاده گی خواهند کرد.
صالح محمد سلجوقی نماینده پیشین مردم هرات در ولسی جرگه، در اشاره به حملات اخیر گروه طالبان به ولایات کندز، بغلان و فراه گفت که طالبان نمی توانند با افزایش خشونت ها در میز مذاکره به قدرت شان مشروعیت بخشند.
وی از طالبان و حکومت افغانستان خواست تا برای تحقق صلح در کشور، عملیات شان را متوقف سازند تا دیگر مادران افغان شاهد از دست دادن فرزاندان شان در دو طرف نباشند.
شماری ازاعضای دیگر این مجمع نیز گفتند که با توجه به وضعیت امنیتی در کشور، شرایط برای برگزاری انتخابات سراسری و شفاف مساعد نیست و باید به صلح اولویت داده شود تا امنیت تامین و زمینه برای برگزاری انتخابات شفاف مساعد گردد.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.