کابل (پژواک،۲۴ اسد ۹۸): دسته انتخاباتی (آزادی، عدالت و امنیت) به رهبری عبداللطیف پدرام، امروز رسماً مبارزات انتخاباتی اش را آغاز کرده، ميگويد که در صورت پیروزی، ساختار نظام را تغییر میدهد.
در روز هجدهم مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، عبداللطیف پدرام نامزد انتخابات ششم میزان سال روان، در میان هوادارانش در کابل برنامه های آینده اش را توضیح داد.
تاکنون از میان ۱٧ نامزد انتخابات ریاست جمهوری، محمد اشرف غنی، عبدالله عبدالله، رحمت الله نبیل، گلبدین حکمتیار، سید نورالله جلیلی، محمد شهاب حکیمی، محمد ابراهیم الکوزی واحمد ولی مسعود مبارزات شان را آغاز کرده اند.
وی ضمن انتقاد بر حکومت گفت که زمان کاری حکومت وحدت ملی به پایان رسیده و حکومت، مشروعیت خود را از دست داده است.
او افزود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، ساختار نظام را تغییر میدهد و ساختار اسلامی فدرالی را به وجود می آورد.
پدرام خاطر نشان ساخت که افغانستان را به زون‌ های فدرال تقسیم می‌ کند و به مردم صلاحیت می ‌دهد که در محلات و اداره فدرال؛ مسایل اقتصادی، اجتماعی و نظامی خود را مدیریت کنند.
پدرام گفت: «در ساختاری که ما پیشنهاد می کنیم، هیچ قوم متضرر نمی شود، بل حقوق همه اقوام در آن تامین می شود.»
او وعده کرد در صورتیکه به قدرت برسد، امنیت را محلی می ‌کند؛ طوری که هر کس امنیت محل خود را تأمین کند.
این نامزد انتخابات گفت: «من محلی کردن امنیت را برای این مطرح کردم که مردمان ما در ولایت ‌های مختلف، بتوانند از محل ‌های‌ شان، به دلیل شناختی که از منطقه خود دارند، دفاع کنند تا دیگر لازم نباشد یک برادر ما از کندهار برود در بدخشان بجنگد؛ در منطقه‌ای که هیچ کسی را نمی شناسد، این برنامه امنیتی محدود و اجرایی تر است، امنیت با نظام فدرالی محلی می ‌شود.»
به گفته او در صورت پیروزی، مثل قانون زبان در سویس که هرکسی می ‌تواند به زبان خودش سخن بگوید، همه زبان ‌های افغانستان را زبان رسمی اعلام می‌کند.
او افزود: «ما در پوهنتون، تنها با زبان ‌های فارسی و پشتو نخواهیم نوشت، بلکه به تعداد زبان‌های رایج در افغانستان اجازه خواهیم داد که بنویسند.»
پدرام، نظریه ایجاد اقتصاد اجتماعی بازار را بجای اقتصاد بازار آزاد مطرح کرد و گفت: «در ساختار اقتصادی نیز تنوع فدرالی را مطرح خواهیم کرد. در این نظام کارگران و زحمت ‌کشان، هم معاش می ‌گیرند و هم در سود ناشی از تولیدات فابریکه سهیم خواهند شد؛ به این معنی که در واقع خود کارگران صاحب سرمایه ‌اند.»
وی افزود: «در طرح ما گنجانیده شده که ۶۰ فیصد درآمد ولایات، در همان ولایت و متباقی به مرکز منتقل شود تا به ولایاتی که درآمد خوب ندارند داده شود؛ تا سرمایه هاى ایالت ها تقسیم شود و انکشاف متوازن به وجود بیاید، ما مخالف  تجزیه هستیم؛ چون تجزیه برای افغان ها مشکل ایجاد می کند.»
موصوف در اشاره به سیاست خارجی دسته انتخاباتی اش گفت: «ما با پاکستان ادعای ارضی نداریم، خط دیورند یک سرحد رسمی بین افغانستان و پاکستان است و بهتر است بجای ادعای ارضی، بازار های مشترک را ایجاد کنیم، سرحدات را به رسمیت بشناسیم و شهروندان هردو کشور، بدون پاسپورت رفت و آمد داشته باشند.»
او افزود که تلاش می کند روابط دوستانه به تمام کشور ها به خصوص با کشور های همسایه داشته باشد.
به گفته پدرام، دسته انتخاباتی او متفاوت از دیگران، برنامه برای زدودن مشکلات اقتصادی، مبارزه با فساد و فقر دارد.
وی در اشاره به صدمین سالگرد استقلال کشور گفت: «استقلال افغانستان برای ما اصل است و معامله به روی آن نمی کنیم.»
موصوف شایسته سالاری رادر صورت پیروزی یک اصل  دانست و افزود که افراد در پست های دولتی به اساس لیاقت و شایسته سالاری راه خواهند یافت.
پدرام در خصوص گفتگوهای صلح گفت که باید به صلح ارجعیت داده شود؛ اما باید نحوۀ گفتگو ها مشخص شود و زمانی گفتگوها برای تیم او قابل قبول خواهد بود که طرف ها در چارچوب دولت فدرالی با هم وارد گفتگو شوند.
وی بدون اینکه از کدام قرارداد و واگذاری زمین به تاجر مشخص نام ببرد گفت: «اگر ما پیروز شدیم، زمین های دولتی که به قیمت اندک به تاجران داده شده برگردانده می شود، و کسانی که بیش از دو – سه خانه داشته باشند و اسناد از مدرک در آمد شان نداشته باشند، به دولت مصاره می شود.»
موصوف همچنان گفت که در حکومت او، تحصیل و ارایه خدمات صحی رایگان خواهد بود.
پدرام در اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت که افغانستان، در اشغال قرار دارد و در چنین شرایط ، انتخابات شفاف و سراسری برگزار نخواهد شد.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.