کابل (پژواک، ۱۰ اسد ۹۸): اداره تسهیل کننده انتخابات دموکراتیک افغانستان ميگويد که يافته هاى آنان نشان می دهد که در نتایج انتخابات ولسى جرگه ۹۷ دستبرد صورت گرفته و نامزدان به فرمایش حلقات در ارگ به ولسى جرگه راه یافته اند.
اين اداره (دفا)، امروز یافته هایش از انتخابات ولسى جرگه ۲۸ و ۲۹ میزان سال گذشته را امروز با حضور تعداد زیاد از نامزدان معترض که بر نتایج انتخابات ولسی جرگه شاکی اند و اعتراض دارند، منتشر کرد که در آن از تقلب های سازمان یافته پرده برداشته شده است.
اجمل گلاب رییس این موسسه و یکی از نامزدان انتخابات ولسى جرگه ۹۷ می گوید، در راه اندای و اشتراک مردم در دو روز انتخابات هیچگونه شک وجود ندارد، اما نتایج و چیزیکه از آن بیرون شد، کاملا حکومتی و به فرمایش حلقات در ارگ نتایج آن همراه بود.
وی افزود: "اسناد و نوارهای صوتی را که امروز ما در اختیار رسانه ها قرار می دهیم، نشان میدهد که به شمول ولایات و مرکز اکثریت نامزدان بر اساس پیشنهاد حلقات ارگ و مسایل پولی به ولسى جرگه راه یافته اند."
به گفتۀ او، در این اسناد مسج ها و نوارهای صوتی رییس کمیسیون مستقل انتخابات، رییس کمیسیون شکایات انتخابات، برخی کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی خود می گویند که مداخلات از سوی ارگ در قسمت نشر فهرست نهایی ولایت کابل وجود داشته است.
موصوف گفت که در جریان پروسه بازشماری آراء حوزه انتخاباتی کابل، برگه‌ های نتایج تقلبی و یا هم سفید از سوی کمیسیون انتخابات برای برخی نامزدان توزیع شد، آرای نامزدان مشخص به‌ صورت سیستماتیک و هدف‌ مند افزایش یافته و آرای برخی نامزدان کاهش یافت.
در نوارهای صوتی که در اختیار رسانه ها قرار گرفته شد، نشان می دهد که رییسه کمیسیون شکایات انتخابات در جلسه با دیگر اعضای کمیسیون می گوید: "در ورق نتایج من امضا نکرده ام، پروسه دادن وثیقه را متوقف نموده ام تا اخیر هم امضا نمی کنم، زیرا لیست نشر شده هیچ بُعد قانونی ندارد و همین قدر پیشتيبانی از کاندیدان که حق شان خورده شده برای من کافیست که هم در لیست نشر شده امضا نکرده ام و هم به آن قناعت ندارم."
همچنان در يک نوار ثبتى در صحبت هاى يکى از کميشنران کمیسیون شکایات آمده است: "من شنيده بودم، اما امروز به چشم خود ديدم که در اينجا بازى روان است، اصلا انتخابات وجود ندارد، تمامش بازى هاى سياسى است".
در این نوارهای صوتی و پیام هاى کتبی از جنجال های میان کمیشنران گرفته تا اخذ پول از نامزدان برای برنده شدن در انتخابات، مداخله برخی حلقات در ارگ شامل است.
رئيس اداره تسهیل کننده انتخابات دموکراتیک افغانستان گفت، تا زمانیکه یک کمیته مستقل و بی طرف برای بررسی اسناد که مداخله و تقلب گسترده را نشان می دهد، ایجاد نشود، آنان به مبارزه شان ادامه خواهد داد.
موصوف ميگويد که يک محکمه اختصاصى از کميسيون انتخابات بخواهد که برعلاوه اينکه رقم اراى کابل را مشخص بسازد، اين را هم روشن سازد که کى در کدام مرکز چقدر راى را گرفته است. همچنان محکمه اختصاصى از کميسيون انتخابات بخواهد که آراى ٥٥٣ مرکز و بيش از ٣٢٠٠ محل را براى آنان به طور جداگانه نشان دهد که کميسيون اين کار را کرده نمى تواند.
تلاش کرديم تا در اين مورد نظر کميسيون هاى انتخاباتى را داشته باشيم، اما موفق نشديم.
اين درحاليست که کميسيون هاى انتخاباتى نتايج تمام ولايات ولسى جرگه بشمول کابل را اعلام کرده و اعضاى ولسى جرگه به کار خود ادامه مى دهد.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.