کابل(پژواک، ۱۱سرطان ۹۸): چهار بانو شامل ٢٤نامزد معترض انتخابات ولسى جرگه که از ٣ ماه به اینسو دست به تحصن زده اند، امروز با دوختن دهن شان به حکومت هشدار دادند که اگر به خواست های مشروع شان پاسخ مثبت داده نشود، خود را آتش می زنند.
اين نامزدان معترض، خواستار ایجاد محکمۀ اختصاصی رسیدگی به معضلات انتخاباتی مى باشند.
اين نامزدان معترض که مربوط ولایات هلمند، کندهار، ننگرهار، میدان وردک، پکتیکا، لوگر، بغلان، تخار، بدخشان، سمنگان، هرات و حوزه کوچی ها مى باشند، امروز در یک نشست خبری در چهار راه زنبق شهر کابل گفتند که اعلام نتايج نهایی انتخابات ولسى جرگه، از سوى  کمیسیون های انتخاباتی، به دلیل فساد گسترده قابل قبول آنها نیست.
فرزانه فرهمند نامزد معترض ولسی جرگه از ولایت بغلان گفت که حدود سه ماه از تحصن و خواست های شان می گذرد؛ اما تاکنون به خواست های شان پاسخ مثبت داده نشده است.
موصوف، با اشاره به جرایم، تقلبات و فساد گسترده در انتخابات ولسی جرگه ۲۸ و ۲۹ میزان سال گذشته گفت: «کسانی که کامیاب اند در خیمه نشسته اند؛ مگر افرادی که رای نداشتند به اساس پول، روابط سیاسی و فساد غیراخلاقی، به خانه ملت رفتند و همه روزه ما شاهد درگیری در پارلمان هستیم.»
این نامزد معترض علاوه کرد که چندی پیش حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان، به آنان تعهد داد که به مشکلات شان رسیدگی می­شود؛ اما بعداً فهمیدند که تعهدات شان فریبى بیش نبوده است.
او تصریح کرد: «چهار تن از دوستان ما دهن شان را بسته کردند، اگر تا ۴۸ ساعت آینده به خواست ما رسیدگی نشود، ما از هواداران خود می خواهیم که شاهراه های عمومی را بسته کنند.»
نجیبه فایز هلمندی، دیگر معترض انتخابات ولسی جرگه گفت که در انتخابات برنده بود؛ اما حکومت و کمیسیون های انتخاباتی با ایشان خیانت کرده و رای شان را در بدل پول به فروش رسانده است.
او تصریح کرد: «امروز ما در کنار اینکه اعتصاب غذایی کردیم، چهار تن از دوستان ما از جمله آرزو صافی، دیوه نیازی، هدیه هلمندی و حیله مجتبی دهن شان را بستند؛ همچنان امروز هر کدام ما به خاطر زخمی های حادثه روز گذشته، ۵۰۰ سی سی خون هم اهدا کردیم.»
این نامزدان معترض هشدار دادند که در صورت عدم رسیدگی به خواست های مشروع شان، خود را در زیر خیمه آتش می زنند.
درحال حاضرمسئولان کميسيون مستقل انتخابات، درخصوص نگرانى هاى ٢٤ نامزد معترض انتخابات پارلمانى اظهارنظرنکردند؛ اما قبل ازاين گفته بودند که رسیده‌گی به این چالش‌ها از مسئولیت‌های کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی مى باشد و کمیسیون مستقل انتخابات، با درنظرداشت فیصله‌های کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، نتایج نهایی ولایت‌ها را اعلام  کرده است.
عبدالعزیزابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات گفته است: "کمیسیون مستقل انتخابات به اساس بررسى و فيصلۀ کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی، نتایج نهایی ولایت ها را اعلام کرده است و نامزدان معترض، می توانند به نهادهايی که وجود دارد، مراجعه کنند و دادخواهی نمایند."
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.