فیض آباد(پژواک، ۳۱ جوزا ۹۸): دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات در بدخشان می گوید که صعب العبور بودن راه ها و دوری مراکز ثبت نام از محلات مسکونی مردم، سبب شده تا مشارکت مردم در پروسه ثبت نام تقویتی کمرنگ باشد.
بر پایۀ معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، با گذشت ۱۲ روز از آغاز روند ثبت نام تقویتی رای دهندگان برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، تاکنون بیش از هفتاد هزار تن در سرتاسر کشور ثبت نام کرده اند.
در همین حال، از آغاز این پروسه ثبت نام تقویتی تا حال حدود سه هزار تن در بدخشان ثبت نام کرده اند که ۳۰ درصد آنان را زنان تشکیل می دهند.
محبوب الله سلطانی رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات در بدخشان می گوید که از آغاز پروسه ثبت نام تقویتی در بدخشان در ولسوالی های وردوج و یمگان که تحت حاکمیت طالبان می باشد، این پروسه اجرایی نشده است و از دو روز به اینسو در ولسوالی شهدا هم بنابر مشکلات امنیتی این روند متوقف شده است.
به گفته وی، صعب العبور بودن راه و دوری مراکز ثبت نام از محلات مسکونی مردم، سبب شده تا حضور مردم کمرنگ بوده باشد.
موصوف افزود: «اکثر مردم ولسوالی های دوردست با مراجعه به دفتر ساحوی کمیسیون خواستار اعزام تیم های سیار شده اند؛ اما اعزام تیم سیار از صلاحیت های ما نمی باشد و دفتر مرکزی در این مورد تصمیم گیرنده است.))
سلطانی همچنان خاطرنشان کرد که به دلیل نبود پولیس زن در مراکز ثبت نام، برخی خانواده ها به زنان اجازه نمی دهند تا در این پروسه مشارکت داشته باشند.
وی گفت: «آگاهی دهی، نقش موثر در تشویق مردم برای ثبت نام دارد و از همین رو ما با دو رادیوی محلی و تلویزیون ملی بدخشان در شهر فیض آباد قرارداد نموده ایم؛ تا غرض آگاهی مردم اعلانات کمیسیون را نشر کنند.»
اما آلینا غیاثی رئیس امور زنان بدخشان نیز گفت که برنامه های آگاهی دهی برای مردم به ویژه زنان، در بدخشان کمرنگ است و به همین علت زنان کمتری خود را ثبت نام می کنند.
وی افزود: «ما به همکاری ولایت و قوماندانی امنیه بدخشان در تمامی مراکز ثبت نام، پولیس زن را توظیف نموده ایم و خانواده ها می توانند با اطمینان کامل در این پروسه شرکت کنند.»
شمارى ازباشنده هاى اين ولايت، درخصوص ثبت نام براى اشتراک درانتخابات رياست جمهوى نظريات متفاوت  دارند.
بی بی مریم باشنده ناحیه ششم شهر فیض آباد گفت که سال گذشته با تمام اعضای فامیلش در انتخابات ولسی جرگه ثبت نام کرده بود و به نامزد مورد نظر شان رای داده بودند؛ اما از اینکه هیچ گونه شفافیت در آن وجود نداشت، تصمیم ندارند که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.
صاحبه از ولسوالی بهارک بدخشان، به پژواک گفت که کمیسیون مستقل انتخابات، استقلالیت خود را از دست داده و نزد مردم کدام اعتباری ندارد.
موصوف افزود: «در انتخابات گذشته ما رای دادیم؛ اما با رای ما معامله صورت گرفت و حالا نمی خواهم که در انتخابات اشتراک نمایم.»
نظیفه باشنده ولسوالی یفتل پایان گفت: «فامیل مان بنابر مشکلات امنیتی اجازه نمی دهد که به مرکز ثبت نام رفته و خود را ثبت نام نمایم و خودم هم علاقه ندارم تا در پروسه ثبت نام به خاطرانتخابات ریاست جمهوری، شرکت نمایم و جانم را به خطر بیندازم.»
او خاطر نشان کرد که منطقۀ شان ناامن است و نمی خواهد ثبت نام کند و حتی مردها در این ساحه به مشکل ثبت نام می کنند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.