نیلی(پژواک، ۳۰ جوزا ۹۸): دفتر ساحوی کمیسیون می گوید که برای ازدیاد مراکز ثبت نام تقویتی هیچ صلاحیتی ندارد و اگر مردم به ویژه زنان می خواهند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، باید خود را ثبت نام کنند.
این در حالی است که پنج روز قبل شماری از باشنده گان دایکندی با شکایت از کمبود مراکز ثبت نام تقویتی، گفته بودند که صعب العبور بودن راه ها سبب شده تا زنان و افراد دارای معلولیت نتوانند ثبت نام کنند و کمبود مراکز ثبت نام تقویتی در دایکندی زمینه دسترسی مردم به خصوص زنان و افراد دارای معلولیت را به این مراکز با مشکل مواجه کرده است.
در پی نگرانی های مردم از اندک و دور بودن مراکز ثبت نام؛ دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات در دایکندی، امروز با تدویر یک نشست در حضور نماینده گان اعضای جامعه مدنی و رسانه پذیرفت که محدود و دور بودن مراکز ثبت نام از عمده ترین چالش بر مشارکت مردم در این پروسه گذاشته است، اما خاطر نشان کرد که دفتر آنان هیچ صلاحیتی بر ازدیاد مراکز ثبت نام و اعزام تیم سیار به روستاها را ندارد.
قاسم قسیم رئیس دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات در دایکندی مشکلات و نگرانی مردم را می ‌پذیرد، اما می‌گوید که این کیمسیون هیچ صلاحیتی در راستای ایجاد مراکز ثبت نام و اعزام تیم‌های سیار به روستاها را ندارد، بلکه بر اساس پلان از قبل تعیین شده کمیسیون مرکزی عمل می‌کند.
او علاوه نمود که در ۱۲ روز در ده مرکز ثبت نام تقویتی رای دهنده‌گان در دایکندی، حدود ۲۲۰۰ تن ثبت نام نموده اند که ۸۹۹ تن آنان را زنان تشکیل می‌دهند.
به گفته وی، لسوالی های ناوه میش، کیتی، پاتو و اشترلی به ترتیب بالاترین آمار ثبت نام شده‌گان را به خود اختصاص داده اند و ولسوالی نیلی مرکز این ولایت با داشتن نفوذ بیشتر، کمترین آمار ثبت نام را دارد.
در همین حال، ذکیه رضایی رئیس امور زنان دایکندی از حضور کمرنگ زنان در روند ثبت نام تقویتی رای دهنده‌گان اظهار نگرانی نموده و محدود بودن مراکز ثبت نام و دور بودن فاصله این مراکز را از دلایل عمدۀ حضور کمرنگ زنان بیان نمود.
وی گفت: «دایکندی ولایت کوهستانی بوده و دارای راه‌ های صعب العبور می‌ باشد و زنان نمی توانند به مراکز ثبت نام حضور یابند.»
او خاطر نشان کرد که کمیسیون مستقل انتخابات باید در راستای ایجاد تیم‌های سیار ثبت نام تقویتی رای دهنده‌گان و مدت تمدید این روند گام‌های همه جانبه بردارد.
سودابه موحدی فعال حقوق زن با ابراز نگرانی از کمبود مراکز ثبت نام رای دهنده گان، می‌گوید: «متاسفانه زنان در این ولایت روند را که کمیسیون انتخابات دایکندی به پیش گرفته است از مشارکت سیاسی در انتخابات باز خواهند ماند.»

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.