کابل (پژواک، ۲۵ جوزا ۹۸): حضور مردم در روند ثبت نام راى دهنده گان، به دلايلى چون وجود مشکلات در آدرس هاى مراکز ثبت نام و عدم آگاهى مردم از اين روند، در کابل بسيار کمرنگ مى باشد. 
ثبت نام تقویتی رای دهندگان، در حالی یک هفته پیش (به تاریخ ۱۸ جوزا ) در سراسر کشور آغاز شد که قرار است انتخابات رياست جمهورى، در ششم ميزان سال روان برگزار شود.
قرار است در اين روند، ثبت نام کسانی صورت مى گيرد که سن قانونی "۱۸ سالگی" را در روز انتخابات تکمیل کنند، جدیداً به کشور برگشت نموده باشند، قبلا به حيث راى دهنده ثبت نام نکرده باشند و یا هم نام شان در فهرست رایدهندگان به شکل نادرست ثبت شده و یا تذکره شان را مفقود کرده باشند.
براى اين ثبت نام، در سطح کشور حدود ٧٠٠ مرکز ايجاد شده است که ٣٥ مرکز آن در کابل مى باشد.
از آغاز اين روند يک هفته مى گذرد؛ اما چشمديد خبرنگار آژانس خبرى پژواک، از برخى مراکز ثبت نام در کابل نشان مى دهد که حضور مردم در اين روند، بنابه دلايلى چون عدم آگاهى لازم مردم و تفاوت محلات برخى مراکز با فهرست اعلام شدۀ مراکز، بسيار کمرنگ مى باشد.
مشکل در آدرس هاى برخى مراکز
در فهرست اعلام شده، آمده است که يک مرکز ثبت نام در ليسۀ ملکه ثريا در مربوطات ناحيۀ چهارم شهر کابل موقعيت دارد؛ اما در اين ليسه مرکز ثبت نام وجود ندارد.
طاهره باشنده ناحیه چهارم که امروز به ليسۀ ملکه ثريا آمده بود، به پژواک گفت که براى ثبت نام به اين ليسه مراجعه کرده بود؛ اما ديد که مرکز در اين ليسه موقعيت ندارد.
خبرنگار پژواک بنا به فهرست، براى تهيه گزارش از مراکز ثبت نام به ليسۀ ملکه ثريا مراجعه کرد؛ اما يک تن از معلمان اين ليسه گفت که مرکز ثبت نام اين ناحيه، در ليسۀ ناصر خسرو فعال شده است.
اما با مراجعه به ليسۀ ناصر خسرو مشخص شد که در اين ليسه نيز مرکز ثبت نام فعال نشده و در ليسه تاجور سلطانه مربوط همين ناحيه مى باشد.  
حشمت الله مدیر مرکز ثبت نام ناحیه چهارم لیسۀ تاجور سلطانه، در مورد اين که در فهرست اعلام شده، آدرس مرکز ليسه ملکه ثريا داده شده و چرا مرکزثبت نام در ليسه تاجورسلطانه فعال شده است؟  گفت: "ما به دلیل مخالفت های مدیر و معلمین لیسه ملکه ثریا و ناصر خسرو، دو روز بعد با مشکلات زیاد مرکز را در لیسه تاجور سلطانه فعال ساختیم."
وی افزود که به همين دليل، حضور مردم در اين مرکز کمرنگ است؛ زيرا مرکز در موقعيت خلاف آنچه که اعلام شده موقعيت دارد و برخى باشنده هاى اين ناحيه، آدرس دقيق را نمى دانند.  
او گفت که در این مرکز، روزانه در بخش زنانه و مردانه بین ٣ تا ۱۵ نفر براى ثبت نام مراجعه مى کنند
سوما کارمند کمیسیون مستقل انتخابات که در اين مرکز توظيف شده است، نیز گفت که حضور مردم به خصوص زنان، در اين مرکز کمرنگ است.
او افزود که در چهار روز گذشته، ۱۸خانم در اين مرکز ثبت نام کرده اند که اکثريت آنها معلمان همين ليسه مى باشند.
خبرنگار پژواک، در نواحى سوم و پنجم شهر کابل نيز از مراکز ثبت نام ديدن کرد.
در ناحيه پنجم، مرکز ثبت نام در ليسۀ محمد اسماعیل حسن زی فعال شده است.
يک تن از مسئولان در اين مرکز، بدون ذکر نامش گفت که امروز تا حوالى ساعت ده و نيم پيش از چاشت، تنها يک تن براى ثبت نام به اين مرکز مراجعه کرده است.
به گفته مسئولان، دراين مرکز دومحل (زنانه ومردانه ) هشت کارمند کميسيون مستقل انتخابات، از ساعت ٨ صبح تا چهارعصرتوظيف اند.  
مرکز ديگر ثبت نام در انستيتيوت تکنالوژى افغان در ناحيه سوم فعال بوده و پژواک از آن ديدن کرده است.
کارمندان اين مرکز نيز نخواستند با پژواک گفتگو کنند؛ اما يک کارمند کميسيون شکايات انتخاباتى که براى ثبت شکايت ها در اين مرکز توظيف شده، نيز بدون ذکر نام خود گفت که اين مرکز، با سه روز تاخير (٢١ جوزا) فعال شده و تا حال، حدود ده تن در اين مرکز ثبت نام کرده اند.
او افزود که موقعيت اين مرکز، در ميان چندين ساختمان و در محلى است که مردم به مشکل مى توانند آن را پيدا کنند.
قابل ذکر است که لوحه هاى مراکز ثبت نام نيز در محلاتى دور از انظار اکثريت مردم نصب شده بود.
نبود آگاهى
در همین حال، شماری از شهروندان می گویند که از آغاز ثبت نام مجدد و محل مراکز ثبت نام آگاهی ندارند.
سميع الله ٦٧ ساله باشنده ميرويس ميدان شهر کابل، به پژواک گفت: «من از ثبت نام هيچ خبر ندارم.»
اما محمد ادريس باشنده منطقه خوشحال خان شهر کابل گفت مى داند که روند ثبت نام آغاز شده است؛ اما نمى داند که مرکز ثبت نام در کجا مى باشد.   
علی احمد جعفری باشنده ناحیه سوم شهر کابل، به پژواک گفت که کمیسیون مسقتل انتخابات، در قسمت انتخاب مراکز ثبت نام عجولانه تصمیم گرفته است.
او افزود که کمیسیون، باید مراکز ثبت نام را در محلاتى چون مراکز بازارها و ايستگاه هاى موتر، با نصب لوحه ها  ايجاد مى کرد تا مردم به آسانى از آن آگاه مى شدند. 
عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، به پژواک گفت که آغاز روند ثبت نام تقویتی رای دهندگان، در نخست با یک سلسله مشکلات تخنیکی مواجه شد و این مشکلات، سبب شد تا این روند در برخی مراکز با تاخیر آغاز گردد.
وی افزود که به دلیل نبود جای مناسب، در تفاهم با وزارت معارف، يکتعداد مراکز ثبت نام از یک لیسه به لیسۀ دیگر انتقال پیدا کرد و درحال حاضر، این روند در تمامی نواحی  و ولسوالی های شهر کابل به شکل نورمال ادامه دارد.
او گفت که از آغاز روند ثبت نام تقویتی رای دهندگان، تا شام دیروز ۲۵ هزار تن در سراسر کشور ثبت نام کرده اند.
وی حضور کمرنگ مردم را در مراکز ثبت نام رد کرده افزود که این برنامه، تقویتی است و حضور افرادى که میخواهند ثبت نام کنند، نسبت به ثبت نام دوره های قبلی اندک می باشد.
 اين درحاليست که حبیب الرحمن ننگ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات که روز پنجشنبه (۲۳ جوزا ) گفته است که نبود همکارى لازم وزارت معارف، سبب شده تا در تعداد زیادى ولایات و ولسوالی ها، پروسه ثبت نام تقویتی با تاخیر گشایش یابد.
به گفته وی، از آغاز روند ثبت نام رای دهنده گان تاکنون، حدود ۱۵ هزار تن ثبت نام کرده اند که از این میان ۹۳۵۸ مرد، ۴۵۰۰ زن و ۱۱۳ تن کوچی می باشد.
رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات گفت که احزاب، نهادهای جامعه مدنی و رسانه ها مکلف اند تا در قسمت آگاهی دهی مردم، این کمیسیون را همکاری نمایند.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.