کابل(پژواک، ۲۳ جوزا ۹۸): کمیسیون مستقل انتخابات می گوید تاخیر در انتقال مواد ثبت نام تقویتی رای دهندگان سبب شده تا اشتراک مردم کمرنگ باشد، اما انتظار می رود که این روند در روزهای آینده پررنگتر شود.
ثبت نام تقویتی رای دهندگان در ۱۸ جوزا در سراسر کشور آغاز شد و قرار است کسانی که سن قانونی «۱۸ سالگی» را در روز انتخابات تکمیل کنند، جدیداً به کشور برگشت نموده باشند، قبلا نام شان را ثبت نکرده باشند و یا هم نام شان در فهرست رای دهندگان به شکل نادرست ثبت شده و یا تذکره شان را مفقود کرده باشند، دوباره ثبت نام کنند.
در این دور ثبت نام تقویتی رای دهندگان ۴۵۸ مرکز در سراسر کشور ۲۴۲ مرکز در ولایت غزنی در نظر گرفته شده و قرار است این روند برای حدود دو هفته‌ دیگر تا هشتم سرطان ادامه یابد.
حبیب الرحمن ننگ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات که امروز در «نشست ملی انتخابات» با حضور نمایندگان نهادهای ناظر بر انتخابات، احزاب سیاسی و نمایندگان جامعه مدنی سخنرانی می کرد، گفت: «بر اساس پلان در نظر داشتیم تا پروسه ثبت نام تقویتی رای دهندگان را همزمان در سراسر کشور به تاریخ ۱۸ جوزا آغاز کنیم، اما بنابر مشکلات تخینکی نتوانستیم چنین کار را انجام دهیم.»
موصوف افزود که وزارت معارف در قسمت سپردن یک محل مشخص در برخی مکاتب و نیروهای امنیتی در قسمت انتقال مواد اساس ثبت نام به موقع با کمیسیون همکاری نکردند و این امر باعث شد، تا در تعداد زیاد ولایات و ولسوالی پروسه ثبت نام تقویتی با تاخیر گشایش یابد.
وی در قسمت بسته ماندن برخی مراکز به دلیل ناامنی در ولسوالی های جزئیات ارایه نکرد، اما گفت که در ولسوالی بالامرغاب تمامی مواد ثبت نام حریق گردیده و به دلیل نرسیدن مواد ثبت نام در ولسوالی دای چوپان زابل، شیرزاد ننگرهار و خواجه غار تخار به دلیل جنگ تاکنون روند ثبت نام آغاز نشده است.
به گفته وی، از از آغاز روند ثبت نام رای دهنده گان تاکنون حدود ۱۵ هزار تن ثبت نام کرده اند که از این میان ۹۳۵۸ مرد، ۴۵۰۰ زن و ۱۱۳ تن کوچی می باشد.
رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات گفت که احزاب، نهادهای جامعه مدنی و رسانه ها مکلف اند، تا در قسمت آگاهی دهی مردم این کمیسیون را همکاری نمایند.
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات ضمن تاکید بر برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه از احزاب سیاسی، نهادهای جامعه مدنی، نهادهای ناظر بر انتخابات و رسانه خواست تا کمیسیون را در قسمت بلندبردن آگاهی عامه و  موفقیت روند ثبت نام تقویتی همکاری کنند.
او گفت که کمیسیون مستقل انتخابات کمیتۀ را ایجاد کرده است، تا افراد که متهم به فساد و سوء استفاده از صلاحیت های وظیفوی در کمیسیون بوده اند، شناسایی و آنان را به پنجه قانون بسپارد.
زهره بیان شینواری رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که از آغاز ثبت شکایات از روند ثبت ‌نام تقویتی رای ‌دهندگان در روز سه ‌شنبه (۲۱ جوزا) تاکنون ۴۱ شکایت در این کمیسیون ثبت شده است.
در همین حال نهادهای ناظر بر انتخابات و احزاب سیاسی از کندکاری در برنامه های کمیسیون مستقل انتخابات انتقاد کرده و از کمیسیون انتخابات خواست تا اصلاح فهرست رای دهندگان، مسئله امنیتی، بودجه و بخش تخنیکی را جدی بگیرد.
محمد نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) که در این نشست حضور داشت گفت که  کمیسیون مستقل انتخابات باید قبل از برگزاری انتخابات فهرست مکمل رای دهندگان را با خود داشته باشد و از آمار و ارقام خیالی که در انتخابات های گذشته وجود داشته جلوگیری کند.
او افزود که در انتخابات گذشته فهرست رای دهندگان بین ۹ تا ۱۰ میلیون نفر بودند، اما در روز انتخابات کمتر از پنج میلیون رای دهندگان اشتراک کردند و کمیسیون برای کاهش هزینه و جلوگیری از تقلب باید یک فهرست دقیق رای دهندگان را ترتیب نماید.
وی افزود که کمیسیون باید برنامه هایش را مطابق یک پلان عملی پیش ببرد، اکثریت برنامه های کمیسیون کوتاه مدت است که با این برنامه ها دشوار است که انتخابات ریاست جمهوری را مطابق تقویم راه اندازی کرد.
عبدالستار خواصی نماینده حزب اسلامی روند ثبت نام تقویتی رای دهندگان را ناقص خواند و گفت که باید برای جلوگیری از تقلب و تخطی ثبت نام توسط بایومتریک صورت بگیرد.
لازم به ذکر است که بر اساس تقویم اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، انتخابات ریاست ‌جمهوری قرار است به تاریخ ششم میزان سالروان برگزار شود.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.