کابل (پژواک، ۲۲ جوزا ۹۸): فرامرز تمنا، مصارف هنگفت پولى از سوى رئیس جمهورغنى را کمپاين انتخاباتى قبل از وقت خوانده و با ستایش از تلاشهای خلیلزاد در راستای تامین صلح در کشور، می گوید تا زمانی که در این پروسه راهکرد مشخصی وجود نداشته باشد، دستیابی به صلح ممکن نخواهد بود.
اين نامزد انتخابات ریاست جمهوری، امروز درنشستی که بحث پیرامون اوضاع جاری کشور، از سوی تیم «تدبیر و توسعه» در کابل تدویر یافته بود، گفت که صلح آرمان بزرگ مردم افغانستان است و هر شهروند، به خاطر دستیابی به این امر مهم، حاضر به قربانی می باشد.
وی با تاکید افزود: «ما حاضر هستیم در راستای آمدن صلح قربانی جانی و مالی بدهیم، در صورتی که پروسه صلح به دکان تبدیل نشود و مورد معامله قرار نگیرد.»
او خاطر نشان کرد در حالیکه روزانه صدها جوان برای دفاع از کشور، جان های شان را از دست می دهند؛ اما شماری از افراد در افغانستان با استفاده از وضعیت موجود در پی سودجویی اند.
موصوف افزود که دسترسی به صلح بدون اشتراک نمایندگان زنان، جوانان، جامعه مدنی، احزاب سیاسی و روشنفکران غیر ممکن است.
وی تلاش های زلمی خلیلزاد را در راستای آوردن صلح ستود؛ اما گفت که برای رسیدن به این هدف، باید تیم مشاورین بالای راهکرد مشخصی کار کند تا زمینه انجام مذاکرات بین الافغانی فراهم گردد.
او گفت: «در این ماموریت، هدف زلمی خلیلزاد نباید تنها منفعت امریکا بوده باشد، بلکه باید پاس اصل و نصب خود را داشته باشد و با مردم افغانستان برخورد صادقانه داشته باشد.»
همچنان این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، تداوم کار رئیس جمهور را کودتا در برابر مردم افغانستان، دموکراسی و قانون اساسی خوانده، افزود که پس از ماه جدی سال گذشته که رئیس جمهور محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله رئیس اجرایی حکومت مانند ۱۶ نامزد دیگر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند، صلاحیت های قبلی خود را از دست دادند و نباید اموراتی را خلاف قانون انجام می دادند.
تمنا با بیان اینکه پس از ماه جدی سال گذشته، رئیس جمهور غنی حق تقرری ندارد، گفت: «رئیس جمهور در حال حاضر یک کاندید است، تغییر و تبدیلی فقط به خاطر مهندسی انتخابات صورت می گیرد.»
او گفت: «رئیس جمهور غنی چهار ماه قبل برای ما وعده داد که برای کاندیدان محافظ می دهد؛ اما تاکنون به وعده اش وفا نکرده است.»
وی با انتقاد از رهایی زندانیان طالبان از محابس افغانستان از سوی رئیس جمهور غنی، خاطر نشان کرد که یک شخص همزمان نمی تواند هم فرمانده جنگ و صلح باشد.
موصوف افزود: «رئیس جمهور، باید آتش بس کند تا دیگر فرزندان کشور، چه طالب و چه نیروهای امنیتی در جبهات جنگ کشته نشوند.»
تمنا سفرهای ولایتی، افتتاح پروژه های کوچک، افتتاح دوباره  پروژه هايی که یکبار افتتاح شده است، برگزاری لویه جرگه مشورتی که جز رهایی طالبان دیگر پیامدی نداشت، دادن عیدی به کارمندان دولتی، ارسال پول به بانوان و زنان را، از کمپاین سیاسی و انتخاباتی رئیس جمهورعنوان کرده گفت که موصوف باید از اخلاق سیاسی،علمی، حقوقی و افغانی خود استفاده کرده، دیگر اریکه قدرت را رها کند.
فرامرز تمنا تصریح کرد که کمیسون مستقل انتخابات، با کسر بودجه و استخدام کارمند مواجه است، باید رئیس جمهور پول موجود را که برای کمپاین خود مصرف می کند، برای کمیسیون بدهد تا انتخابات ریاست جمهوری را به وقت و وعده آن برگزار نماید.
اما عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت که جامعه جهانی و حکومت تعهد سپرده اند که بودجه انتخابات ریاست جمهوری را پرداخت می کنند.
موصوف علاوه کرد که هم اکنون، برای ثبت نام تقویتی، مبلغ ۲۳ میلیون دالر پرداخت شده است و پول برای برگزارى انتخابات ریاست جمهوری هم مطابق پلان عملیاتی، از سوی حکومت و جامعه جهانی پرداخت خواهد شد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.