کابل (پژواک، ۱۸جوزا ۹۸): کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که روند ثبت نام تقویتی رای دهنده گان براى انتخابات رياست جمهورى که ۲۳ میلیون دالر هزینه برمی­دارد، امروز آغاز و به مدت ۲۰ روز ادامه می­یابد.
حبیب الرحمان ننگ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، امروز در نشست خبری در کابل گفت که روند ثبت نام تقویتی رای دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری، امروز رسماً آغاز و تا ۸ سرطان ادامه می یابد.
وی، با بیان اینکه ثبت نام تقويتى رای دهندگان به منظور ثبت نام آن عده از واجدین شرایط راه اندازی شده است که به تازه گی ۱۸ ساله شده اند، افغان های مهاجری که به افغانستان عودت کرده اند و کسانی که در سال گذشته از ثبت نام بازمانده اند، افزود که این روند در ۷۰۵ مرکز که ۲۴۷ آن مربوط غزنی می باشد انجام می شود.
برپايۀ معلومات منبع، درولايت غزنى به دليلى مراکز زياد در نظر گرفته شده است که در ساير ولايات در انتخابات ولسى جرگه ثبت نام شده؛ اما در غزنى به دليل عدم برگزارى انتخابات ناشى از اختلاف مردم، ثبت نام صورت نگرفته است .
او تصریح کرد که جزئیات مراکز ثبت نام، با نیروهای امنیتی شریک شده است؛ تا امنیت آنان را تامین کنند.
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، با بیان اینکه مطابق به پلان، ثبت نام تقویتی امروز رسماً آغاز گردید گفت که واجدین شرایط ، می توانند از ساعت ۷ صبح تا ۴ عصر در مرکزهای ثبت نام رای دهندگان، نام شان را ثبت کنند.
وی هزینه مجموعی ثبت نام تقویتی رای دهندگان را ۲۳ میلیون دالر عنوان کرده گفت که این مقدار پول، برای ثبت نام تقویتی و آگاهی عامه برای ثبت نام تقویتی، به مصرف خواهد رسید.
نهادهاى ناظرانتخابات، از آغازروند تقويتى ثبت نام راى دهندگان براى انتخابات رياست جمهورى استقبال مى کنند؛ اما درعين حال درخصوص اين پروسه ملاحظاتى نيز دارند.
نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا)  ضمن استقبال از آغاز روند ثبت نام تقویتی،  گفت میکانیزم هايی که شفافیت و موثریت پروسه را تضمین کند، در نظر گرفته نشده است.
وی، با اشاره به عدم تجربه اعضای کمیسیون های انتخاباتی افزود که به همین دلیل، امکان آن می رود که انتخابات ریاست جمهوری با مشکلات زیادی مواجه باشد.
یوسف­ رشید رئیس اجرایی موسسۀ انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان گفت که کمیسیون مستقل انتخابات پیش از آغاز پروسۀ ثبت نام رأی‌دهندگان، باید روی آگاهی‌دهی به مردم در مورد این پروسه، بیشتر تمرکز می‌کرد.
او افزود: "خوب می‌بود که کمیسیون مستقل انتخابات، بیشتر روی آگاهی‌دهی دوامدار مردم تمرکز می‌کرد؛ تا آن‌ها از پروسه انتخابات و مزیت‌هايی که این پروسه دارد، آگاه می‌شدند."
افزون برآن، وى گفت که کمیسیون در عین حال اطمینان می‌داد که نواقص و کمبودی‌هایی‌که در انتخابات گذشته واقع شده بود خصوصاً در مرحلۀ ثبت نام، تکرار نمی‌شود؛ تا مردم از این بابت اطمینان حاصل می‌کردند.
صفت الله شریفی که برای ثبت نام رای دهی برای انتخابات ریاست جمهوری به لیسه عمرشهيد درشهرکابل آمده بود، به پژواک گفت که به دلیل فساد، قتل و جنایات وکلای قبلی پارلمان، نخواست که در انتخابات شرکت کند؛ اما حالا ثبت نام می کند تا اگر کدام شخص وطندوست و خدمتگار به مردم پیدا شود، برایش رای بدهد.
وی افزود: «از سایر شهروندانی که تاکنون برای رای دهی در انتخابات ثبت نام نکرده اند، می خواهم که ثبت نام نمایند و زعیم آیندۀ کشور را با دستان خود انتخاب کنند؛ تا افغانستان از مشکلات موجود و ناامنی نجات پیدا کند و صلح سراسری در کشور تامین شود.»
موصوف، با انتقاد از اینکه آگاهی کافی در مورد ثبت نام تقویتی رای دهی برای انتخابات بر شهروندان داده نشده است، از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که آگاهی دهی اش را در مورد این روند، بیشتر کند؛ تا مردم تشویق به ثبت نام شوند.
به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، قبلاً به منظور برگزاری انتخابات ولسى جرگه، در سه مرحله ثبت نام رای دهنده گان، ۸.۹ میلیون تن ثبت نام کرده اند.
قرار است که انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال روان برگزار شود.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.