کابل (پژواک،۹ ثور۹۸): فيفا، شرکت ٣٣ عضو ولسى جرگه پيش از دريافت اعتمادنامه درمراسم گشايش شوراى ملى را انتقاد مى کند و مى گويد که اعلام نتایج نهایی چهار حوزه انتخاباتی در روز گشايش شورا پرسش برانگيز است.
کمیسیون مستقل انتخابات قبل از افتتاح شورای ملی، نتایج نهایی ۲۹ حوزه انتخاباتی ولسى جرگه را اعلام کرده بود و در روز افتتاح (ششم ثور) نتایج نهایی ولایات میدان وردک، بغلان، کندز و حوزه کوچی هاى اين جرگه را نيز اعلام کرد.
نامزدان برندۀ ٢٩ حوزه يادشده که ١٦٩ تن مى شوند، پيش از گشايش شورا اعتمادنامه هاى شان را دريافت کرده بودند، اما ٣٣ نامزده چهار حوزه ديگر انتخاباتى (میدان وردک، بغلان، کندز و کوچی ها) پيش از دريافت اعتمادنامه در نشست افتتاحيه شورا شرکت کرده بودند.
يک منبع در دارالانشای ولسی جرگه که از ذکر نامش در گزارش خوددارى مى کند، مى گويد که اين ٣٣ تن به دليلى در مراسم افتتاح شورا شرکت کردند که فهرست آنها به عنوان نامزدان برنده پيش از اعلام رسمى، با دارالانشاى جرگه شريک شده بود.
اما یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فيفا) با انتقاد به شرکت اين ٣٣ تن در مراسم گشايش شورا مى گويد به کسى وکيل و يا عضو ولسى جرگه گفته مى شود که اعتمادنامه انتخاباتى را دريافت کرده باشد.
او اين اقدام را غيرمسوولانه مى داند و مى گويد که توزیع وثیقه به نامزدان پیشتاز به این معنی است که آنها پیروز انتخابات هستند و می توانند به مجلس بروند.
همچنان او مى افزايد :«اعلام نا به هنگام نتایج نهایی چهار حوزه انتخاباتی از لحاظ حقوقی و بررسی های تخنیکی سوال های زیاد را خلق کرده و نهادهای ناظر را نگران کرده است.»
او بدون ارایه جزییات افزود:«یک روز قبل از افتتاح شورا، کمیسیون های انتخاباتی در مورد این ولایات تصمیم دیگر داشتند، اعلام نتیجه نهایی این شک را به بار می آورد که فشارهای سیاسی سبب اعلام نتیجه نهایی این حوزه ها شده است.»
عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که توزيع اعتمادنامه ها برای نامزدان پشتاز ولایات میدان وردک، بغلان، کندز و حوزه کوچی ها به دلیل رخصتی به تاخير افتاده است.
کميسيون انتخابات نتايج نهايى ولايت انتخابات ولسى جرگه در پکتيا شب گذشته اعلام کرده اما هنوز نتايج نهايى کابل اعلام نشده است.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.