کابل(پژواک، ۲۹ حمل ۹۸): شماری از نامزدان معترض حوزۀ کابل، با نگرانی از تقلب گسترده در انتخابات ولسی جرگه ۱۳۹۷، می گویند «جعبه سیاه تقلب» را که مشتمل بر ۶۶۵ دوسیۀ تقلب و فساد می باشد، به نهادهای عدلی و قضایی می سپارند.
بیش از ۲۰ نامزد انتخابات ولسی جرگه کابل، امروز یک بار دیگر بر ابطال آرای کابل تاکید نموده، خواستار برگزاری انتخابات دوباره حوزۀ کابل شدند.
عرفان الله عرفان نامزد ولسی جرگه از ولایت کابل، در این نشست با پر تقلب خواندن انتخابات ولسی جرگه و انتقاد از عدم تامین عدالت گفت که ابطال آرای کابل، خط سرخ شان است و باید تمامی آرای کابل باطل اعلام شود.
موصوف افزود: «در پهلوی اعضای  کمیسیون های انتخاباتی، باید کسانی که در بدل پول برنده شده اند نیز ممنوع الخروج و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شوند.»
وی، از نهادهای عدلی و قضایی خواست که با حفظ استقلال و بیطرفی کامل، قضیه انتخابات ولسی جرگه حوزه کابل را به گونه جدی بررسی کنند.
رجب علی اندیشمند دیگر نامزد انتخابات ولسی جرگه ولایت کابل، از آماده کردن ۶۶۵ دوسیه تقلب و فساد خبر داده گفت که این اسناد را به نهادهای عدلی و قضایی، حکومت و کمیسیون های انتخاباتی تسلیم می نمایند.
سید علی کاظمی دیگر نامزد انتخابات ولسی جرگه کابل، با بیان اینکه دلایل مقنع و کافی مبنی بر ابطال آرای حوزه کابل وجود دارد و به اساس همین اسناد، باید آرای حوزه کابل باطل و انتخابات دوباره برگزار گردد.
او تصریح کرد: «هیچ امکان پذیر نیست که با تقلبات گسترده یی که صورت گرفته است، آرای سفید از سیاه  جدا شود و بهترین راه همان ابطال است و جواز هم دارد؛ به خاطری که کمیسیون شکایات انتخاباتی گذشته، آرای  کابل را باطل کرده بود.»
در قطعنامه ای که از سوی آنان به خوانش گرفته شد، آمده است که صدها دوسیه تقلب، تخطی، جرایم انتخاباتی، سوء استفاده و تزویر را در «جعبه سیاه تقلب»، به دسترس نهادهای عدلی و قضایی می سپارند.
در قطعنامه آمده است که کمیسیون های انتخاباتی، مکلف اند تا مطابق به قوانین نافذه کشور، فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی مبنی بر ابطال آرای حوزه کابل را تطبیق و اعلام کنند.
در جای دیگر قطعنامه، از نهادهای ملی و بین المللی تقاضا می گردد تا به گونه بی طرفانه، منحیث ارگان های ناظر ملی و بین المللی اجازه ندهند تا با حیف و میل شدن کمک های شان، پروسه مردم سالاری تحت سوال رفته، فاسدان و دزدان رای مردم از طریق زر، زور و تزویر در خانه ملت راه یابند.
زهره بیان شینواری رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی، در آغاز هفته جاری (۲۵ حمل) در یک نشست خبری در کابل گفت که بررسی ولایات باقی مانده به جز کابل، در پایان هفته جاری به کمیسیون های انتخاباتی فرستاده می شود؛ اما به تنهایی در مورد حوزه کابل تصمیم گرفته نمی توانند و باید مشوره شرکای بین المللی، نهادهای عدلی و قضایی، نهادهای ناظر بر انتخابات و... نیاز است تا با هم مشوره کنند و بعداً در مورد تصمیم اتخاذ نمایند.
انتخابات ولسى جرگه، در ۲۸ و ۲۹ میزان سال گذشته، در سراسر کشور به استثنای ولایت غزنی برگزار شد.
با روی کار آمدن هیات رهبری جدید کمیسیون مستقل انتخابات، نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه ولايات بلخ، پکتیکا، غور، هرات، فراه، تخار، ننگرهار، لوگر، هلمند و اهل هنود اعلان شده است.
کمیسیون مستقل انتخابات، تاکنون نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه ۲۸ حوزه انتخاباتی شامل لغمان، دایکندی، سمنگان، جوزجان، بامیان، پروان، زابل، فاریاب، نورستان، نیمروز، کنر، کاپیسا، پنجشیر، خوست، بدخشان، سرپل، ارزگان، بلخ، پکتیکا، غور، هرات، فراه، تخار، بادغیس، ننگرهار، لوگر، هلمند و اهل هنود را اعلان کرده است و به شمول حوزه کوچی ها نتایج انتخابات ولایات کابل، کندهار، میدان وردک، پکتیا، بغلان و کندز، اعلان نشده است.
بر اساس تقویم انتخاباتی، قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات ولسى جرگه در ۱۹ عقرب و نتایج نهایی آن در ۲۹ قوس ۱۳۹۷ اعلام شود؛ اما با گذشت حدود شش ماه پس از برگزاری انتخابات، هنوزهم نتایج نهایی تمامی ولایات‌ اعلان نشده است.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.