کابل/ تالقان(پژواک،۱۸حمل۹۸): شماری از نامزدان معترض کابل و تخار، خواستار ابطال آرای اين دو ولايت و برگزاری مجدد انتخابات شده و هشدار دادند  که در صورت عدم توجه به خواسته های شان، دست به اعتراضات گستردۀ مدنی می زنند.
۴۰ تن از نامزدان معترض انتخابات ولسی جرگه کابل، امروز طی یک نشست خبری در کابل، با پُرتقلب خواندن انتخابات ولسی جرگه ۲۸ و ۲۹ میزان مدعی شدند که افراد برنده در نتایج ابتدایی انتخابات، به اساس تقلب و دادن رشوه برنده اعلام شده اند.
صدیق منصور انصاری نامزد معترض انتخابات ولسی جرگه از ولایت کابل، با انتقاد از جامعه جهانی و حکومت به منظور نادیده گرفتن اعتراضات و عدم پاسخ مثبت به آنان، گفت که افراد برنده به اساس معامله برنده اعلام شده اند.
وی افزود: «ما برای اعادۀ حق خود مبارزه می کنیم و تا زمانی که حق به حقدار نرسد، به اعتراضات خود ادامه می دهیم.»
عرفان الله عرفان دیگر نامزد معترض ولسی جرگه از ولایت کابل، از حکومت خواست که همه آرای کابل را باطل و انتخابات را مجدداً برگزار کند.
موصوف علاوه کرد: «افرادی که بر اساس نتایج ابتدایی برنده اعلان شدند، اگر در ليست نهایی انتخابات ولسی جرگه کابل برنده اعلام شوند، قبول نداریم و به اعتراضات خود ادامه می دهیم.»
صفیه صدیقی دیگر نامزد معترض ولسی جرگه کابل، با اشاره به تقلب گسترده در انتخابات ولسی جرگه ولایت کابل گفت که رهبری حکومت و کمیسیون های انتخاباتی، باید مجدداً انتخابات ولسی جرگه را در کابل برگزار کند.
او تصریح کرد: «اگر برای برگزاری انتخابات مجدد بودجه وجود ندارد، باید پول برگزاری دوباره انتخابات را از کسانی که تقلب کرده اند، بگیرد.»
در قطعنامه اى که از سوی آنان به خوانش گرفته شد، آمده است که تمام اسناد، مدارک و شواهد را مبنی بر تخلف، تقلب و جرایم انتخاباتی به مراجع مختلف چون ریاست جمهوری، ریاست اجرایی، کمیسیون شکایات انتخاباتی، ریاست امنیت ملی، یوناما، اتحادیه اروپا و لوی څارنوالی ارائه کرده اند؛ اما تاکنون هیچ اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته است.
دراين سند افزوده شده است: «بار دیگر تجدید تعهد می کنیم که تا آخرین لحظه، به خاطر برآورده شدن هدف ما که همانا ابطال قطعی و حتمی آرای کابل است، در کنار هم قرار داشته در صورت عدم پذیرش این هدف بزرگ ملی، در برابر هر نوع بی عدالتی ایستادگی نموده با راه اندازی حرکت ها و تظاهرات مدنی گسترده تر و فراختر، مبارزات عدالت خواهی شکست ناپذیر را ادامه داده و منبعد شرکت در همچو انتخابات های مهندسی شده فاسد از سوی حلقات و باندهای استخباراتی سیاسی و مافیایی را تحریم خواهیم نمود.»
 از سوی دیگر، شماری از نامزدان معترض ولایت تخار طى نشستى درکابل، با انتقاد از تقلب گسترده در انتخابات ولسی جرگه این ولایت، به اساس فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی، خواستار تفتیش ۲۱۹ محل و بازشماری ۴۵۳ محل دیگر شدند.
عبدالخلیل بیژن پارسا نامزد معترض ولسی جرگه تخار، امروز در یک نشست خبری در کابل گفت: «کمیسیون شکایات انتخاباتی در۲۷ قوس سال ۱۳۹۷ به کمیسیون  ولایتی شکایات انتخاباتی هدايت داد که برعلاوه ارسال آرای ۲۱۹ محل به تفتیش، آراى ۴۵۳ محل بازشمارى گردد؛ اما کمیسیون شکایات انتخاباتی ولایت تخار، تا امروز در این مورد اقدام نکرده است.»
وی، با انتقاد از کمیشنران قبلی کمیسیون های انتخاباتی گفت که اگر اعضای پیشین کمیسیون های انتخاباتی فاسد نمی بودند، به څارنوالی معرفی نمی شدند.
موصوف افزود: «اگر رؤسای کمیسيون های فعلی می­خواهند به مانند کمیشنران های قبلی، به څارنوالی معرفی نشوند، باید به داد ما برسند و تمام آرا را ابطال نمایند.»
اين نامزد معترض که به نمايندگى از ديگرنامزدان معترض اين ولايت صحبت ميکرد ، هشدارداد درصورت که به خواست برحق  آنها پاسخ داده نشود، دست به اعتراضات گسترده مدنى دست خواهند زد.
ميرزامحمدحقپرست معاون سخنگوى کميسيون انتخابات در مورد نگرانى هاى نامزدان معترض ولايات کابل و تخار که خواستارابطال نتايج اعلام شده اين دو ولايت، مى باشند به پژواک گفت که نتايج نهايى ولايت کابل زير پروسس کميسيون شکايات قرار دارد و هر زمانى که به کميسيون انتخابات فرستاده شود، اعلام ميگردد.
وى در مورد نتايج ولايت تخار خاطرنشان کرد که نتايج نهايى اين ولايت، هفتۀ قبل اعلام گرديده وقابل تغيير نمى باشد.
حق پرست درپاسخ به درخواست نامزدان معترض اين دو ولايت که خواستارابطال نتايج وبرگزارى مجدد انتخابات دراين دو ولايت شده اند، گفت که ازلحاظ حقوقى برگزارى مجدد انتخابات ازصلاحيت هاى کميسيون ها نبوده و بايد مرجع باصلاحيتى مثل ستره محکمه در همکارى اين دوکميسيون، درمورد تصميم بگيرند که تاکنون روى اين مساله هيچ صحبتى انجام نشده است. 
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.