کابل(پژواک، ۸ حمل ۹۸): کمیسیون های انتخاباتی، به منظور تامین امنیت هرچه بهتر پروسه های انتخاباتی، فراهم شدن هزينه های انتخابات و آگاهی از این روند، تفاهمنامه همکاری مشترک با نهادهای ذیربط را امضا کرد.
قرار است بر اساس تصمیم اخیر کمیسیون انتخابات؛ انتخابات ریاست جمهوری، ولسی جرگه غزنی، شوراهای ولایتی و ولسوالی ها در ۶ میزان سال ۱۳۹۸ برگزار گردد.
کمیسیون های انتخاباتی، امروز پس از بحث روی چالش های امنیتی، تدارک هزینه های انتخابات و آگاهی دهی؛ تفاهمنامه چند جانبه اى را با سکتورهای امنيتی، مالیه، معارف و امور زنان به امضا رساندند.
با این حال، کمیسیون مستقل انتخابات، در نشست امروز اعلام داشت که برای برگزاری همزمان چهار انتخابات، به ۱۹۲ میلیون دالر نیاز می باشد و در صورت فراهم نشدن، پروسه با مشکل مواجه خواهد شد.
این کمیسیون، از وزارت مالیه و نهادهای بین المللی خواسته است که در قسمت فراهم شدن مبلغ فوق، کمیسیون های انتخاباتی را یاری رسانند.
اما یک منبع معتبر در حکومت، به آژانس خبری پژواک گفت که حکومت تاکید به برگزاری انتخابات در تاریخ تعیین شده دارد و در صورتی که جامعه جهانی در راستای تامین یک بخش از هزینه های انتخابات حاضر نگردد، حکومت افغانستان آن را از بودجه خود می پردازد.
در عین حال، مولانا محمد عبدالله عضو کمیسیون مستقل انتخابات، در حاشیه اين نشست به رسانه ها گفت که چالش های امنیتی، هزینه های انتخاباتی و عدم آگاهی مردم از چگونگی برگزاری انتخابات در ششم میزان سال روان، از عمده ترین چالش ها فرا راه این روند می باشد که امروز بالای آن بحث شد.
موصوف افزود که به همین منظور، کمیسیون های انتخاباتی تفاهمنامه اى را با نهادهای مسئول دولتی به امضا رساندند؛ تا بر اساس آن مراحل انتخاباتی بدون سکتگی پیش برود.
وی با تاکید گفت که درامر برگزاری انتخابات شفاف، همه شمول و عاری از تقلب، به همکاری تنگاتنگ نهادهای سکتوری ضرورت می باشد.
او خاطر نشان کرد با توجه به اینکه چهار انتخابات از جمله ریاست جمهوری، ولسی جرگه غزنی، شوراهای ولایتی و ولسوالی ها همزمان برگزار می گردد، به هزینۀ پیشبینی شده حدود ۱۹۲ میلیون امریکایی نیاز است.
مسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخله، در این نشست که به نمایندگی از نهادهای امنیتی صحبت می کرد گفت که نیروهای امنیتی، به گونه مشترک برای هرگونه همکاری با کمیسیون های انتخاباتی آمادگی دارند.
موصوف، تعهد سپرد که این نیروها با همه توان در تامین امنیت ثبت نام رای دهندگان، مراحل رای دهی و انتقال مواد اساس تلاش می کنند.
اندرابی با تاکید افزود: «یک بار دیگر اطمینان می دهیم که ما مسئولیت داریم که در تامین امنیت انتخابات، با استفاده از تجارب گذشته زمینه فضای مطمئن و امن را جهت رفتن شهروندان به پای صندوق رای دهی مساعد کنیم.»
وی، از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور خواست که در تامین امنیت نامزدان انتخابات، کارمندان کمیسیون های انتخاباتی، ثبت نام رای دهندگان، مراحل رای دهی و همه مراحل انتخاباتی، بی طرفی شان را حفظ کنند و از مداخله در امور انتخابات خودداری کنند.
این در حالی است که رئيس جمهور محمد اشرف غنى، در (۱۶ اسد) ۱۳۹۷ با صدور يک فرمان؛ تمامى مقام ها، منسوبین و کارمندان نهادهاى دولتی، اعضای شورای ملی و قضات ستره محکمه را از مداخله در پروسه های انتخاباتی منع کرده است.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.