کابل (پژواک، ۲۶حوت ۹۷): هفت نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، با ایجاد «جرگه مشورتی»، خواستار حضور و میانجی­گری در مذاکرات صلح به نمایندگی از مردم افغانستان شدند.
فرامرز تمنا، نور رحمان لیوال، غلام فاروق نجرابی، عنایت الله حفیظ، محمد ابراهیم الکوزی، محمد حکیم تورسن و وانجنيرمحمد شهاب حکيمى از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، امروز همزمان با ایجاد این جرگه در کابل گفتند که پروسه صلح مبهم شده، آنان باید به نمایندگی از مردم در این پروسه حضور داشته باشند.
این هفت عضو ارشد جرگه مشورتی می گویند که از متن جامعه بر خاسته اند و دست شان به خون مردم آغشته نیست و می خواهند که با ایجاد جرگه مشورتی، در مذاکره صلح به نمایندگی از مردم افغانستان حضور داشته باشند.
فرامرز تمنا نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، با اشاره به اینکه در حال حاضر اجماع ملی در روند مذاکرات صلح در کشور دیده نمی شود، گفت که در نبود اجماع ملی، ناممکن است که به اجماع منطقه یی و بین المللی دست یافت و همه تلاش ها بی فایده و بی ثمر خواهد بود.
وی افزود: «حکومت افغانستان پروسه صلح را سبوتاژ می کند، امریکا منافع خود را جستجو می کند و طالبان قصد جدی به مذاکرات صلح ندارند و به همین دلیل این جرگه ایجاد شده است تا در نشست ها میانجی­گری داشته باشد.»
موصوف، با بیان اینکه بازیگران خارجی در پروسه صلح افغانستان منافع خود را دنبال می کنند، گفت به هر اندازۀ که تعداد بازیگران در پروسه صلح افغانستان افزایش پیدا کند، به همان اندازه بر ابهامات در روند صلح افزوده می شود.
تمنا افزود: «ده سال قبل در آغاز بحث های صلح، در افغانستان به اساس تصامیم غلط محل ها و آدرس هايی در بیرون از افغانستان انتخاب گردید که باعث تعارض منافع میان کشورهای ذیدخل و پیچیده تر شدن پروسه صلح در افغانستان گردید.»
این نامزد احتمالی ریاست جمهوری، با اشاره به مداخله کشورهای خارجی در امور افغانستان، خواستار پایان مداخله خارجی ها در امور داخلی به ویژه روند صلح گردید.
غلام فاروق نجرابی دیگر نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، با انتقاد از کشورهای منطقه و بین المللی گفت که در حال حاضر، به دلیل رقابت های ناسالم ميان کشورهای همسایه، امریکا و روسیه هر روز خون شهروندان افغانستان می ریزد.
محمد حکیم تورسن دیگر نامزد احتمالی انتخابات جمهوری، با انتقاد از حکومت وحدت ملی به خاطر نداشتن ارادۀ صلح با گروه طالبان، مدعی شد که برخی حلقات در داخل نظام، منافع شان را در جنگ می بینند؛ به همین دلیل علاقه به صلح ندارند.
عنایت الله حفیظ یکی از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: «سر از امروز با مشوره احزاب سیاسی، جامعه مدنی و مردم افغانستان، با طرف های درگیر مذاکرات خود را شروع می کنیم و نظریات شان را جمع آوری می کنیم و جزئیات مذاکرات را با مردم شریک خواهیم کرد.»
وی، تامین صلح را پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ضروری عنوان کرده، افزود که در نبود صلح، انتخابات شفاف و سرتاسری ناممکن خواهد بود.
محمد شهاب حکیمی از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، گفت که روند صلح برای مردم افغانستان اولویت دارد و هرنوع تلاش برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، پیش از توافقات صلح شک برانگیز است.
محمد ابراهیم الکوزی یکی دیگر از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، نقش نامزدان ریاست جمهوری را در تامین صلح مهم عنوان کرده، گفت که با تاسف تاکنون شهروندان از نتایج گفتگوها بی خبراند.
نور رحمان لیوال، دیگر نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، تلاش ها در خصوص مذاکرات صلح را پیچیده خوانده گفت که به دلیل نبود یک میانجی­گر میان طرف های مذاکره کننده روند صلح، پیچیده تر شده است.
او تصریح کرد: «نامزدان ریاست جمهوری با ایجاد جرگه مشورتی، می خواهند که به نمایندگی از مردم افغانستان وارد مذاکرات صلح و میانجی­گر میان طرف ها شوند.»
در اعلامیه مطبوعاتی که از سوی جرگه مشورتی نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به خوانش گرفته شد، آمده است: «تلاش هايی که تاکنون در خصوص صلح توسط حکومت افغانستان، سازمان ملل متحد، برخی کشورهای اسلامی، متحدین بین المللی افغانستان به خصوص ایالات متحدۀ امریکا انجام شده، نتیجه مطلوب نداشته است.»
در این اعلامیه، اعضای جرگه مشورتی از تمامی کشورهای منطقه که در تامین  امنیت، صلح و ثبات در افغانستان تلاش کرده اند ابراز امتنان کرده، گفته اند: «جرگه مشورتی نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، به این باوراند که میکانیزم های منطقه یی موجود برای تامین صلح، نه تنها که نتیجه مطلوبی برای کشور ما نداشته، بلکه تعارض منافع کشورهای ذیدخل، بر پیچیدگی صلح افغانستان افزوده است.»
به نقل از اعلامیه، اعضای جرگه مشورتی می توانند به نحوۀ شایسته میان طرفین درگیر در منازعات افغانستان میانجی­گری کنند و این میانجی­گری، صرف به هدف پایان بخشیدن به ناامنی های کشور و گشودن گره های کور صلح است.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.