چاريکار(پژواک،٢٠ حوت ٩٧): برخى زنان نامزد در انتخابات ولسى جرگه از ولايت پروان، مدعى اند که در انتخابات برنده شده بودند؛ اما به دليل خريد و فروش آرا‌ء درعوض آنها ديگران به لیست نهايى راه يافتند.
انتخابات ولسى جرگه در ٣٢ ولايت در ٢٨ و ٢٩ ميزان و در ولايت کندهار در پنجم عقرب راه اندازى شد. قرار است انتخابات در غزنى که بنا به دلايلى به تعويق افتاده، سال آينده برگزار شود.
بنا بر مشکلاتى، تا حال نتايج ١٨ولايت به شمول پروان اعلام شده؛ اما نتايج متباقى پانزده ولايت و حوزه هاى انتخاباتى کوچى و هندوها اعلام نشده است.
در پروان ٢٨ تن به شمول ده زن  و١٨ مرد براى ولسى جرگه نامزده شده بودند.
از اين جمله، صديق احمد عثمانى، ذکيه سنگين، سامعه عزيز سادات، ميررحمانى رحمانى، عبدالظاهر سالنگى و عبدالعزيز همايون هريرود، برندۀ اين انتخابات در پروان اعلام شده که چهار تن اول آنها در دور پانزدهم نيز عضويت ولسى جرگه را داشتند و دو تن اخير آنها تازه به اين جرگه راه يافته اند.
اما برخى نامزدان زن اين ولايت که ناکام اعلام شده اند، ادعاى وجود فساد در انتخابات را دارند و مى گويند اگر فساد نمى بود، برنده مى شدند.
حسیبا عفت یک تن از اين نامزدان به آژانس خبرى پژواک گفت که عضو شورای ولایتی پروان بود و به دليلى خود را نامزد ولسى جرگه کرد که گفته ميشد، پروسۀ انتخابات نسبت به گذشته شفاف مى باشد.
اما او افزود که پروسۀ انتخابات شفاف نبود و او به دليلى برنده نشد که در انتخابات تقلب هاى گسترده و حتى خريد و فروش راى صورت گرفت.
عفت مدعی شد که به اساس اعلام نتايج در مراکز راى دهى، در اين انتخابات ١٣٠٠ راى داشت؛ اما دفتر کميسيون انتخابات در پروان براى او ٨٠٠ راى داده است.
او بدون ذکر نام کسى گفت: «اکثراً تاجرانى که خود را کاندید کرده بودند، دراین انتخابات موفق شدند؛ چون آنها پول دادند و رای خیالی برای شان ریخته شد، بدون اینکه رای مردمی برای شان ریخته شده باشد.»
عفت افزود که براى ثبوت اين اظهارات شان، اسنادى را به دفتر ساحوی کمیسون شکایات انتخاباتى سپرده است؛ اما کميسيون در مورد هیچ اقدامی نکرده است.
وى برکنارى و ممنوع الخروج کردن اعضاى پيشين کميسيون هاى انتخاباتى را دليلى براى وجود فساد در انتخابات خواند.
عزیزه ایشانی نامزد ديگر ولسى جرگه از پروان که او نيز برنده نشده است، گفت که آرزوی بیش از حد خدمت گذاری به مردم را داشت؛ اما به هدف خود نرسید.
او نيز ادعاى تقلب در انتخابات را داشته و گفت که آرا‌ء خريد و فروش شده و اين مشکل سبب شد که او برنده نشود.
عزيزه افزود: «ناظرین مه از مناطق مختلف پروان ٢٨٠٠ رای در اوراق نتايج به مه نشان دادند که مه گرفته بودم، بعداً کمیسون مستقل انتخابات اعلان کرد و به مه گفت که شما ١٠١ رای برده اید، به مه خیلی تکاندهنده بود.»
او نيز بدون ذکر نام کسى گفت برخى تاجرانى که خود را نامزد کرده بودند، با استفاده از پول، شمارى از کارمندان پروسه انتخابات را وادار کرده بودند که به نفع آنها کار کنند.
همچنان وى خاطر نشان کرد که در برخی محلات رای دهی، در نبود ناظرین او صندوق های رای بازشماری شده بود و کارمندان انتخابات به بهانه های مختلف، شمارى آراى او را باطل اعلام کرده بودند.
خانم خاتول فقیرزاده نامزد ديگرى در انتخابات يادشده از پروان نيز مدعى است که اگر انتخابات شفاف مى بود، برنده ميشد.
او افزود: «مه فکر می کردم که دموکراسی تا حدی حاکم شده است و شاید انتخابات شفاف باشد، به همين دليل خود را کاندید کردم؛ اما پروسه شفاف نبود، سراسر تقلب و تخطی بود.»
وى گفت که به اساس اوراق نتايج اعلام شده در محلات راى دهى ١٦٠٠ راى داشت؛ اما به او ٢٠٠ راى داده شده است.
او افزود: «درانتخابات به چشم خود دیدم که راى دهنده ها تذکره هاى خود را می دادند، یک هزار افغانی می گرفتند و کارمندانى را دیديم مه و ناظرین مه که حتی مدیر مرکز یا رییس مرکز، رایدهنده را پشت صندوق می برد، به او می گفت که فلان کاندید خوب است و به فلان کاندید رای بدهيد که خدمت می کند برای تان.»
فقيرزاده اين انتخابات را بدترين انتخابات خواند و بدون ذکر نام کسى، برخى کارمندان دفتر ساحوی کمیسون انتخابات پروان را به فساد متهم نموده، گفت که به شکايت او و اسنادى که ارايه کرده است، توجه نشده است.
شمار ديگرى از نامزدان زن براى ولسى جرگه در اين ولايت نيز ادعاى وجود فساد در اين پروسه را دارند.
احمد هنایش مسوول دفتر ساحوی بنياد انتخابات شفاف افغانستان (تيفا) در پروان، نيز از وجود تقلب و تخطى در انتخابات ولسى جرگه در پروان سخن گفت و افزود که اين نهاد ٢٥ مورد تخطى و تخلف را در اين ولايت مستندسازى نموده و آن را به دفتر مرکزى اين نهاد در کابل فرستاده است.
او به گونۀ مشخص در مورد آراى کدام نامزد صحبت نکرد و گفت: «مشکلات در دستگاه عملیاتی کمیسون مستقل انتخابات وجود داشت که باید در موقع از سوی نهادهای عدلی و قضای بررسی و به آن رسیده گی ميشد.»
امان الله حبیبی رییس دفتر ساحوی کمیسون مستقل انتخابات در پروان گفت که کارمندان اين دفتر، به طرفدارى هيچ نامزدى کار نکرده اند و هر کسى که ادعا داشته باشد، بايد براى ثبوت آن اسناد ارايه کند.
اما او افزود که برخى مشکلاتى چون کار نکردن دستگاه هاى بايومتريک در برخى مراکز راى دهى وجود داشت که از سوى کميسيون حل شد.
به گفته وى ادعاهايى که گويا برخى صندوق ها بدون راى دهى پُر شده است نيز وجود داشت؛ اما زمانى که هيئت موظف آراى بيش از يکصد مرکز راى دهى را بازشمارى کرد، ديده شد که تمام آراء بايومتريک شده بود.
وحیدالله وحیدی مسئول دارالانشای کمیسون شکایت انتخاباتى پروان گفت که اين کميسيون به ٤٢٩ شکايت انتخاباتى، قبل از اعلام نتايج ابتدايى رسيدگى کرده است و ٢٠ شکايت و اعتراضى که بعد از اعلام نتايج ابتدايى صورت گرفته است، هنوز در اين کميسيون مى باشند.
وی در مورد عدم رسیده گى به اين ٢٠ شکايت گفت: «این اعتراض ها و شکایت ها در مورد رای های بدون بایومتریک بود که رای های بدون بایومتریک را قبول ندارند و این مشکل در سر تا سر افغانستان است؛ اگر ما تمامى ٥٠٠ محل رای دهی را باز شماری می کردیم، بسیار مشکل میشد و تا حال هم شاید حل نمیشد.»
او در مورد نتايج بررسى هاى کميسيون شکايات انتخاباتى، بدون ارايه جزييات گفت: «بر مبنای اسناد یک تن از کاندیدان که کارت های ناظرین خود را جعلی ساخته بود، به څارنوالی معرفی کردیم و جریمه نقدی نیز شد و دو تن از کارمندان کمیسيون و شش تن دیگر از کارکنان کاندیدان، جریمه نقدی شدند از سوی کمیسون شکایات.»
همچنان او افزود که ٧٨٦ راى را باطل اعلام کرده اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.