کابل (پژواک،۱۹حوت۹۷): مجتمع جامعه مدنی افغانستان و دیده بان انتخابات و شفافیت افغانستان می گویند که برای انتخابات شفاف و عادلانه، نیاز است که انتخابات ریاست جمهوری از یک الی دو ماه به تعویق افتد.
حبیب الله شینوار عضو رهبری دیده بان انتخابات و شفافیت افغانستان (ایتوا)، امروز در نشست خبری مشترک با مجتمع جامعه مدنی افغانستان (مجما) در کابل گفت که اعضاى جديد کميسيون هاى انتخاباتى، نیاز به فرصت دارند تا بررسى هایی در مورد انتخابات رياست جمهورى داشته باشند.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری، در ۲۹ سرطان سال آینده برگزار شود.
شینوار افزود: «پیشنهاد می کنیم که انتخابات از یک الی دو ماه به تعویق افتد تا فرصت برای کمیشنران برای بررسی و ارزیابی کلی پروسه انتخابات مهیا شود، ضایع کردن وقت مشکل نیست؛ اما مشکل اساسی این است که باید انتخابات ریاست جمهوری شفاف باشد و بتواند اعتماد از دست رفتۀ ملت را بر این پروسه اعاده کند.»
عزیز رفیعی عضو رهبری مجما نیز گفت: «کمیشنران جدید، میراثدار بحران گذشته اند و باید به آنها فرصت داده شود تا تصمیم بگیرند و زمینه ساز بهتر انتخابات قابل اعتماد باشند.»
او افزود که از انتخابات ناکاره، بهتر است انتخابات به تعویق افتد و زمینه انتخابات همه شمول، شفاف و عادلانه فراهم شود.
شاه محمود مل عضو رهبری دیگر مجتمع جامعه مدنی افغانستان نیزگفت: «تعیين اعضای جدید اضطراری بوده و اکثریت آنها از پروسه انتخابات شناسایی ندارند، به آنها فرصت داده شود تا مشکل انتخابات پارلمانی تکرار نشود.»
وی همچنان افزود: «مشکل انتخابات با تغییر چهره ها حل نمی شود؛ تا اینکه عوامل بحران بررسی نشود.»
 نهادهاى يادشده؛ با صدور اعلاميه اى خواستار عدم مداخله حکومت و نامزدان در انتخابات و رسيدگى به شکايات هاى انتخابات ولسى جرگه شده مى گويند که نتايج انتخابات ولسى جرگه، هر چه زودتر اعلام شود.
منبع نوشته است که اصلاحات انتخاباتی، به مفهوم بهبود در روند انتخابات کشور است؛ اما متاسفانه تا هنوز با این روند، بازی سیاسی شده است.
در همین حال عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، با آن که پذیرفت که به اساس تقویم انتخابات ریاست جمهوری، کارها عملی نشده؛ اما افزود که رهبری جدید کمیسیون در تلاش است تا به انتخابات ولسی جرگه نقطه پایان بگذارد، اصلاحات به وجود بیاورد و پلان عملیاتی را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تهیه کنند.
او گفت که کمیسیون انتخابات، دیدگاه و نظریات همه اقشار را می پذیرد و در صورتی که نیاز به تعویق زمان برگزاری انتخابات باشد، حتما با ملت و دولت شریک خواهد کرد.
ابراهیمی افزود که کارها به شدت جریان دارد؛ تا زمینه برای انتخابات قابل اعتماد مردم در زمان معين فراهم شود.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.