جلال آباد (پژواک، ۱۴ حوت ۹۷): باشندگان و فعالان مدنی لغمان میگویند که از اثر وضعیت ناگوار امنیتی در این ولایت، میزان اشتراک زنان در انتخابات کمرنگ بود و درصورتیکه تا انتخابات آینده امنیت تامین نشود، شاید زنان این ولایت، در انتخابات اشتراک نورزند.
آنها اذعان میکنند که در روز انتخابات در بسا مناطق، واقعات ناامنی به وقوع پیوست که مردم از ترس به زنان اجازه اشتراک در انتخابات را ندادند.
مسئولین ولایت لغمان میگویند که درانتخابات تاحدی زیاد، جلو رویدادهای امنیتی گرفته شده بود و برخی رویدادها، به سطح کشور به وقوع پیوسته بود.
به اساس معلومات نامبرده، در انتخابات ولسی جرگه اخیر، بیش از ۴۶ هزار تن دراین ولایت رای داده بودند که از این جمله، اضافه تر از ۱۲ هزارشان زنان بودند.
شکایات مردم از ناامنی ها در جریان انتخابات
فعالان مدنی و برخی نامزدان ناکام شده میگویند درمناطقى که آرای بیشتر وجود داشت، طورعمدی ناامن شده بود.
رحمینه لغمانی یکتن از فعالان مدنی، به آژانس خبری پژواک گفت که در روز انتخابات اکثر زنان به سبب ناامنی، از رای دادن محروم شدند.
موصوف علاوه نمود: "در روزانتخابات، شهرمهترلام مرکز لغمان نیز شاهد برخی واقعات ناامنی بود، به زنان خانواده ما اجازه داده نمی شد تا از منزل خارج و به مراکز رایدهی بروند."
به قول وی، روی این ملحوظ سهم زنان در انتخابات کم بود و مطابیق ثبت نام مردم اشتراک نورزیدند.
برشنا صافی یکتن از فعالان مدنی و نامزد ناکام درانتخابات ولسی جرگه گفت که عامل عمده عدم پیروزی وی این است که زنان به پیمانه زیاد درانتخابات اشتراک نکردند.
نامبرده انتقاد کرد و گفت: "در مناطقى که رای داشتم ناامنی بود. دو مشکل دیگر؛ یکی غیرفعال بودن سیستم بایومتریک و دیگری موجودیت تقلب بود که مردم را با مشکلات مواجه نموده بود."
بی بی روشن چهل ساله باشنده منطقه میدانی مربوط مهترلام مرکز این ولایت است؛ موصوف به پژواک گفت زمانیکه به قصد رای دادن از منزل خارج شد، درشهر انفجار صورت گرفت، خانواده برایش اجازه رفتن نداد.
عبدالظاهرحسین خیل منشی شورای ولایتی لغمان نیز درگفتگو با آژانس خبری پژواک، تایید کرد که در انتخابات گذشته به سبب ناامنی، سطح اشتراک مردم کمرنگ بود.
نامبرده افزود با وجودیکه نیروهای امنیتی تدابیر امنیتی را اتخاذ کرده بودند و تاحدی زیاد جلو واقعات ناگوارگرفته شد؛ اما باز هم به سبب وقوع برخی واقعات ناامنی، مردم به سادگی در انتخابات اشتراک نورزیدند.
مسئولین ولایت لغمان میگویند که درانتخابات گذشته، به شمول بیش از ۱۲ هزار زن، اضافه تر از ۴۶ هزارتن در انتخابات اشتراک کرده بودند.
نوراحمد نور مدیر اداری کمیسیون مستقل انتخابات لغمان پذیرفت که ناامنی، باعث اشتراک کمرنگ مردم در انتخابات شد.
موصوف افزود که برای رای دادن حدود ۱۷۱ هزار تن ثبت نام کردند؛ اما در انتخابات، صرف ۴۶ هزار تن اشتراک ورزیدند.
موصوف اذعان کرد: "درکُل ۴۶ هزار و ۸۵۹ تن اشتراک کرده بودند که ازاین جمع، ۳۲ هزار و ۲۵۷ تن ذکور و ۱۲ هزار و ۶۲۱ تن اناث بودند."
به قول نور، ناامنی در ولسوالی های دولت شاه و الینگار بر اشتراک مردم در انتخابات سایه افگنده بود.
اما اسدالله دولتزی سخنگوی والی لغمان، درگفتگو با آژانس خبری پژواک اصرار ورزید که ناامنی ها تا حد زیاد مهار شده بود.
نامبرده افزود که سهم مردم خیلی مناسب بود و ناامنی در سراسر کشور بر اشتراک مردم تاثیرناگوار گذاشته بود.
ترس عدم اشتراک در انتخابات آینده
فعالان مدنی میگویند که واقعات ناامنی در انتخابات گذشته، بر میزان اشتراک مردم در انتخابات آینده نیز تاثیر سوء گذاشته است.
رحمینه لغمانی یکتن از فعالان مدنی گفت که در انتخابات گذشته؛ زنان  به سبب تهدیدات امنیتی اجازه اشتراک در انتخابات را نیافتند و اگر در انتخابات آینده امنیت تامین نشود، انتخابات آینده با چالش مواجه خواهد شد.
همچنان برشنا صافی فعال مدنی گفت که اکثر مردم برایش اذعان نموده اندکه اگر درمورد تامین امنیت اطمینان حاصل نکنند، در انتخابات آینده اشتراک نخواهند کرد.
نامبرد تقاضا کرد که باید برای اشتراک مردم در انتخابات آینده، از تامین امنیت برای شان اطمینان داده شود.
عبدالظاهر حسین خیل منشی شورای ولایتی لغمان، از اداره ولایتی خواست تا در خصوص تامین امنیت دست به کار شود و باید برای برگزاری انتخابات آینده امنیت تامین شود.
اطمینان تامین امنیت برای برگزاری انتخابات آینده
اسدالله دولتزی سخنگوی والی لغمان گفت که از همین حالا در تحت ریاست والی، با همه ارگان های امنیتی راجع به تامین امنیت مشوره ها و پلان ها ادامه دارد.
موصوف اطمینان داد که در انتخابات آینده، اشتراک مردم گسترده خواهد بود و برای تامین امنیت همه ساحات، اقدامات روی دست گرفته خواهد شد.
قابل ذکراست که به سبب ناامنی ها در انتخابات گذشته، در اکثر مناطق کشور، زنان در انتخابات اشتراک کرده نتوانستند.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.