نیلی(پژواک، ٢٥ دلو ۹۷): با آن که در دایکندی، زنان غرض رُشد اقتصاد خانواده های شان دوشادوش مردان کار می کنند؛ اما نبود مکان مناسب و دید منفی نسبت به کار کردن آن ها در بیرون از منزل، زنان را واداشته تا لباس مردانه بپوشند.
ضعف فرهنگی، زن ستیزی و دید منفی نسبت به کار زنان در بازار، نبود مکان مناسب برای کار، آزار و اذیت خیابانی از عمده ترین چالش ها برای خود کفایی زنان در عرصه های اقتصادی می باشد.
در حالیکه ده ها خانم تجارت پیشه در شهر نیلی مرکز ولایت دایکندی، مصروف انجام شغل خیاطی، آرایشگری، دکانداری و تولید صنایع دستی می باشند؛ اما ترجیح می دهند که به خاطر مصئونیت از نگاه تَند و حرف ناشایست مردان «هوس باز» در برخی محلات و حین رفت و آمد از منزل تا محل کار و برعکس آن، لباس مردانه به تن کنند.
شماری از زنان در دایکندی می گویند با آن که از شغل آزاد و کار در بازار خرسند اند؛ اما آزار و اذیت مردان، کار آنان را با مشکل مواجه ساخته و اکثر اوقات مجبور می شوند که حین رفت و آمد به خانه و محل کار، لباس مردانه بپوشند.
معصومه حیدری که سند لیسانس جامعه شناسی از پوهنتون بامیان دارد، گفت که از سه سال به این سو یک دکان خیاطی باز کرده است و از لحاظ اقتصادی مشکل ندارد و به کسی وابسته نمی باشد.
اما وی افزود: «فرهنگ برخی شهروندان ما خیلی پائین است و به همین خاطر همیشه مردان به خصوص جوانان به ما مزاحمت می کنند و بیشتر اوقات به خاطر اینکه از آزار و اذیت مردان در امان باشم، لباس مردانه می پوشم و حتی موی سر خود را شبیه موی مردان اصلاح کرده ام؛ چون وقتی شبانه طرف خانه میروم همگی احساس می کنند که مرد هستم و مزاحمت نمی کنند.»
سکینه راستین دیگر بانوی تجارت پیشه، به آژانس خبری پژواک گفت: «مردم ما فکر می کنند که زنان نباید بیرون از خانه کار کنند و به همین خاطر، نسبت به کار ما دید منفی دارند؛ اما ما پیشگام شدیم و با این سنت مبارزه می کنیم و از سایر بانوان می خواهیم که با کار کردن در بازار متکی به خود شوند.»
موصوف علاوه نمود که به خاطر نبود مارکیت جداگانه برای زنان، آنان در مارکیت با مردان یکجا کار می ‌کنند و اکثر دکانداران مرد از زنان در بازار، خوش شان نمی آید.
این زنان در حالی از کار بازارهای مشترک با مردان شکایت می کنند که رئیس جمهور غنی، در سفر چندی قبل خود به دایکندی، به زنان تجارت پیشه وعده سپرده بود که مارکیتی جداگانه یی برای زنان در آن ولایت ایجاد می کند.
عادله یکی از این بانوان گفت: «انتظار داریم که رئیس جمهور، به وعده خود عمل کند و هدایت بدهد تا مارکیتی برای زنان در این ولایت ساخته شود.»
با این حال، خدیجه احمدی شاروال نیلی گفت که فعلاً توزیع زمین در نیلی به خاطر مشکلات اجتماعی متوقف می باشد؛ اما با حل این معضل زمین مارکیت زنانه نیز مشخص خواهد شد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.